Siirry suoraan sisältöön

Hankintaprosessi (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0309-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 21.06.2019

Ajoitus

07.01.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, liko

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Opettaja

  • Marjo Pääskyvuori
  • Kaisa Airo

Vastuuopettaja

Kaisa Airo

Ryhmät

  • TOH218SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida julkisten hankintojen toteuttamista eri näkökulmista
- suunnitella, toteuttaa ja analysoida julkisten hankintojen normien mukaisia hankintaprosesseja
- toteuttaa lainmukaisia kilpailutuksia ja vertailla toimittajien tarjouksia

Toteutustapa

Virtuaalitoteutus suomenkielellä. Opinto on osa Työympäristöjohtamisen opintosuuntausta. Ohjaus tapahtuu optiman viestiväylän ja facebook-sivujen kautta. Ilmoittautumalla tälle tai muille Työympäristöjohtamisen virtuaalijaksolle, voit suorittaa minkä tahansa opintojakson 60 opintopisteen kokonaisuudesta. Opinnot joustavasti auki koko vuoden

Aika ja paikka

Virtuaalitoteutus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Aho, T.. 339/2017. Innovaatiokumppanuus-Kehitystyö osana julkista hankintaa, käsikirja.
Karvonen-Kälkäjä,A. & Kälkäjä, P. 2009.Työkirja kilpailullisen neuvotteleun toteuttamiseksi. Tekes.
Kuuttiniemi,K. & Lehtomäki,L. 2017. Valtion hankintakäsikirja. Valtiovarainministeriön julkaisuja 29/2017. ISBN Pdf.
Tekes. 2013. Huippuostajan työkirja.Tekes: Helsinki. ISBN 978-952-457-568-3
Isomäki, C. & Munne, R. 2016. Huippuostajat. Selvitys innovatiivisten julkisten hankintojen hankkeista.Tekes: Helsinki

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 tuntia
Tieroperustan luominen/ kirjallisuuteen perehtyminen: 130 tuntia
Väli- ja lopputehtävien kirjoittaminen: 130 tuntia
Itsearviointi: 10 tuntia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu opiskelijan lopputehtävään, laadittuun tarjouspyyntöön sekä siihen liittyvään tarjousten valinta- ja arviointikriteerien määrittelyyn. Lopputehtävässä arvioidaan myös visuaalista esitystapaa.
Loppetehtävässä arvioidaan opiskelijan kykyä ja osaamista: :
* selittää hankintatoimen keskeiset käsitteet perustellusti ja käytännön esimerkkejä esittäen
* hankintamenettelytapojen valinnassa
* toteuttaa hankinnoista ilmoittamisen
* soveltaa hankintalainsäädäntöä hankintaprosessissa erityisesti tarjouspyynnön laadinnassa ja siihen liittyvien valinta- ja arviointikriteerien määrittelyssä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiakelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä