•   Monimuotoinen asiantuntijuus 1 R0265-3038 01.01.2022-31.12.2022  5 op  (TOS221SY, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan ja ylläpitää sen ajantasaisuutta suhteessa sosiaali- ja terveysalan muuttuviin tarpeisiin
    - arvioida ja kehittää omaa ja työyhteisön toimintaa moniammatillisessa yhteistyössä erilaisissa toimintaympäristöissä
    - valita tarkoituksenmukaiset menetelmät asiantuntijuutensa kehittämiseksi ja perustella valinnat
    - toimia asiantuntijana itseohjautuvasti

    Vastuuopettaja

    Minna Nikula

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Tenttikirjallisuus määräytyy opiskelija oman valinnan mukaan. Tietoperustaa vahvistava aihealue (tentittävä aihealue/esseen aihe) valitaan orientaatiotunnilla. Orientaatiotunnit järjestetään alkuvuodesta 2022 ja alkusyksystä 2022. Katso aikataulu Pakista. Tenttikirjallisuus / esseeseen vaadittava kirjallisuus on laajuudeltaan 500-600 sivua.

    Toteutustapa

    Keskeinen sisältö:
    •Muuttuva sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristö sairaanhoitajana/terveydenhoitajana toimimisen näyttämönä, sairaanhoitajan/terveydenhoitajan osaamisvaatimukset
    •Ammatillinen asiantuntijuus ja ammatti-identiteetti
    •Asiantuntijuuteen kehittyminen ja asiantuntijuusvalmiuksien vahvistaminen; tietoperustan vahvistaminen yksilöllisesti valitulla hoitotyön/terveydenhoitotyön aihealueella
    •Itsesäätelyvalmiudet, ammatti-identiteetin ja itsetuntemuksen vahvistaminen
    Tietoperustaa vahvistetaan teoreettista osaamista syventämällä valitulla osaamisalueella
    1) kirjallisuustentin avulla tai
    2) esseen avulla tai
    3) opiskelijan itse laatimalla suunnitelmalla tietopeustan vahvistamiseksi (esim. opintoja avoimessa yliopistossa tai LbD-projektissa) tai
    4) Covid 19-potilaan hoidossa -tehtävä tai
    5) Vapaaehtoistyö
    6) Kuntodoping hoitotyössä -verkkokurssi 1op

    Opintojakson työtilana toimii Canvas. Pääset liitymään työtilaan tästä linkistä:
    https://canvas.laurea.fi/enroll/XLG9KP

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Kirjallisuustentti / essee arvioidaan Kiitettävä 5 - Tyydyttävä 1, hylätty suoritus.
    Kirjallisuustentin / esseen arviointikriteerit ja arvioivan opettajan näet Canvasin työtilasta.
    LbD arvioidaan arvioidaan Kiitettävä 5 - Tyydyttävä 1, hylätty suoritus.
    Vapaaehtoistyö arvioidaan Hyväksytty / Hylätty (Täydennettävä)

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa, kun kirjoitat esseetä tai projektiraporttia.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 27.11.2022

    Ryhmä(t)
    • TOS221SY
    • TOS222SY
    Paikkoja

    10 - 30

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi, sote

    Opettaja(t)

    Minna Nikula, Pia Lahtinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Monimuotoinen hoitotyön asiantuntijuus -moduulissa tietoperustaa vahvistava opintojakso R0265 integroituu taitoperustaa vahvistavaan opintojaksoon R0266.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

    Opinto on vaatimuksiltaan AMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.

    Koulutus

    Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Essee
    Kirjallisuustentti
    Projektityöskentely
    Vapaaehtoistyö
    Muu yksilöllisesti sovittava suoritustapa

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä. Keskustele opettajien kanssa orientaatiossa hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Mahdollinen projektityöskentely työelämäkumppanin kanssa

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Orientaatio ja harjoittelun info tammi-helmikuussa 2022 keväällä ja kesällä suorittaville, toinen orientaatio järjestetään alkusyksystä 2022.
    Yksilöllinen aikataulu sopimuksen mukaan

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Yksilöllisen suoritustavan mukaan mahdollinen

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Kirjallisuustentin / esseen laajuus 5 op (1 op=27 h, 5 op =135h)
    Noin 500 - 600 sivua, pääosin suomenkielistä tekstiä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Orientaatiotunnilla sovitaan yksilöllinen suoritustapa ja asiantuntijuuden syventämisen osa-alue hoitotyöstä.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    ARVIOINTIKRITEERIT SOVELTUVIN OSIN, TOTEUTUSTAVASTA RIIPPUEN Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Hyvä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä