Siirry suoraan sisältöön

Tehokkaasti viestivä organisaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0255-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 12.01.2020

Ajoitus

14.01.2020 - 19.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Tiina Leppäniemi

Vastuuopettaja

Tiina Leppäniemi

Ryhmät

  • TOY219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa viestintää organisaation liiketoiminnallisia tavoitteita tukien
- kiteyttää ja viestiä organisaation ydinviestit
- viestiä tehokkaasti sidosryhmäkohtaisesti ja vuorovaikutteisesti
- mitata ja analysoida viestinnän tuloksellisuutta

Toteutustapa

Kiinnostaako sinua yritysviestintä ja sen ilmiöt? Haluaisitko oppia tarkastelemaan yritysten meille lähettämiä viestejä ja pohtia niiden takana vaikuttavia viestintäpäätöksiä? Oletko koskaan pohtinut, mikä saa yritykset viestimään tietyllä tavalla tai miten omia ostokäyttäytymisiäsi ohjaavat ulkoapäin tulevat viestit? Mikäli haluat kartuttaa oppia ympäröivän liike-elämän viestinnän lainalaisuuksista, ammattikäsitteistöstä ja mediasuhteista, on tämä opintojakso juuri sinulle.

Tällä opintojaksolla valitset sinua kiinnostavan suomalaisen suuremman yrityksen yksin tai parin kanssa, ja seuraat heidän yritysviestintäänsä kevään ajan. Lähiopetuskerroilla saat näkökulmia, joista tarkastella sitä, ja kartutat tietoa yritysviestinnästä.

Opintojaksoon kuuluu lisäksi yritysvierailu.

Tule mukaan opintojaksolle, jos organisaatioviestintä kiinnostaa sinua. Et tarvitse aikaisempia opintoja aiheesta.

Tämä opintojakso sisältää lähiopetustapaamisia. Tarkista tarkempi aikataulu lukujärjestyskoneella. Läsnäolo ei ole pakollista, mutta vaikuttaa arviointiin. Lähiopetustapaamisissa tehdään tehtäviä, jotka voi palauttaa ainoastaan tunnin päätteeksi. Lisäksi opintojakson suoritukseen kuuluu yksin tai pareittain tehtävä laajempi yritysviestinnän raportti.

Aika ja paikka

Kampustoteutus Tikkurilassa. Katso tarkempi aikataulu lukkarikoneella.

Tämä opintojakso sisältää lähiopetustapaamisia. Tarkista tarkempi aikataulu lukujärjestyskoneella. Läsnäolo ei ole pakollista, mutta vaikuttaa arviointiin. Lähiopetustapaamisissa tehdään tehtäviä, jotka voi palauttaa ainoastaan tunnin päätteeksi. Lisäksi opintojakson suoritukseen kuuluu yksin tai pareittain tehtävä laajempi yritysviestinnän raportti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali ja suositeltava kirjallisuus ovat saatavilla opintojakson työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson tehtävissä käsitellään todellisia yritysviestinnän ilmiöitä, mutta opintojaksolla ei toteuteta toimeksiantajalähtöisiä projekteja, vaan opiskelija tarkkailee ja analysoi tehtävissä valitsemansa yrityksen viestintää itsenäisesti.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso erillinen aikataulu.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus n. 40%
Vierailu ja pienemmät tehtävät n. 10%
Yritysviestinnän raportti n. 50%

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso alkaa heti vuoden alussa 2020, ja päättyy huhtikuussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perusteet esitellään tarkemmin ensimmäisessä virtuaalitapaamisessa. Arvioinnin perusteet nojaavat Laurean yleisiin kirjallisten tehtävien arviointimenetelmiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa..
- toimia ohjeiden mukaisesti
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden valinnan merkityksiä
- analysoida asioiden välisiä suhteita
- etsiä asiaankuuluvia lähteitä ja koota tietoa asiasta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa..
- toimia itsenäisesti ohjeiden mukaisesti
- soveltaa keskeisiä ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset laajemmassa kokonaisuudessa
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden merkityksiä ja esittää huomioita sekä mahdollisesti kritiikkiä
- analysoida asioiden välisiä suhteita
- etsiä lähteitä, koota tietoa asiasta ja soveltaa sitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa..
- toimia itsenäisesti, aloitteellisesti ja kehittävästi
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset laajemmassa kokonaisuudessa ja antaa kehitysehdotuksia
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden merkityksiä ja esittää kehitysehdotuksia
- analysoida asioiden välisiä suhteita ja esittää kehitysehdotuksia
- arvioida ja soveltaa etsimääni tietoa
- hallita laaja-alaisesti tietoperustaa ja kehittää sen avulla osaamista