Tehokkaasti viestivä organisaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0255-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 12.01.2020
Ajoitus
14.01.2020 - 19.04.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Tiina Leppäniemi
Vastuuopettaja
Tiina Leppäniemi
Ryhmät
-
TOY219SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella ja toteuttaa viestintää organisaation liiketoiminnallisia tavoitteita tukien
- kiteyttää ja viestiä organisaation ydinviestit
- viestiä tehokkaasti sidosryhmäkohtaisesti ja vuorovaikutteisesti
- mitata ja analysoida viestinnän tuloksellisuutta
Toteutustapa
Kiinnostaako sinua yritysviestintä ja sen ilmiöt? Haluaisitko oppia tarkastelemaan yritysten meille lähettämiä viestejä ja pohtia niiden takana vaikuttavia viestintäpäätöksiä? Oletko koskaan pohtinut, mikä saa yritykset viestimään tietyllä tavalla tai miten omia ostokäyttäytymisiäsi ohjaavat ulkoapäin tulevat viestit? Mikäli haluat kartuttaa oppia ympäröivän liike-elämän viestinnän lainalaisuuksista, ammattikäsitteistöstä ja mediasuhteista, on tämä opintojakso juuri sinulle.
Tällä opintojaksolla valitset sinua kiinnostavan suomalaisen suuremman yrityksen yksin tai parin kanssa, ja seuraat heidän yritysviestintäänsä kevään ajan. Lähiopetuskerroilla saat näkökulmia, joista tarkastella sitä, ja kartutat tietoa yritysviestinnästä.
Opintojaksoon kuuluu lisäksi yritysvierailu.
Tule mukaan opintojaksolle, jos organisaatioviestintä kiinnostaa sinua. Et tarvitse aikaisempia opintoja aiheesta.
Tämä opintojakso sisältää lähiopetustapaamisia. Tarkista tarkempi aikataulu lukujärjestyskoneella. Läsnäolo ei ole pakollista, mutta vaikuttaa arviointiin. Lähiopetustapaamisissa tehdään tehtäviä, jotka voi palauttaa ainoastaan tunnin päätteeksi. Lisäksi opintojakson suoritukseen kuuluu yksin tai pareittain tehtävä laajempi yritysviestinnän raportti.
Aika ja paikka
Kampustoteutus Tikkurilassa. Katso tarkempi aikataulu lukkarikoneella.
Tämä opintojakso sisältää lähiopetustapaamisia. Tarkista tarkempi aikataulu lukujärjestyskoneella. Läsnäolo ei ole pakollista, mutta vaikuttaa arviointiin. Lähiopetustapaamisissa tehdään tehtäviä, jotka voi palauttaa ainoastaan tunnin päätteeksi. Lisäksi opintojakson suoritukseen kuuluu yksin tai pareittain tehtävä laajempi yritysviestinnän raportti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali ja suositeltava kirjallisuus ovat saatavilla opintojakson työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson tehtävissä käsitellään todellisia yritysviestinnän ilmiöitä, mutta opintojaksolla ei toteuteta toimeksiantajalähtöisiä projekteja, vaan opiskelija tarkkailee ja analysoi tehtävissä valitsemansa yrityksen viestintää itsenäisesti.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso erillinen aikataulu.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus n. 40%
Vierailu ja pienemmät tehtävät n. 10%
Yritysviestinnän raportti n. 50%
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso alkaa heti vuoden alussa 2020, ja päättyy huhtikuussa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perusteet esitellään tarkemmin ensimmäisessä virtuaalitapaamisessa. Arvioinnin perusteet nojaavat Laurean yleisiin kirjallisten tehtävien arviointimenetelmiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa..
- toimia ohjeiden mukaisesti
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden valinnan merkityksiä
- analysoida asioiden välisiä suhteita
- etsiä asiaankuuluvia lähteitä ja koota tietoa asiasta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa..
- toimia itsenäisesti ohjeiden mukaisesti
- soveltaa keskeisiä ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset laajemmassa kokonaisuudessa
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden merkityksiä ja esittää huomioita sekä mahdollisesti kritiikkiä
- analysoida asioiden välisiä suhteita
- etsiä lähteitä, koota tietoa asiasta ja soveltaa sitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa..
- toimia itsenäisesti, aloitteellisesti ja kehittävästi
- käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä
- nähdä asiakasviestinnän vaikutukset laajemmassa kokonaisuudessa ja antaa kehitysehdotuksia
- nähdä viestintäkanavien sekä –välineiden merkityksiä ja esittää kehitysehdotuksia
- analysoida asioiden välisiä suhteita ja esittää kehitysehdotuksia
- arvioida ja soveltaa etsimääni tietoa
- hallita laaja-alaisesti tietoperustaa ja kehittää sen avulla osaamista