•   V Ammattitaitoa edistävä terveydenhoitotyön harjoittelu I R0224-3016 01.08.2022-31.12.2022  10 op  (STV220KN, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - arvioida ja perustella ammattieettisiä valintoja
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitaja- ja sairaanhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä
    - käyttää voimavaroja vahvistavia terveydenhoitotyön menetelmiä
    - ohjata asiakkaita terveyttä edistävissä valinnoissa
    - tehdä itsenäisiä päätöksiä ja perustella ne
    - arvioida eri-ikäisen asiakkaan ja hänen perheensä ympäristön terveyttä ja turvallisuutta
    - arvioida ja kehittää kirjaamista terveydenhoitotyössä
    - arvioida kriittisesti ammatillista kehittymistään
    - toimia moniammatillisen työryhmän jäsenenä
    - toimia terveydenhoitotyön asiantuntijana kehittämisprojekteissa
    - soveltaa teknologiaa terveydenhoitotyössä

    Vastuuopettaja

    Irene Latva-Korpela

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit. Terveysportti/Neuko-tietokanta. Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.

    Toteutustapa

    Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
    Harjoitteluun liittyvä yleinen ohjeistus löytyy Canvasista.
    ILMOITA vahvistettu harjoittelupaikkasi Canvasissa.
    TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä Canvasissa. Tehtävä tehdään vain yhdestä opintojaksoon kuuluvasta harjoittelujaksosta, jos opiskelija on jakanut harjoittelun kahteen paikkaan. Poikkeuksena harjoittelun osan suorittaminen työsuhteessa (TOPI), johon sisältyy aina tehtävä.
    VIESTINTÄ: Sähköposti, Canvas, Puhelin, Teams/Zoom- tapaamiset harjoittelupaikalla tai koululla.
    OHJAUS: Ohjaus pääosin etäyhteydessä. Ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.
    AIKATAULU: Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan tai viikoilla 43-50.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    ”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).

    Arviointi perustuu opiskelijan itsearviointiin, ohjaajien arviointiin sekä ohjaus- ja arviointikeskusteluihin.
    Harjoittelu arvioidaan hyväksytty/hylätty. Mikäli harjoittelu on keskeytetty tai hylätty, tehdään opiskelijan kanssa suunnitelma harjoittelun suorittamiseksi/täydentämiseksi.
    Mikäli harjoittelun tunnit jäävät vajaaksi, voidaan opiskelijalle kirjata Peppiin opintojakson laajutta pienempi opintopistemäärä ja opiskelija täydentää harjoittelun kokonaisuuden myöhemmin.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin


    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • STV220KN
    • STV219KA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Irene Latva-Korpela, Anne Suvitie, Tiina Leino

    Koulutus

    Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    10 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    PALKALLISEN TYÖN OPINNOLLISTAMINEN:
    Opiskelija on etukäteen yhteydessä harjoittelun koordinaattoriin Irene Latva-Korpelaan. Katso Intran ohje: Työn opinnollistaminen (TOPI) ammattitaitoa edistäväksi harjoitteluksi sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan amk-tutkinnoissa, https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/TOPI-sairaanhoitaja-ja-terveydenhoitaja-amk-koulutuksissa.aspx

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Valmistaudu harjoitteluun hyvissä ajoin perhetymällä harjoittelupaikan ja koulun ohjeistuksiin harjoitteluun liittyen.
    Ole yhteydessä harjoittelupaikkaan hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua ja ohjaavaan opettajaan viimeistään harjoittelun alettua. Ohjaustapaamiset pääosin etäyhteydessä (sähköposti, Canvas, puhelin, Teams, Zoom).
    Harjoittelun tavoitteet oppimissopimuslomakkeelle, kun paikka on vahvistettu ja viimeistään ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
    Harjoittelun tehtävä kytkeytyy työelämän kehittämiseen.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Jobiilihaku alkoi maaliskuussa ja jatkuu edelleen. Seuraa myös ilmoituksia vapautuneista paikoista Canvasissa. Päivitä Jobiilin CV ennen varausten ja harjoittelun alkua.
    Jos hankit harjoittelupaikan Jobiilin ulkopuolelta, laita siitä sähköposti Irene Latva-Korpelalle (irene.latva-korpela@laurea.fi) vahvistusta varten (ks. 10 askelta onnistuneeseen harjoitteluun).
    Harjoittelu on hosp-harjoittelu ja siinä sovelletaan harjoittelun kevään 2022 infon periaatteita, erillistä infoa ei pidetä.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    [Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Ammattitaitoa edistävän harjoittelun laajuus on 10op (267 h), 7vk :n harjoittelussa
    Työvuorotaulukon ohjeen mukaan kokonaistuntimäärästä 267 h /10 op vähennetään harjoittelun infoon perehtyminen 1t ja harjoittelun tehtävä 16h. Jäljelle jäävä tuntimäärä 250h käytetään kokonaisuudessaan harjoitteluympäristössä.
    • Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä
    tuntimäärästä.
    Puuttumaan jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin ja vanhempainiltoihin, osallistumalla kouluilla esim. terveystieto oppitunteihin, yhteisöllisiin tapahtumiin ja retkiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (kuraattori, sosiaalityöntekijät, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat). Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet.
    Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esimiehen kanssa!

    Sisältö ja sen jaksotus

    Ennen harjoittelujaksoa vaadittavat opinnot:
    - Moduulien I-IV opinnot pääosin suoritettu
    - Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu
    - Osallistuminen Terveydenhoitajamoduulin kevään 2022 teoriaopintoihin tai aiemmin suoritetut th-moduulin opinnot.
    - Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
    - Harjoitteluun liittyvä tarkempi ohjeistus löytyy Canvasista. Huomioi mm. tarvittava rokotussuoja ja rikostaustaote.
    Opintojaksolla suoritettava harjoittelun tehtävä vastaa terveydenhoitamoduulin tavoitteeseen: Moduulin suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa hoitotyön ja lähitieteiden tutkimusta terveydenhoitajatyössä ja sen kehittämisessä. Ja harjoittelun tavoitteeseen: opiskelija osaa toimia terveydenhoitotyön asiantuntijana kehittämisprojekteissa. Tehtävän kautta harjoittelu on T&K&I toimintaa.

    Aika ja paikka

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä.]