•   Palvelumuotoilu R0216-3062 01.04.2021-31.05.2021  10 op  (TOY220SY) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    The student is able to
    - describe how value is createdfor the customers through service
    - recognize the essence of Service Design thinking and methods
    - plan, implement and evaluate a Service Design projectusing service design methods
    - apply creative problem-solving and develop working methods individually and in teams
    - foster entrepreneurship through service design

    Vastuuopettaja

    Janika Kyttä

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. & Schneider, J. This is Service Design Doing, O'Reilly 2018. https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000002045871 Knapp, J. (2016). Sprint. Simon & Schuster. https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000007507215

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Canvas -oppimisalustalla ja projektissa käytämme Miro -yhteiskäyttöalustaa. Opintojaksoon kuuluu teoriaosuus 5op ja ryhmätyönä tehtävä projekti 5op.

    Opintojakson sisältö ja pääteemat: Palvelumuotoiluprosessin ja työkalujen tärkeimmät kohdat, käytäntö ja teoria, kuinka palvelumuotoilua voidaan käyttää todellisessa kehittämistehtävässä.
    Tämä opintojakso toteutetaan Service Design Sprint! -muotoisena.

    HUOM! opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Tarvitset opintojaksoa varten tietokoneen, kuulokkeet, mikrofonin ja toimivan nettiyhteyden.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    ] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.04.2021 - 31.05.2021

    Ilmoittautumisaika

    08.02.2021 - 14.02.2021

    Ryhmä(t)
    • TOY220SY
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Lohja, liko

    Opettaja(t)

    Janika Kyttä, Antti Keskitalo

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opintojaksolle on varattu 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Koulutus

    Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    10 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Palvelumuotoilun opintojaksossa ratkaistaan todellinen työelämän case Service Design Sprint -mallilla. Opintojakso sopii kaikille Laurean opiskelijoille.
    HUOM! Tradenomeille tämä opintojakso on sama kuin pakollinen R0216 Service Design.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Kaikki tapaamiset verkossa!
    1.4. työtila aukeaa.
    7.4. klo 9-14 Projektin kick-off, tutustuminen palvelumuotoilun menetelmiin ja työkaluihin, ryhmäytyminen. Tehtävät taustakartoitusta varten.

    3.5.-7.5. klo 9-15 Service Design Sprint! Prosessi viedään läpi tiiviissä aikataulussa ohjatusti. Ryhmätyötä verkossa.(PAKOLLINEN LÄSNÄOLO)

    11.5. klo 9-11.30 Idean esittely, Service design pitching.

    31.5. DL projektitehtävän palautus (ei läsnäoloa)

    Tiiviin aikataulun ja prosessin sujuvan etenmisen vuoksi on TÄRKEÄÄ, että opiskelija pääsee osallistumaan kaikkina päivinä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojaksolla käytetään palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä. Opit teoriassa ja käytännössä miten palvelumuotoilun prosessi toteutetaan sekä mitä on käyttäjälähtöinen kehittäminen.
    Opintojakso antaa valmiudet käyttäjälähtöiseen suunnitteluun.

    Aika ja paikka

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä]