Palvelumuotoilu (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0216-3062
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.02.2021 - 14.02.2021
Ajoitus
01.04.2021 - 31.05.2021
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, liko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Laura Rinta-Jouppi
- Antti Keskitalo
Vastuuopettaja
Antti Keskitalo
Ryhmät
-
TOY220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
The student is able to
- describe how value is created for the customers through service
- recognize the essence of Service Design thinking and methods
- plan, implement and evaluate a Service Design project using service design methods
- apply creative problem-solving and develop working methods individually and in teams
- foster entrepreneurship through service design
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Canvas -oppimisalustalla ja projektissa käytämme Miro -yhteiskäyttöalustaa. Opintojaksoon kuuluu teoriaosuus 5op ja ryhmätyönä tehtävä projekti 5op.
Opintojakson sisältö ja pääteemat: Palvelumuotoiluprosessin ja työkalujen tärkeimmät kohdat, käytäntö ja teoria, kuinka palvelumuotoilua voidaan käyttää todellisessa kehittämistehtävässä.
Tämä opintojakso toteutetaan Service Design Sprint! -muotoisena.
HUOM! opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Tarvitset opintojaksoa varten tietokoneen, kuulokkeet, mikrofonin ja toimivan nettiyhteyden.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M. & Schneider, J. This is Service Design Doing, O'Reilly 2018.
https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000002045871
Knapp, J. (2016). Sprint. Simon & Schuster.
https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000007507215
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Palvelumuotoilun opintojaksossa ratkaistaan todellinen työelämän case Service Design Sprint -mallilla. Opintojakso sopii kaikille Laurean opiskelijoille.
HUOM! Tradenomeille tämä opintojakso on sama kuin pakollinen R0216 Service Design.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kaikki tapaamiset verkossa!
1.4. työtila aukeaa.
16.4. klo 9-14 Projektin kick-off, tutustuminen palvelumuotoilun menetelmiin ja työkaluihin, ryhmäytyminen. Tehtävät taustakartoitusta varten.
3.5.-7.5. klo 9-15 Service Design Sprint! Prosessi viedään läpi tiiviissä aikataulussa ohjatusti. Ryhmätyötä verkossa.(PAKOLLINEN LÄSNÄOLO)
11.5. klo 9-11.30 Idean esittely, Service design pitching.
31.5. DL projektitehtävän palautus (ei läsnäoloa)
Tiiviin aikataulun ja prosessin sujuvan etenmisen vuoksi on TÄRKEÄÄ, että opiskelija pääsee osallistumaan kaikkina päivinä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla käytetään palvelumuotoilun työkaluja ja menetelmiä. Opit teoriassa ja käytännössä miten palvelumuotoilun prosessi toteutetaan sekä mitä on käyttäjälähtöinen kehittäminen.
Opintojakso antaa valmiudet käyttäjälähtöiseen suunnitteluun.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opintojaksolle on varattu 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.