Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0213-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 01.12.2019

Ajoitus

07.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, liko

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Markku Anttonen
  • Taina Lackman

Vastuuopettaja

Taina Lackman

Ryhmät

  • HLF219SA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, S19, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen

Toteutustapa

Luennot, tietoiskut, oppimistehtävät ja niiden suullinen ja kirjallinen esittäminen, mahdollinen yritysvierailu ja siihen liittyvä haastattelu.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan tarkemmin kurssin kuluessa.

Suositeltavaa luettavaa:

Reino Myllymäki. Palvelujen hinnoittelu.
Ketterät Kirjat Oy 2019
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.273272

Tuulikki Holopainen. Yrityksen perustamisopas : käytännön perustamistoimet
Asiatieto Oy 2019. 28. uudistettu painos
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.92509

Johannes Hesso. Hyvä liiketoimintasuunnitelma - MYÖS E-KIRJANA
Kauppakamari 2015. 2. uud. p.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.265434

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelija voi halutessaan kehittää omaa tai annettua liiketoiminnallista hanketta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tarkka aikataulu ilmoitetaan Peppissä/Pakissa.

Opiskelija huolehtii siitä, että opintojaksolle määritellyt aikataulut sopivat omaan ohjelmaan. Opintojaksolle kuuluu muutamia pakollista läsnäoloa vaativaa kontaktikertaa (=osaamisen näyttöjä, suullisia esityksiä ja keskusteluja), joiden korvaaminen onnistuu vain seuraavan vastaavan opintojakson toteutuksen yhteydessä ja tästä on sovittava etukäteen erikseen vastuuopettajan kanssa.

Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on välttämätöntä. Tuolla kerralla ilmoitetaan nk. pakollista läsnäoloa vaativat muut tapaamiskerrat.

Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä.

Tästä luentojen ja yhteisten tapaamisten osuus on noin 10 % ja muu tekeminen tapahtuu opiskelijan pääosin itse määrittelemällä ajalla. Opiskelijan on syytä varautua siihen, että osa tehtävistä tehdään ryhmätöinä ja niihin tulee varata riittävästi sekä omaa-aikaa että aikaa yhteisiin tapaamisiin, joita ei ole aikataulutettu erikseen, vaan, joiden sopimisesta kukin opiskelija vastaa ryhmänsä kanssa.

Osa tehtävistä on itsenäisiä ja osa tehdään ryhmätehtävinä.

Sisältö ja sen jaksotus

Asiakaslähtöisyys ajattelutapana
Asiakaslähtöisten ideoiden luominen ja jalostaminen liiketoiminnaksi
Liiketoiminnan erilaiset mallit
Markkinoiden tutkiminen ja markkinoinnin suunnitteleminen
Kuluttajan ja yrityksen päätöksenteon perusteet
Asiakaslähtöisyys ja kannattavuus
Asiakaslähtöisten palveluiden ja tuotteiden kehittäminen
Segmentointi
Talouden ja markkinoinnin suunnittelu asiakaslähtöisesti aloittavan yrityksen kannalta
Yrityksen perustaminen, liiketoiminnan aloittaminen tai liiketoiminnasta luopuminen

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelijan tulee asennoitua tekemiseen asiakaslähtöisesti ja kehittävällä työotteella. Hänen tulee edistää paitsi omaa oppimistaan, myös opiskelukollegoidensa osaamisen kehittymistä.

Opiskelija voi halutessaan kehittää omaa tai annettua liiketoiminnallista hanketta.

Opiskelija vastaa itse tekemisestään ja huolehtii siitä, että opintojaksolle määritellyt aikataulut sopivat omaan ohjelmaan. Opintojaksolle kuuluu muutamia pakollista läsnäoloa vaativaa kontaktikertaa, joiden korvaaminen onnistuu vain seuraavan vastaavan opintojakson toteutuksen yhteydessä ja tästä on sovittava etukäteen erikseen vastuuopettajan kanssa.

Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on välttämätöntä. Tuolla kerralla ilmoitetaan nk. pakollista läsnäoloa vaativat tapaamiskerrat.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista. Tälle opintojaksolle on määritelty vaatimustaso I

Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.

Mikäli tyydyttävä taso ei täyty, arvioidaan suoritus hylätyksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista. Tälle opintojaksolle on määritelty vaatimustaso I

Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.



AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista. Tälle opintojaksolle on määritelty vaatimustaso I

Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista. Tälle opintojaksolle on määritelty vaatimustaso I

Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden