Siirry suoraan sisältöön

Asiakkuus- ja projektiosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0212-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

18.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 55

Koulutus

  • Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Harri Ruoslahti
  • Lasse Kivinen
  • Eveliina Hytönen

Vastuuopettaja

Lasse Kivinen

Ryhmät

  • HTA220SN
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, päivätoteutus, S20, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- toimia projekteissa ja projektiryhmän jäsenenä oma-aloitteisesti, vastuullisesti, tietoturvallisesti sekä tavoitteellisesti työvälineitä hyödyntäen
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti alan käsitteitä käyttäen

Toteutustapa

Opintojakso on jaettu kolmeen kokonaisuuteen: asiakkuusosaaminen, projektiosaaminen, projektin raportointi. Kokonaisuudet menevät ja niitä käsitellään osittain päällekkäin.


Opintojakso toteutetaan lähi- ja verkkotapaamisilla, työpajoilla, yksilö- ja ryhmätehtävillä, jotka arvioidaan. Projektityöskentely tapahtuu pääosin lähitapaamisten välisinä aikoina.
Jaksolla toteutetaan tiimityönä yritykselle markkinointiin ja asiakkuuksiin liittyvä projekti, jossa analysoidaan yrityksen nykyistä markkinointia ja kehitetään jotakin sen osa-aluetta käyttäen kehitystyön menetelmiä. Projektiryhmätyöllä ja projektin toteutuksella on opintojakson arvioinnissa suuri painoarvo

Jo olemassa oleva osaaminen voidaan huomioida tutkinnossa osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta. Tämä voi tulla kyseeseen mikäli oletat, että olet hankkinut opintojakson sisältöä vastaavan osaamisen muualla (esim työelämä, opinnot muualla). Perehdy siinä tapauksessa Laurea LINK- sivustoilla olevaan HOT-prosessiin. Mikäli haluat HOT- prosessiin niin ilmoita tästä viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla opintojakson lehtoreille.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/opintojensuunnittelu/aiemmanosaamisenhyvaksyminenahot/Sivut/default.aspx

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

A. Tenttikirja: Bergström Seija, Leppänen Arja (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (myös vanhempi painos käy) https://laurea.finna.fi/Record/laurus.85655

B. Suositeltava kirjallisuus:
Kettunen: Onnistu projektissa.
Ojasalo K., Moilanen, Ritalahti (2014). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. SanomaPro. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.84006

C. Muu lähdeaineisto ja luennot.

Luettava ja vaadittava kirjallisuus täsmennetään opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli olet jo työskennelly tai tehnyt opiskeluja projektien kanssa niin tämä voidaan lukea hyväksi. Nämä tapaukset pitää pystyä osoittamaan ja aina keskustellaan erikseen lehtorien kanssa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijaryhmän tulee hankkia itselleen opintojakson alussa asiakkaan ts. yrityskumppanin, jolle projekti tehdään.
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa mm.:
- tuntee projektityöskentelyn periaatteet
- kehittää tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita
- tietää mitä tarkoitetaan projektilla ja mitä vaiheita projektissa on
- tietää projektiryhmässä työskentelevien eri roolit
- pitää ja osallistua projektikokouksiin mm. perustamiskokous
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella.
- opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- asiakaslähtöisyys
- asiakkuusosaaaminen
- asiakasarvo
- markkinointi
- projektikokousten pitäminen ja kokouspöytäkirjojen laadinta
- projektityöskentely ja -raportointi

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Projektiryhmät (4-5 henkeä) muodostetaan ensimmäisellä kerralla, joten kaikkien läsnäolo silloin on välttämätöntä. Opiskelijat ovat itse vastuussa ryhmäytymisestään. Ryhmät hankkivat itselleen yhteistyökumppanin kehittämisprojektiaan varten. Yhteistyökumppanin haku kannattaa aloittaa jo ennen opintojaksona alkua.

Tarkempi ohjelma sekä käytänteet esitellään aloituspäivänä ja julkaistaan myös Optimassa. Muutokset alustavaan ohjelmaan ovat mahdollisia. Muutoksista pyritään ilmoittamaan ajoissa opiskelijoille mm. Optiman tai tuntiperuutusviestien kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä eli n. 270 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita ja kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisesti
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella. Opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- monikanavainen asiakasviestintä
- erilaisten projektityöskentelyssä hyödyllisten työvälineinen tehokas käyttö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatetaan Laurean yleisiä ohjeistusta arvioinnista. Opintojakso arvioidaan asteikolla K5-T1, hylätty. Loppuarvosanan saaminen edellyttää, että kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ja jätetty arvioitavaksi aikataulun mukaisesti. Opintojaksolla on Urkund-plagioinnintunnistusohjelma käytössä.

Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.

Läsnäolo ja aktiivisuus kurssilla sekä annetussa aikataulussa pysyminen vaikuttavat opiskelijan loppuarvosaan. Lisäksi lehtorit antavat tarkemmat arviointiohjeet omista tehtäväkokonaisuuksistaan

Hylätty (0)

Opintojakso arvioidaan hylätyksi jos jokin tehtävistä jää palauttamatta, jokin tehtävistä on hylätään tai arvosanan 1 kriteerit eivät täyty. Opintojakso ja toteutuksen osa voidaan arvioida myös hyväksytty/hylätty (HYV/HYL) -asteikolla. Opintojakson/projektin suoritus on hylätty (HYL), mikäli opiskelija ei saavuta läpäisylle asetettuja tavoitteita määräaikaan mennessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Mikäli opinto on jäänyt suorittamatta, sen voi korvata uuden opetussuunnitelman opintojaksolla HL00BQ78 Markkinoinnin pe-rusteet.