•   Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen R0208-3035 01.09.2022-30.11.2022  5 op  (SSG220SN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
    - tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
    - käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

    Vastuuopettaja

    Teija Fontell

    Toteutusmuoto

    40% Lähiopetus, 60% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Kallankari, Sanna (2019): Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Sitra (2020): Megatrendit. Sitra (2021): Tulevaisuustaajuus. Sitra (2022): Heikot signaalit. Palvelumuotoilun kirjallisuus. Muu toteutuksella käytettävä materiaali esitellään lähiopetuspäivillä ja Canvas verkkoympäristöissä.

    Toteutustapa

    Opintojakson aikana perehdytään yhteiskunnan kehitystä tunnistavaan tulevaisuusajatteluun, Megatrendeihin ja tarkastellaan hyvinvointipalveluiden kehittämistä.
    Opintojaksoon kuuluu myös projekti, joka toteutetaan yhteistyönä hoiva-alan yrityksen kanssa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.09.2022 - 30.11.2022

    Ilmoittautumisaika

    23.05.2022 - 29.05.2022

    Ryhmä(t)
    • SSG220SN
    Paikkoja

    35 - 50

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi, sote

    Pienryhmät
    • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin amk: 5.)
    Opettaja(t)

    Teija Fontell, Iris Summanen

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opiskelija osaa
    - tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
    - tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
    - käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

    Aika ja paikka

    Opinnot suoritetaan osittain etäopetuksena ja osittain lähiopetuksena Otaniemen kampuksella, oppiminen tapahtuu luento-opetuksessa, itsenäisesti opiskellen sekä opiskelijoiden rakentamissa pienryhmissä. Toteutuksen oppimisympäristönä on Canvas.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Taso 1-2 OSAAMINEN: Suoriutuu opintojakson tehtävistä rutiininomaisesti ja ennalta opitusti. Osaaminen tilannekohtaista, (jäljittelevää) ja ammatillinen ymmärrys suppeaa TIETÄMINEN: Osaa tunnistaa ja määritellä hyvinvointialan innovatiivisen kehittämiseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön. Osaa kuvata oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia lisäävät vaikutukset. VERTAISPALAUTE: Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan. Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Tunnistaa omalle alalle tärkeitä toimintatapoja

    Hyvä

    Tasot 3-4 OSAAMINEN: Jäsentää hyvinvointialan innovatiiviseen kehittämiseen liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Kykenee soveltamaan, selittämään ja vertailemaan oppimaansa sekä perustelemaan valintansa. TIETÄMINEN: Rajaa ja pohtii tehtäviä. Hakee ydinkysymyksiin ratkaisuja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa /ideansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia. VERTAISPALAUTE: Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että eri muiden näkökulmista. Osaa toimia vuorokaikutuksessa vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toiminnan lisäksi myös ryhmän toimintaan.

    Kiitettävä

    Taso 5 OSAAMINEN: Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen. Ymmärtää hyvinvointialan innovatiivisen kehittämiseen liittyviä monialaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Kykenee yleistämään, analysoimaan ja yhdistämään omaa ammatillista osaamista yrittäjyyden kontekstiin. TIETÄMINEN: Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja ideoida uudenlaisia toimintamalleja. Arvioi erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja yhdistelee ratkaisutapoja luovasti tai luo uusia. Ymmärtää toiminnan taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset ja osaa toimia myös niitä ennakoiden VERTAISPALAUTE: Ymmärtää vertaispalautteen voiman ja toteuttaa palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Osaa toimia (myös verkko-)yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta. Toimii vastuullisesti ja sitoutuneesti yhteisön ja oman alan vaatimukset ja tarpeet huomioon ottaen.