Sanna Puhakka
40% Lähiopetus, 60% Etäopetus
Canvas-tilasta löytyy materiaaleja liittyen jakson teemoihin. Opiskelijat etsivät myös itse materiaaleja liittyen innovatiiviseen työskentelyyn ja palvelumuotoiluun.
Tavoitteena on, että jakson jälkeen opiskelija osaa:
• tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
• tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
• käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Opintojakso toteutetaan työpajojen (5 kpl) pienryhmätehtävien ja verkkotehtävien kautta. Jakson aikana opiskelijat tutustuvat innovatiiviseen tapaan kehitellä uusia palveluja hyvinvointialalle: tässä hyödynnetään yhteistä työskentelyä työpajoissa, optiman verkkotehtäviä, vierailuja sekä ryhmässä tehtävää uuden palvelun ideointia/muotoilua. Jakson lopussa ryhmät esittelevät tuotetun uuden palvelukonseptin yhteisesti.
Opintojaksojen suorittaminen edellyttää osallistumista työpajoihin, aktiivista osallistumista ryhmätyöskentelyyn sekä opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien suorittamista hyväksytysti.
Jakson arviointi: osatehtävät (2 kpl) toimeksiannon mukaisesti hyväksytty–periaatteella. Ryhmätehtävänä tehty palveluinnovaatio -tehtävä arvioidaan asteikolla 1-5, tästä tulee koko jakson arvosana. Arviointikriteerit tehtävän toimeksiannossa.
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Jussi Järvi, Sanna Puhakka
Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Laurea Tikkurila
2 op
3 op
H-5
Osaamisen näyttö tai TOPI-menettely (ks. tarkemmat ohjeet intrasta Laurean ohjeistuksista).
Jos sinulla on opintojakson tavoitteisiin liittyvää osaamista (osaamisen näyttö) tai mahdollisuus hankkia sitä työelämässä (TOPI), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan (Sanna Puhakka) ennen opintojakson alkamista.
Ryhmätehtävä keskittyy johonkin työelämän osoittaman palvelun kehittämiseen/ innovoimiseen. Tämä saattaa merkitä myös vierailuja työelämäkumppanin luona.
Välttämättömät kontaktit: 24.8., 31.8. , 14.9. , 28.9., 12.10.
1 opintopiste vastaa noin 27 h oppimistyötä eli kokonaisuudessaan jakso teettä opiskelijalle töitä noin 135 h verran.
Toteutuksen sisältöinä ovat
- tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
- innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
- pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa
Toteutuksen välitehtävät tehdään kehittämisprosessin aikana, viimeisessä sessiossa annetaan toteutuksesta suullinen näyttö kehittämisosaamisesta eli esitellään suunniteltu palvelukonsepti
Aloitus 24.8. ap Tikkurilassa, loput työpajat 31.8. ap, 14.9. ap, 28.9. ap, ja 12.10. ap. Työpajoihin osallistuminen on välttämätöntä jakson suorittamiseksi.