Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sanna Puhakka
- Annika Kultavirta
Vastuuopettaja
Annika Kultavirta
Ryhmät
-
SSG218SNSosionomikoulutus, päivätoteutus, S18, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Toteutustapa
Tervetuloa opintojaksolle.
Olette ilmoittautuneet syksyn R0208-3013 Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen 5 - 5 op-opintojaksolle. Valitettavan korona-tilanteen vuoksi joudumme siirtämään koko opintojakson verkkoon. Opintojakso pidetään saman aikataulutuksen mukaisesti kuin se oli teille nähtävissä ilmoittautumisvaiheessa. Opintojakso alkaa 14.9. klo.9. Zoom:ssa. Orientaatiossa sekä jokaisessa zoom-työpajassa läsnäolo on välttämätöntä. Orientaatiossa käymme läpi opintojakson työtilan sekä tehtäväksiannot sekä jaamme opiskelijat ryhmiin, jossa työskentelette koko opintojakson ajan. Orientaatio myös vahvistaa paikkasi opintojaksolla. Työpajoihin osallistuminen on myös opintojakson edetessä välttämätöntä. Opiskelun aikataulutus on ollut näkyvissä Pakissa. Hyväksytysti ilmoittautuneille on lähetetty sähköpostia.
Jakson sisältöinä ovat:
- luovuus, innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- heikot signaalit, trendit, innovaatiokulttuurin luominen
- asiakaslähtöisyys ja –keskeisyys palvelun kehittämisen punaisena lankana: miten se toteutuu?
- palvelumuotoilu työotteena
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut, pilotit ja prototyypit palvelujen kehittämisprosessissa
Opintojakso sisältää 6 työpajaa, joissa työstetään em. teemoja. Jaksolla hyödynnetään myös Optima-työtilaa. Jakso sisältää 2 pienryhmissä tehtävää verkkotehtävää sekä laajemman palvelukonseptin muotoilutehtävän, joka esitellään viimeisessä työpajassa. Kaikki työpajat kuuluvat suoritukseen ja ovat pakollisia.
Tarkempi opintojakson toteutuskuvaus julkaistaan myöhemmin.
Aika ja paikka
Aikataulu löytyy myöhemmin Pepin kalenterista. Työpajat Otaniemessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vain HOT-menettely.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat voivat tehdä jakson palvelukonseptitehtävän yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Tehtävän tavoitteena on aidon uuden palvelukonseptin kehittäminen hyvinvointialalle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste sisältää noin 27 h työtä eli jakso koostuu 135 opiskelijatyötunnista: työpajat, 2 kpl verkkotehtäviä ja 1 laajempi ryhmätehtävä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arviointi:
- verkkotehtävät toimeksiannon mukaisesti hyväksytty–periaatteella
- ryhmätehtävän palveluinnovaatio arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointikriteerit tehtävän toimeksiannossa.