Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0208-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Sanna Puhakka
  • Annika Kultavirta

Vastuuopettaja

Annika Kultavirta

Ryhmät

  • SSG218SN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, S18, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

Toteutustapa

Tervetuloa opintojaksolle.

Olette ilmoittautuneet syksyn R0208-3013 Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen 5 - 5 op-opintojaksolle. Valitettavan korona-tilanteen vuoksi joudumme siirtämään koko opintojakson verkkoon. Opintojakso pidetään saman aikataulutuksen mukaisesti kuin se oli teille nähtävissä ilmoittautumisvaiheessa. Opintojakso alkaa 14.9. klo.9. Zoom:ssa. Orientaatiossa sekä jokaisessa zoom-työpajassa läsnäolo on välttämätöntä. Orientaatiossa käymme läpi opintojakson työtilan sekä tehtäväksiannot sekä jaamme opiskelijat ryhmiin, jossa työskentelette koko opintojakson ajan. Orientaatio myös vahvistaa paikkasi opintojaksolla. Työpajoihin osallistuminen on myös opintojakson edetessä välttämätöntä. Opiskelun aikataulutus on ollut näkyvissä Pakissa. Hyväksytysti ilmoittautuneille on lähetetty sähköpostia.


Jakson sisältöinä ovat:
- luovuus, innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- heikot signaalit, trendit, innovaatiokulttuurin luominen
- asiakaslähtöisyys ja –keskeisyys palvelun kehittämisen punaisena lankana: miten se toteutuu?
- palvelumuotoilu työotteena
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut, pilotit ja prototyypit palvelujen kehittämisprosessissa
Opintojakso sisältää 6 työpajaa, joissa työstetään em. teemoja. Jaksolla hyödynnetään myös Optima-työtilaa. Jakso sisältää 2 pienryhmissä tehtävää verkkotehtävää sekä laajemman palvelukonseptin muotoilutehtävän, joka esitellään viimeisessä työpajassa. Kaikki työpajat kuuluvat suoritukseen ja ovat pakollisia.
Tarkempi opintojakson toteutuskuvaus julkaistaan myöhemmin.

Aika ja paikka

Aikataulu löytyy myöhemmin Pepin kalenterista. Työpajat Otaniemessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vain HOT-menettely.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijat voivat tehdä jakson palvelukonseptitehtävän yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Tehtävän tavoitteena on aidon uuden palvelukonseptin kehittäminen hyvinvointialalle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste sisältää noin 27 h työtä eli jakso koostuu 135 opiskelijatyötunnista: työpajat, 2 kpl verkkotehtäviä ja 1 laajempi ryhmätehtävä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arviointi:
- verkkotehtävät toimeksiannon mukaisesti hyväksytty–periaatteella
- ryhmätehtävän palveluinnovaatio arvioidaan asteikolla 1-5. Arviointikriteerit tehtävän toimeksiannossa.