•   Hyvinvointi ja osallisuus R0207-3022 01.08.2021-31.12.2021  10 op  (SSV221SN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida asiakasryhmän erityistarpeita ja vahvistaa asiakkaiden osallisuutta yhteisöissä ja yhteiskunnassa
    - jäsentää hyvinvointia ja sosiaalisia ongelmia
    - analysoida huono-osaisuutta luovia ja ylläpitäviä yhteiskunnallisia rakenteita
    - kansalaistoiminnan merkityksen sosiaalialan työssä

    Vastuuopettaja

    Maria Normann

    Toteutusmuoto

    70% Lähiopetus, 30% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Särkelä R., Siitoniemi A, Rouvinen-Wilenius P., Parviainen H., Ahola E. toim. (2014) Hyvinvointitalous (teos löytyy sähköisenä Soste ry:n sivuilta) Saari, J. 2015: Huono-osaiset. Elämän edellytykset yhteiskunnan pohjalla. Gaudeamus: Helsinki (saatavissa myös sähköisenä – Laurea Finna) Saari, J. 2016. Yksinäisten Suomi. Gaudeamus: Helsinki. (saatavissa myös sähköisenä – Laurea Finna) Video: Johanna Kallio: Miksi ja miten huono-osaisuus periytyy Mahdollinen muu käytettävä aineisto ilmoitetaan opintojakon alussa Canvaksessa.

    Toteutustapa

    Lähi- ja verkko-opetus (läsnäolovelvollisuus 70% lähi- ja verkko-opetuksessa sekä mahdollisilla opintokäynneillä)
    Oppimispäiväkirja
    Luento- ja kirjallisuutentti

    Tämän lisäksi opetuksen yhteydessä annetaan ryhmä- ja yksilötehtäviä.
    Mahdollisuuksien mukaan opintokäynnit ja työelämä-projektit.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).


    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • SSV221SN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Maria Normann, Anu Pellinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18 §:
    “Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttäjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.

    Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    3 op

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Suositeltava tapa antaa osaamisen näyttö on pitää omaan osaamiseen perustuva suullinen esitys opintojakson lähiopetuksen puitteissa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojakso sisältää työelämäyhteistyötä mahdollisuuksien mukaan.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Toteutuksen aikataulu nähtävissä Pakissa. Luentojen, lähiopetuksen ja opintokäyntien sisältö on osa tenttimateriaalia. Mikäli opiskelija ei pääse paikalle hänen tulee omatoimisesti ja Canvasta hyödyntämällä hankkia vastaava osaaminen.
    Opiskelijalla on 70% läsnäolo-velvollisuus.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Opintojaksolla tehdään yhteistötä seuraavien englanninkielisten opintojaksojen kanssa: R0377-3004 Well-being and Inclusion ja 01465-3008 New Technological Solutions and Innovations for Social and Health Care.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Sisältö ja sen jaksotus esitellään opintojakson alkaessa.

    Aika ja paikka

    Aikataulu ja opetustilat löytyvät Pakista.