Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen johtaminen työyhteisössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0206-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

22.10.2019 - 13.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Sanna Puhakka

Vastuuopettaja

Sanna Puhakka

Ryhmät

  • SSV218KA
    Sosionomikoulutus, K18, monimuotototeutus, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- lähijohtamisen ja lähiesihenkilötyön periaatteet
- henkilöstöjohtamisen, toimivan henkilöstösuunnittelun ja työn kehittämiseen liittyvät käsitteet
- toimia tavoitesuuntautuneesti organisaation työtilanteissa
- soveltaa johtamisen peruslainsäädäntöä sekä työsuojelu- ja työhyvinvoinnin perusteita
- toimia organisaation eettisten arvojen mukaisesti monikulttuurisissa työyhteisöissä
- kehittää itseään ammattilaisena ja työyhteisön vastuullisena toimijana

Toteutustapa

Opintojaksossa syntyvä osaaminen ilmenee työyhteisössä toimimisen ja johtamisen keskeisten asioiden hallintana sekä vastuullisena käyttäytymisenä työelämän erilaisissa tilanteissa. Jakson sisällöt ovat seuraavat:
- Johtajuus ja (henkilöstö)johtaminen: kenttä ja käsitteet
- Esimiehen rooli, vastuu ja tehtävät, esimiesosaaminen
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet: työyhteisön johtaminen
- Vuorovaikutteinen, valmentava esimiestyö
- Minä itseni johtajana
Jakso toteutustavat ovat: 4 työpajaa (a´ 3 h), verkkotehtäviä 3 ja 1 työelämätehtävä. Kirjallisuuteen perehtyminen tapahtuu tehtävien kautta, hyödynnettävänä lähdemateriaalina. Työpajoissa alustetaan jakson teemoja ja työskennellään niiden pohjalta sekä avataan jakson tehtäviä. Työpajoihin osallistuminen kuuluu jakson suorituksiin; niitä ei korvata muilla tehtävillä.
Viestintä jakson aikana tapahtuu työpajojen ja optiman keskustelualustan kautta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Jakson alkaessa opiskelijat saavat laajan kirjallisuuslistan, jota voi hyödyntää jakson tehtävien lähdemateriaalina. Erillistä tenttiä jaksossa ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi suorittaa jakson HOT- menettelyn kautta, jos hänellä on osaamisanalyysissä kartoitettua, aiemmin hankittua osaamista ja kokemusta riittävästi johtamisen teemoista. HOT-menetteystä on erilliset ohjeet.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämätehtävän tarkoituksena on tutustua todellisen työyhteisön eri johtamiskäytäntöihin. Opiskelijapari tutkii todellisen työyhteisön keskeisiä johtamisen osa-alueita, laatii siitä raportin ja esittelee tuloksia viimeisessä työpajassa 13.12.2019. Työelämätehtävän arvosana (1-5) muodostaa 50 % koko jakson arvosanasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Jakso alkaa 22.10. työpajalla, muut työpajat ovat 24.10., 15.11. ja 13.12. Verkkotehtävien osalta aikataulu esitetään optimassa.

Kansainvälisyys toteutuksella

[

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Työpajoihin ja kolmeen verkkotehtävään on varattu noin 100 h ja työelämäprojektiin 33 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Jakso on suunnattu sosionomiopiskelijoille tutkintoon kuuluvana pakollisena opintojaksona.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arviointi arvosanoilla 1-5 perustuu työelämätehtävästä saatuun arvosanaan (50 %) ja yhden verkkotehtävän (blogitehtävän) arvosanaan (50 %). Muut tehtävät tulee olla toimeksiannon mukaisesti hyväksytysti suoritettuja.
Jakson loppuarviointi näkyy opiskelijalle 31.12.2019 mennessä.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin