•   IV Work Placement Promoting Vocational Skills and Workshops on Public Health Nursing R0203-3009 01.08.2021-31.07.2022  15 op  (STV220KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida rokotustoimintaa
    - toteuttaa monimuotoisesti ryhmäohjauksen menetelmiä
    - toimia moniammatillisessa tiimissä ja verkostossa jaettua asiantuntijuutta hyödyntäen
    - arvioida haavoittuvan asiakkaan palvelu- ja hoidon tarvetta
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida elämänkulun eri vaiheessa olevan asiakkaan hoitotyötä
    - soveltaa asiakaslähtöisiä työmenetelmiä asiakkaan osallisuuden, hyvinvoinnin ja kuntoutumisen edistämiseksi

    Vastuuopettaja

    Riikka Ketonen

    Toteutusmuoto

    94% Lähiopetus, 6% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    1. Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit. Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus. 2. Materiaali ilmoitetaan opintojen alussa ja aikana.

    Toteutustapa

    Osa 1: Kliininen harjoittelu 10 op
    Harjoitteluun liittyvät tarkemmat ohjeistukset löytyvät Canvasista.
    TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä ilmoitetaan myöhemmin ja se tulee Canvasiin.
    VIESTINTÄ ja OHJAUS: Sähköposti, Puhelin, Teams, tarvittaessa käynti harjoittelupaikalla tai tapaaminen koululla. Ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.

    Osa 2: Työpajatyöskentely keväällä 2021 Th- opintojen yhteydessä.
    Työpajat 2 op integroituu R0141 Lapsiperheen terveydenhoitotyö opintohin (Anne Hiller-Ikonen ja Riikka Ketonen)
    Syventävä rokotusosaaminen 1 op
    Terveydenhoitajatyötä tukevat asiantuntijaluennot 2 op (vastuuopettaja Irene Latva-Korpela).
    Asiantuntijaluennot löytyvät lukujärjestyksestä.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    ”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

    [Kirjaa tähän harjoittelun arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta. Tarkista opinnon tiedoista arvioinnissa käytettävä vaativuustaso. Soveltumattomia kriteereitä voi jättää pois, mutta kriteereitä ei ole tarkoituksenmukaista muuten muokata.]

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.” (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • STV220KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Eija Okker-Tikkunen, Henna Hertell, Irene Latva-Korpela, Tikkurila Terveys ope X, Kati Saarinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    [Jätä ao. ohje vain jos sääntöä sovelletaan]

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Optimasta, Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].

    Koulutus

    Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    15 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

    [Kirjoita tähän esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista sekä muista vaihtoehtoisista suoritustavoista.]

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Valmistaudu ahrjoitteluun hyvissä ajoin perhetymällä harjoittelupaikan ja koulun ohjeistuksiin harjoitteluun liittyen.
    Yhteys harjoittelupaikkaan ennen harjoittelun alkua ja ohjaavaan opettajaan harjoittelun alettua. Ohjaustapaamiset pääosin etäyhteydessä (sähköposti, Canvas, puhelin, Teams, Zoom).
    Harjoittelun tavoitteet oppimissopimuslomakkeelle ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
    Englanniksi

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Jobiilihaku 28.10.2020 klo 9 alkaen. Jos hankit harjoittelupaikan Jobiilin ulkopuolelta, laita siitä sähköposti Irene Latva-Korpelalle vahvistusta varten (ks. 10 askelta onnistuneeseen harjoitteluun).
    Harjoittelun info, ks. Lukkarikone.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
    1. Kliinisen harjoittelun laajuus 10op = n. 270t opiskelijan työtä.

    2. 5op toteutuu työpajaopetuksena, asiantuntijaluentoina ja syventävänä rokotusosaamisena.

    Sisältö ja sen jaksotus

    [Kuvaa opinnon sisältö työelämän kielellä, jos tavoitteita on mahdollista tarkentaa. Tästä kentästä pitäisi löytyä samoja sanoja, kuin työpaikkailmoituksista. Kenttä toimii tekoälyä käyttävän palvelun perusteena jatkossa opintojen, työpaikkojen ja henkilökohtaisen osaamisen vertailussa.]

    Aika ja paikka

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä.]