Johtajuus ja laadun hallinta hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0199-3023
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 09.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Sari Haapa
- Ann-Marie Suvisaari
Vastuuopettaja
Ann-Marie Suvisaari
Ryhmät
-
SHG218SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S18, Otaniemi
-
SHG218SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S18, Otaniemi
-
SHP218SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S18, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustella keskeiset kansalliset ja kansainväliset terveyspoliittiset linjaukset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutossuunnassa
- analysoida uudistuvan organisaation, toimivan työyhteisön ja johtamisen hyviä käytäntöjä
- arvioida laadunhallinnan, kustannustehokkuuden ja potilasturvallisuuden toteutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä
- ehdottaa keinoja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden laadun, kustannustehokkuuden ja potilasturvallisuuden parantamiseksi
- johtaa ja koordinoida omaa ja tiimin toimintaa
Toteutustapa
Opintojakso toteutuu verkossa ja osa tehtävistä integroituu työelämään. Verkkotehtävät ja webinaarit x3
Aika ja paikka
Laurea yhteinen
Optima työtila, verkko opinnot + työelämään integroituneet tehtävät.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Talousosaamisen ja johtamiseen liittyvät teemat integroidaan työelämäyhteistyöhön. Ohjeet löytyvät Optimassa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolle R0199 ilmoittaudutaan 18.5-24.5.2020
Orientaatio webinaarixxxx
Itsensä johtaminen ja johtaminen webinaari ohjaus xxxx
Talousosaaminen ja laadunhallinta webinaari ohjaus xxxx
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäinen työskentely 5 op (135h)
Sisältö ja sen jaksotus
Erillinen tarkempi ohjeistus tehtäväkohtaisesti löytyy optiman työtilasta.
1. Itsensä johtaminen 1op
2. Talousosaaminen 1op
3. Laadunhallinta ja potilasturvallisuus 1op
4. Johtaminen ja johtajuus 1op
5. Ajankohtaiset Sosiaali-ja terveydenhuollon linjaukset 1op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään Laurean arviointikriteereiden (Kehittynyt) osaamisalueen ”Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi” ja niistä johdettujen tarkennettujen arviointikriteerien (Taulukko 1.) avulla.
Laurean arviointikehikon (Taulukko 1.) vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
Osioiden tehtävien arviointikriteerit pohjautuvat Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Lue lisää LINKistä
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/arviointijauusinnat/arviointi/Sivut/default.aspx
Englanniksi
Hylätty (0)
Arviointi tehdään Laurean arviointikriteereiden (Kehittynyt) osaamisalueen ”Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi” ja niistä johdettujen tarkennettujen arviointikriteerien (Taulukko 1.) avulla.
Laurean arviointikehikon (Taulukko 1.) vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
Osioiden tehtävien arviointikriteerit pohjautuvat Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Lue lisää LINKistä
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/arviointijauusinnat/arviointi/Sivut/default.aspx
Englanniksi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointi tehdään Laurean arviointikriteereiden (Kehittynyt) osaamisalueen ”Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi” ja niistä johdettujen tarkennettujen arviointikriteerien (Taulukko 1.) avulla.
Laurean arviointikehikon (Taulukko 1.) vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
Osioiden tehtävien arviointikriteerit pohjautuvat Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Lue lisää LINKistä
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/arviointijauusinnat/arviointi/Sivut/default.aspx
Englanniksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointi tehdään Laurean arviointikriteereiden (Kehittynyt) osaamisalueen ”Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi” ja niistä johdettujen tarkennettujen arviointikriteerien (Taulukko 1.) avulla.
Laurean arviointikehikon (Taulukko 1.) vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
Osioiden tehtävien arviointikriteerit pohjautuvat Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Lue lisää LINKistä
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/arviointijauusinnat/arviointi/Sivut/default.aspx
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointi tehdään Laurean arviointikriteereiden (Kehittynyt) osaamisalueen ”Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi” ja niistä johdettujen tarkennettujen arviointikriteerien (Taulukko 1.) avulla.
Laurean arviointikehikon (Taulukko 1.) vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
Osioiden tehtävien arviointikriteerit pohjautuvat Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Lue lisää LINKistä
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/arviointijauusinnat/arviointi/Sivut/default.aspx
Englanniksi
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Terveydenhoitajakoulutuksessa aiempi opintojakso R0199 Johtajuus ja laadun hallinta hoitotyössä 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT22 Terveydenhoitaja itsensä johtajana ja yrittäjänä 5 op.