Siirry suoraan sisältöön

Johtajuus ja laadun hallinta hoitotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0199-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 09.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 100

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Sari Haapa
  • Ann-Marie Suvisaari

Vastuuopettaja

Ann-Marie Suvisaari

Ryhmät

  • SHG218SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S18, Otaniemi
  • SHG218SN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S18, Otaniemi
  • SHP218SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S18, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- perustella keskeiset kansalliset ja kansainväliset terveyspoliittiset linjaukset sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutossuunnassa
- analysoida uudistuvan organisaation, toimivan työyhteisön ja johtamisen hyviä käytäntöjä
- arvioida laadunhallinnan, kustannustehokkuuden ja potilasturvallisuuden toteutumista ja siihen vaikuttavia tekijöitä
- ehdottaa keinoja sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden laadun, kustannustehokkuuden ja potilasturvallisuuden parantamiseksi
- johtaa ja koordinoida omaa ja tiimin toimintaa

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu verkossa ja osa tehtävistä integroituu työelämään. Verkkotehtävät ja webinaarit x3

Aika ja paikka

Laurea yhteinen
Optima työtila, verkko opinnot + työelämään integroituneet tehtävät.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Talousosaamisen ja johtamiseen liittyvät teemat integroidaan työelämäyhteistyöhön. Ohjeet löytyvät Optimassa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolle R0199 ilmoittaudutaan 18.5-24.5.2020
Orientaatio webinaarixxxx
Itsensä johtaminen ja johtaminen webinaari ohjaus xxxx
Talousosaaminen ja laadunhallinta webinaari ohjaus xxxx

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen työskentely 5 op (135h)

Sisältö ja sen jaksotus

Erillinen tarkempi ohjeistus tehtäväkohtaisesti löytyy optiman työtilasta.

1. Itsensä johtaminen 1op

2. Talousosaaminen 1op

3. Laadunhallinta ja potilasturvallisuus 1op

4. Johtaminen ja johtajuus 1op

5. Ajankohtaiset Sosiaali-ja terveydenhuollon linjaukset 1op

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään Laurean arviointikriteereiden (Kehittynyt) osaamisalueen ”Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi” ja niistä johdettujen tarkennettujen arviointikriteerien (Taulukko 1.) avulla.

Laurean arviointikehikon (Taulukko 1.) vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.

Osioiden tehtävien arviointikriteerit pohjautuvat Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Lue lisää LINKistä

https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/arviointijauusinnat/arviointi/Sivut/default.aspx
Englanniksi

Hylätty (0)

Arviointi tehdään Laurean arviointikriteereiden (Kehittynyt) osaamisalueen ”Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi” ja niistä johdettujen tarkennettujen arviointikriteerien (Taulukko 1.) avulla.

Laurean arviointikehikon (Taulukko 1.) vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.

Osioiden tehtävien arviointikriteerit pohjautuvat Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Lue lisää LINKistä

https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/arviointijauusinnat/arviointi/Sivut/default.aspx
Englanniksi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointi tehdään Laurean arviointikriteereiden (Kehittynyt) osaamisalueen ”Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi” ja niistä johdettujen tarkennettujen arviointikriteerien (Taulukko 1.) avulla.

Laurean arviointikehikon (Taulukko 1.) vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.

Osioiden tehtävien arviointikriteerit pohjautuvat Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Lue lisää LINKistä

https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/arviointijauusinnat/arviointi/Sivut/default.aspx
Englanniksi

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointi tehdään Laurean arviointikriteereiden (Kehittynyt) osaamisalueen ”Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi” ja niistä johdettujen tarkennettujen arviointikriteerien (Taulukko 1.) avulla.

Laurean arviointikehikon (Taulukko 1.) vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.

Osioiden tehtävien arviointikriteerit pohjautuvat Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Lue lisää LINKistä

https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/arviointijauusinnat/arviointi/Sivut/default.aspx
Englanniksi

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointi tehdään Laurean arviointikriteereiden (Kehittynyt) osaamisalueen ”Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi” ja niistä johdettujen tarkennettujen arviointikriteerien (Taulukko 1.) avulla.

Laurean arviointikehikon (Taulukko 1.) vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.

Osioiden tehtävien arviointikriteerit pohjautuvat Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Lue lisää LINKistä

https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/arviointijauusinnat/arviointi/Sivut/default.aspx
Englanniksi

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Terveydenhoitajakoulutuksessa aiempi opintojakso R0199 Johtajuus ja laadun hallinta hoitotyössä 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT22 Terveydenhoitaja itsensä johtajana ja yrittäjänä 5 op.