Professional Development in Practice IV (15 op)
Toteutuksen tunnus: R0198-3019
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 29.11.2020
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
94 % Lähiopetus, 6 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Reija Korhonen
- Tiina Mäkelä
- Irene Pylkkänen
- Hanna Vatanen
Vastuuopettaja
Irene Pylkkänen
Ryhmät
-
SHG219SASairaanhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Otaniemi
Osaamistavoitteet
The student is able to
- plan, implement and evaluate nursing of patients at different life stages
- assess the need for services and care of vulnerable and multicultural patients
- apply client-centred working methods to improve the inclusion, well-being and rehabilitation of clients
- work in a multidisciplinary team and network taking advantage of shared expertise
Toteutustapa
Tämä opintojakso sisältää:
1) Perhehoitotyön harjoittelun 4 viikkoa (ohjaava opettaja: Hanna Vatanen)
2) Kotihoidon harjoittelun 4 viikkoa (ohjaava opettaja: Tiina Mäkelä)
3) Äitiyshuollon direktiviibvi 1 op (Heidi Jokinen)
4) Haavoittuvien asiakasryhmien ohjausprojekti 3 op (Reija Korhonen ja Kirsi Leinonen)
Kotihoidon harjoitteluun kuuluu erikseen ohjeistettavat tehtävät.
Aika ja paikka
Harjoittelu keväällä 2021
Ennen harjoittelua tulee olla suoritettuna:
-lastentautien tehtävälomake
-naistentautien tehtävälomake
-geriatrian tehtävälomake (ennen kotihoidon harjoittelua)
-työpajat
-lääkelaskut (4.moduuli)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA
Suositeltavaa materiaalia
• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Äitiyshuollon direktiivin ohjeistus perhehoitotyön tunneilla: Heidi Jokinen
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelut toteutuvat hoitotyön työelämäympäristöissä, samoin projektissa ja äitiyshuollon direktiivissä hyödynnetään vahvasti työelämäkumppanuuksia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
Lähiopetus ja -ohjaus
Työharjoittelu
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Lisätietoja opiskelijoille
-Harjoittelua varten tarvitaan rikosrekisteriote, jos harjoittelupaikkasi asiakkaat ovat alle 18 –vuotiaita. Ohjeet löydät Canvasista. Opiskelijan on huolehdittava rikosrekisteriotteen tilaamisesta ja näyttämisestä koululla (opintopäällikölle) hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua.
-monissa harjoittelupaikoissa edellytetään myös sitä, että opiskelijalla on tehtynä TARTUNTATAUTISELVITYS (HUS).
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu Laurean arviointikehikon mukaisesti vaativuustasolla 2.
Arviointikehikko löytyy Linkistä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäiseseti toimintaympäristö huomioiden
-ottaa vastuuta asiakkaan/yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
-arvioida kriitti
sesti tietoa ja perustella
toimintaansa tutkitun tiedon avulla
esittää ratkaisuja ammatillisiin
tehtäviin
luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista
yhteistyötä
sekä kehittää asiakas-
tai
kumppanisuhdetta
-edistää toiminnallaan ryhmän
yrittäjämäistä
ja vastuullista
työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa
kehittymistä suhteessa opinnon
osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä
päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja
kokemuksellisen tiedon toisiinsa
-arvioida tuotetun tiedon, taidon
tai idean sovellettavuutta ja
vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai
yhteistyötahojen tarpeita
-arvioida ja kehittää ryhmän
yrittäjämäistä ja vastuullista
työskentelyotetta
- arvioida osaamisen
hyödyntämismahdollisuuksia sekä
suunnitella omaa ja ryhmän
kehittymistä
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Aiempaan opintojaksoon R0198 Professional Development in Practice opintoihin liittyvä Vulnerable groups and service integration 3 op opintojakson osan voit suorittaa uuden opetussuunnitelman opinnolla SH000BS97 Haavoittuvat asiakkaat ja palvelujen integrointi 3 op. Aiemman opintojakson R0198 Professional Development in Practise IV 15 op kliinisen harjoittelun voit suorittaa SH00BT00 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu IV 13 op opintojaksolla. Harjoittelu sisältää 1 op äitiyshuollon harjoittelua. Jos tarvitset tukea harjoittelujen kokonaispistemäärän suunnitteluun, ole yhteydessä opettajatuutoriisi. Ilmoittaudu mukaan uuden opsin toteutukselle, mutta ole yhteydessä ohjaajaavaan opettajaan, että opiskelet vanhan opsin mukaisesti.