•   Svenska i vården R0197-3058 13.01.2022-24.03.2022  5 op  (SHF220SA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - viestiä ruotsin kielellä suullisesti ja kirjallisesti omassa työssään siten, että hän saavuttaa vähintään eurooppalaisen viitekehyksen mukaisen taitotason B1-2 ja saa merkinnän valtionhallinnon kielitutkinnon suorittamisesta.
    - kehittää vuorovaikutus-, viestintä- , tiedonhaku- ja raportointitaitojaan ruotsin kielellä.
    Lisätiedot
    Opintojakso kuuluu pakollisena ydinopintoihin niille, joiden koulusivistyskieli on suomi. Opintojakson perusteella opiskelijalle tulee arviointi opintojaksoille 00634 Ruotsin kielen suullinen taito ja 00635 Ruotsin kielen kirjallinen taito sekä tutkintotodistuksen liitteeseen arviointi toisen kotimaisen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta.

    Vastuuopettaja

    Anna Puisto

    Toteutusmuoto

    40% Lähiopetus, 60% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opettajan oma materiaali, kaikki löytyy Canvas-työtilasta.

    Toteutustapa

    Opintojakso suoritetaan hybridinä osittain kampuksella, osittain Zoomissa. Tarkempi aikataulu löytyy Pakin tilavarauksista. Ensimmäisellä tunnilla on pakollinen läsnäolo, muuten osallistumisvaatimus 50%.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojaksolla arvioidaan erikseen kirjallinen ja suullinen taito, jotka tulevat erikseen näkyviin todistukseen. Opintojakson arvosana on kirjallisen ja suullisen taidon keskiarvo. Tarkemmat valtakunnalliset arviointikriteerit ammattikorkeakoulutasoisen ruotsin opintojaksolle käydään läpi opintojakson alussa. Tavoitetaso on vähintään B1.


    Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    [Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    13.01.2022 - 24.03.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • SHF220SA
    Paikkoja

    20 - 50

    Yksikkö

    Laurea Lohja, sote

    Opettaja(t)

    Anna Puisto

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
    Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä.

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja

    Toimipiste

    Laurea Lohja

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

    Jos sinulla on aiempi amk- tai yliopistotutkint tai olet muulla tapaa hankkinut hyvän ruotsin taidon, voit keskustella osittaisesta hyväksiluvusta. Ota yhteyttä opettajaan.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Kirjallinen tentti tehdään kampuksella 24.3. klo 9-12.

    Kirjallisen tentin voi uusia yleisenä uusintapäivänä. Uusinnat tehdään verkkovalvottuna Proctorio-ohjelmalla.
    21.4.2022, ilmoittautuminen 22.3.–11.4.2022
    19.5.2022, ilmoittautuminen 13.4.–9.5.2022
    9.6.2022, ilmoittautuminen 11.5.–30.5.2022

    Suullinen tentti tehdään opintojakson lopussa. Ensimmäisellä kerralla julkaistaan ajanvarauslista, josta voit varata ajan tenttiin (noin 15 min per opiskelija).

    Suullisen tentin uusinnasta voit sopia sähköpostitse opettajan kanssa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Huomioi, että 5 opintopisteen opintojakso vastaa noin 135 tunnin työtä eli opetuskertojen lisäksi tehdään erilaisia kirjallisia ja suullisia tehtäviä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Kerta 1 (lähiopetus)
    • minä hoitoalan opiskelijana ammattikorkeakoulussa
    • hoitoalan ammatit

    Kerta 2 (Zoom)
    • sairaalan tiloja ja hoitoalan yksiköitä

    Kerta 3 (Zoom)
    • Potilaana sairaalassa

    Kerta 4 (Lähiopetus)
    • voinnin kysyminen ja kertominen
    • anatomiaa

    Kerta 5 (Zoom)
    • erilaisia sairauksia ja vaivoja
    TEHTÄVÄ: SAIRAUTEEN LIITTYVÄ POTILASDIALOGI PADLETIIN (yksin tai ryhmässä)

    Kerta 6 (Lähiopetus)
    • ensiapu ja lääkitys
    ARVIOITAVA TEHTÄVÄ: KIRJOITELMA ENSIAPUTILANTEESTA, PALAUTUS CANVASIIN (yksin tai ryhmänaä), deadline 22.9. (tehdään tunnilla)

    Kerta 7 (Lähiopetus)
    • vuodepotilaan hoito
    • erilaisia toimenpiteitä

    Lisäksi suullinen esitys liittyen hoitoalan teemaan sekä harjoitteluraportti englanniksi. Opintojakson lopuksi myös kirjallinen ja suullinen tentti.