Siirry suoraan sisältöön

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0196-3053

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Pirkko Rimpilä-Vanninen
  • Minna Pulli

Vastuuopettaja

Pirkko Rimpilä-Vanninen

Ryhmät

  • SHB221KN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan lähi- ja etäluentoina, itsenäillä tehtävillä, ryhmätehtävillä, työpajoina ja seminaareina.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkkejä opintojakson kirjallisuudesta.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Ihme & Rainto 2015. Naisen terveys.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
Käypähoitosuositukset: Muistisairaudet,
Käypähoitosuositus: Virtsatieinfektio.
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen 2015 -hoitotyön suositus.
Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä 2017 -hoitotyön suositus.
Storvik, . ym.2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä
Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Katso tiedot opintojaksosta R0198

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

OPINTOJAKSON ALOITUS

16.8.2022 Opintojakson aloitus (myös opintojakson R0198 aloitus) kampuksella.

Lainaus tutkintosäännön 18 §:
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttäjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.

Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

OPINTOIHIN OSALLISTUMISEN PAKOLLISUUS

Luennot, työpajat, seminaarit sekä YleSH valtakunnaliset kliinisen osaamisen testit ja näytöt ovat pääsääntöisesti pakollisia. Luennoilta saa olla poissa 8 h riippuen siitä, miltä tunnilta poissaoloa tulee. Kahdeksan tunnin poissaolo ei saisi olla samasta aihepiiristä esim. lasten, nuorten ja perheen hoitotyö tai ikääntyneen hoitotyö. Tällöin saattaa jäädä käymättä aihepiiriin kuuluvat luennot kokonaan. Tarkempi ohje ja käytänteet sovitaan opintojakson aloituksessa. Kannattaa merkitä kaikki tunnit omaan lukkariin.

LASTEN LÄÄKELASKUKOE

Tentti 30.8. (uusinnan voi tehdä samassa tentissä, jos ehtii)
1.uusinta 16.9. 22
2.uusinta 27.9. 22

TYÖPAJAT

23.8. Materity Care /matkasynnytyksen harjoittelu, papa -näyte, imetys ym. Tämä kuuluu harjoittelun R0198 osan 3. Maternity Care 1 op suoritustapaan.

23.9. Family Nursing /mm. lapsen kasvu, vitaalit, nestetarve, kuivuma, nenämahaletku, infektiot, Nepsy.

29.9. Elderly Care / Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen. Kertausta valtakunnalliseen tietotestiin.

6.10 Adult Nursing/ puhevammaisuus, aistivammaisuus, näön ja kuulon seulonta, kuvakommunikaatio.

MUISTISAIRAANHOITOTYÖ/TEHTÄVÄ JA SEMINAARI

Tämä tehtävä suoritetaan noin 4-5 hengen ryhmissä. Vain puolet koko ryhmästä tekee tämän tehtävän. Tehtävään kuuluu kirjallinen työ, video ja seminaari. Seminaariin osallistuu kaikki ryhmän opiskelijat.

13.10. Kirjallisen tehtävän palautus .
17.10. Videon ja powerpoint esityksen palautus
18.10. Seminaari.

PERHEEN OHJAAMINEN/ TEHTÄVÄ JA SEMINAARI

Tämä tehtävä suoritetaan noin 4-5 hengen ryhmissä. Vain puolet koko ryhmästä tekee tämän tehtävän. Tehtävään kuuluu kirjallinen työ, video ja seminaari. Seminaariin osallistuu kaikki ryhmän opiskelijat.

13.10. Kirjallisen tehtävän palautus .
17.10. Videon ja powerpoint esityksen palautus
19.10. Seminaari.

VALTAKUNNALLISET TIETOTESTIT JA NÄYTTÖKOKEET

19.10. Ikääntyneen hoitotyö -tietotesti (60 min koe).Ikääntyneen hoitotyö -tietotestin uusinta uusintatenttipäivinä.

20.10. (ryhmä 1) tai 21.10.(ryhmä 2) Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön valtakunnallinen Ylesh -näyttökoe. Näyttö tehdään ryhmissä ja pareittain. Näytön voi uusia samana päivänä.

ITSENÄISTEN TEHTÄVIEN PALAUTUSPÄIVÄT

Löytyvät opintojakson verkkotyötilassa olevista Canvasin tehtävistä

RYHMÄN OHJAAMISEN TAIDOT -hanke

19.8. klo 8.30-15 Hankkeeseen kuuluva pakollinen aloituspäivä: aiheena Ryhmäohjaus -tehtävän esittely, hankekumppaneiden tapaaminen, ryhmäohjauksen teoriaa.

Tämä opitaan opintojaksossa R0198 Professional Development at Practise. Katso ohjeet ja aikataulut R0198 opintojakson kuvauksesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Ajankäyttö esitellään opintojakson aloitustunnilla.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla perehdytään eri ikäisten ja elämänkulun eri vaiheissa elävien asiakkaiden kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin. Opintojaksolla painotetaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Näkökulmana on heidän osallisuutensa vahvistaminen. Opintojaksolla syvennetään asiakkaan/potilaan palveluohjauksen osaamista.

Opintojakson sisältää seuraavua sisältöjä. Ne ovat kuvattu opintojakson osien mukaisesti.

Osa 1. Family Nursing 6 op
-raskaana olevan ja hänen perheensä terveyden edistäminen
-imetys
-riskiraskaudet
-synnytys ja matkasynnytys
-vastasyntyneen hoito
-keskeiset lasten sairaudet ja niiden hoito (esim. neurologiset sairaudet)
-perhehoitotyön ominaispiirteet
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä niiden seuranta
-nuoren kehitys, mielenterveys, seksuaaliterveys
-lapsen lääkehoito
-lapsen kivun hoito
-lapsen pelkojen lievittäminen
-lasten ja nuorten kaltoinkohtelu
-lapsen ja hänen perheensä tutkimukseen valmistaminen ohjaamalla
-lapsen, nuoren ja perheen ohjaaminen erityistilanteissa (esim. vastasyntyneen perhe/romanikulttuuri, ohjaus lapsen kirurgisen hoitoprosessin aikana, nuoren diabetes ja hoitotyö, lapsen epilepsia ja hoitotyö, lapsen reuma ja hoitotyö, lapsen astma ja hoitotyö)
-erityistukea tarvitsevat lapset ja perheet: -vammaisuus:kehitysvammaisuus , aistivammaisuus
-seksuaaliterveyden edistäminen
-lasta odottavan ja lapsiperheen palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet
-tähän kuuluu lääketieteelliset naistentautien ja synnytyksen 1 op opinnot sekä lastentautien 1 op opinnot

Osa 2. Adult and Elderly Nursing 4 op
-Työssäkäyvän ja työttömän hyvinvointi, terveys ja toimintakyky, kuntoutus, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Maahanmuuttajien terveys, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Miehen terveys
-Naisten taudit ja niiden hoito
-Aistivammaisuus
-Terveys- ja toimintakykymuutokset ikääntyessä
-Ikääntyneen sairaudet ja niiden hoito (geriartia)
-Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
-Ikääntyneen lääkehoito
-ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen (ravitsemus, liikunta, päihteet)
-Ikääntyneen kaatumistapaturmien ehkäisy
-Ikääntyneen palvelukokonaisuus, sosiaaliset etuudet
-Muistisairaan kuntouttava hoitotyö sekä palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet'
-tähän kuuluu geriatrian opinnot 1 op

Lääkelaskut

Ylesairaanhoitajan kliinisen osaamisen näytöt ja testit

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Osa 1. Family Nursing 6 op

Perheen ohjaaminen -tehtävä Hyl-K5. Puolet opiskelijoista tekee tämän tehtävän. Arviointikriteerit esitellään tehtävän kirjallisissa ohjeissa. Kriteerit löytyvät opintojakson Canvas -työtilasta.
Lastentaudit -lopputentti hyväksytty/hylätty.
Naistentaudit ja synnytys -lopputentti/ hyväksytty/hylätty.
Valtakunnallinen lapsen, nuoren ja perheen näyttökoe hyväksytty/hylätty
Itsenäiset tehtävät hyväksytty/täydennettävä

Part 2. Adult and elderly Nursing 4 op
Muistisairaan hoitotyö - tehtävä hylätty-K5. Puolet opiskelijoista tekee tämän tehtävän. Arviointikriteerit esitellään tehtävän kirjallisissa ohjeissa.Kriteerit löytyvät opintojakson Canvas -työtilasta.
Geriatrian lopputentti hyväksytty/hylätty
Valtakunnallinen ikääntyneen hoitotyön osaamisen tietotesti hylätty-K5
Itsenäiset tehtävät hyväksytty/täydennettävä

LAUREAN YHTEISET ARVIOINTIKRITEERIT SEURAAVINA

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.