•   Participation and Well-being at Different Life Stages R0196-3049 01.01.2022-31.07.2022  10 op  (SHV220SN2) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    The student is able to
    - describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
    - describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
    - describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
    - plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
    - identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
    - promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
    - evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
    - plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
    - analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
    - recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

    Vastuuopettaja

    Sanna Soini

    Toteutusmuoto

    70% Lähiopetus, 30% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    FAMILY NURSING: 1. Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin 2. Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020 3. Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092 4. Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774 5. Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545 6. Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset 7. Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoitoohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf ADULT AND ELDERLY CARE 1. Hoitotyön tutkimussäätiö 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. Käypä hoito –suositukset - Muistisairaudet - Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet 2. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. 3. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980 4. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y 5. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria. 6. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017. 7. Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf 8. Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf 9. Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf Muu opintomateriaali jaetaan kurssin edetessä. ADULT AND ELDERLY CARE Hoitotyön tutkimussäätiö?2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. https://www.hotus.fi/muistisairaan-henkilon-paivittaistoiminnoista-suoriutumisen-tukeminen-laakkeettomat-menetelmat-hoitotyossa-hoitosuositus/ Käypä hoito –suositukset?https://www.kaypahoito.fi/ -Muistisairaudet -Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019.?Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138652/TOIMIA_suositus_s023_iakkaiden_henkiloiden_lyhytaikaiseen_sairaalahoitoon_liittyva_toimintakyvyn_arviointi.pdf?sequence=2&isAllowed=y Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista.?28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980 Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.?Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-472-1 Tilvis?R, Pitka?la? K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M, Arkkila P. (Tilvis R. toim.). 2016. Geriatria,??19-56, 79-85. Älyteknologiaratkaisut?ikääntyneiden?kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017,?24-30, 55-60, 75-77, 125-128, 137-142. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79348 Kivelä S-L & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf Hammaslääkäriliitto. Ikääntyneiden suunterveys. https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suunterveys-eri-ikakausina/ikaantyneiden-suunterveys#.X1h8vabV6Uk Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE). 2008. Vanhuus ja hoidon etiikka. https://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf/34d9870b-d612-4952-8265-dcb7961dc3ab Sairaanhoitajan eettiset ohjeet:?https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf

    Toteutustapa

    Opinnot alkavat viikolla 12.
    Lukukauden info 21.3.2022 klo: 8.30-10.00, jossa läsnäolovelvoite.

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
    Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, joko kampuksella tai zoomissa, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen. Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
    Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, pelillistäminen ja työpajaopetus.
    Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.
    Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.
    Arvioitavana tehtävänä Iäkkäiden tietotesti (YleSh) ja lisätehtävillä mahdollisuus korottaa arvosanaa.

    AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA! Koronatilanne saattaa vaikuttaa toteutukseen

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojaksojen orientaatioissa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.

    Arviointi perustuu Laurean vaatimustaso II kriteereihin.
    https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii

    Osa 1 K5-T1, hylätty.

    Arviointi ja palautteenanto:

    -Oppimistehtävä. Hylätty, täydennettävä-K5. Parityöskentelynä. Kirjallinen palaute.
    -Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata. Palaute tehtävistä työskentelyn aikana ja yhteiskeskustleuissa. Työpajat totetuu ryhmissä 1,2,3 ja A ja B. Ryhmäjako selviää opintojen alkaessa.
    -Lasten hoitotyön näyttö: Vertaisarviointi ja suullinen palaute. Täydennettävä/hyväksytty.
    -Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty. Tehdään yksilö suorituksena.
    -Lastentautien verkkotesti: täydennettävä-hyväksytty.Tehdään yksilö suorituksena.
    -Naistentautien ja synnytysten verkkotesti: täydennettävä-hyväksytty. Tehdään yksilö suorituksena.

    Osa 2. T1-K5, hylätty.
    -Ikääntyneiden tietotesti (YleSh): T1-K5, hylätty
    -Aktiivinen osallistuminen opetukseen.
    -Työpajat: Työpajatehtävät tehdään työpajassa ryhmässä, hyväksytty/hylätty. Työpajat pakollisia, toteutuvat pienryhmissä 1,2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjako selviää viimeistään opintojen alkaessa.
    -Geriatrian verkkotesti: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Tehdään yksilönä.

    Opetuskieli/-kielet
    • englanti
    Suorituskieli/-kielet
    • englanti
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • SHV220SN2
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Sanna Soini, Kati Saarinen

    Lisätietoja opiskelijoille

    TÄRKEÄÄ:

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen tärkeät päivät

    IV moduulin opintojen info: 21.3.2022 klo:10.00

    Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op, opettajat Sanna Soini ja Kati Saarinen

    Lääkelaskujen tentti: 27.4.2022. 14.15-15.15

    TYÖPAJAT
    Työpajat toteutuvat pienryhmänä 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viikon 12 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. A ja B ryhmän muodostetaan lasten hoitotyön oppimistehtäväryhmien mukaan opintojakson alussa

    Työpajat sisältävät 2x4h lastenhoitotyön työpajoja, 2 x4 h äitiyshuollon työpajoja

    Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op, opettaja Pamela Jokisalo

    Kulttuurinen vanhustyö - vanhustyön seminaari 28.4.2022 klo. 8.30-16.00

    TYÖPAJA: Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viimeistään opintojakson alussa.

    Työpajat sisältävät 3x4h työpajaopetusta.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Opetuksessa käytetään tarvittaessa myös englanninkieltä sekä englannin kielistä materiaalia, opinnoissa saattaa olla mukana vaihto-opiskelijoita.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op/ 162h
    Kontaktiopetus 37 h (sis. näyttökoe 4h)
    Itsenäinen työskentely 125 h
    - ennakkotehtävät
    - lastentautien tehtävälomake
    - naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
    - Oppimistehtävä

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op/ 108h
    -Kontaktiopetus 28 h
    -Työpajat 12 h
    - Ylesh-Tentti 2h
    - Itsenäinen opiskelu 66h (sis. geriatrian verkkotestin ja tenttiin valmistautumisen)

    Sisältö ja sen jaksotus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op.
    Perhehoitotyö
    Lasten hoitotyön erityispiirteet
    Lapsen normaalit vitaaliarvot
    Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
    Lastensuojeluyhteistyö
    Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
    Lastentaudit ja lasten hoitotyö
    Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op

    Työikäisen hyvinvointi ja terveys
    Ikääntyvän hyvinvointi ja terveys
    Muistisairauksien hoitotyö

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Hyvä

    arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Kiitettävä

    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä