Pamela Jokisalo
70% Lähiopetus, 30% Etäopetus
FAMILY NURSING: 1. Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin 2. Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020 3. Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092 4. Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774 5. Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545 6. Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset 7. Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoitoohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf ADULT AND ELDERLY CARE 1. Hoitotyön tutkimussäätiö 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. Käypä hoito –suositukset - Muistisairaudet - Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet 2. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. 3. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980 4. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y 5. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria. 6. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017. 7. Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf 8. Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf 9. Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf Muu opintomateriaali jaetaan kurssin edetessä. Englanniksi
Opinnot alkavat viikolla 12.
Lukukauden info 21.3.2022 klo:10.00, jossa läsnäolovelvoite.
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, joko kampuksella tai zoomissa, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen. Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig.
Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.
Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.
Arvioitavana tehtävänä Iäkkäiden tietotesti (YleSh)
AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA! Koronatilanne saattaa vaikuttaa toteutukseen.
Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojaksojen orientaatioissa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.
Arviointi perustuu Laurean vaatimustaso II kriteereihin.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii
Osa 1 K5-T1, hylätty.
Arviointi ja palautteenanto:
-Oppimistehtävä. Hylätty, täydennettävä-K5. Parityöskentelynä. Kirjallinen palaute.
-Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata. Palaute tehtävistä työskentelyn aikana ja yhteiskeskustleuissa. Työpajat totetuu ryhmissä 1,2,3 ja A ja B. Ryhmäjako selviää opintojen alkaessa.
-Lasten hoitotyön näyttö: Vertaisarviointi ja suullinen palaute. Täydennettävä/hyväksytty.
-Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty. Tehdään yksilö suorituksena.
-Lastentautien testi: täydennettävä-hyväksytty.Tehdään yksilö suorituksena.
-Naistentautien tehtävälomake:täydennettävä-hyväksytty. Tehdään yksilö suorituksena.
Osa 2. T1-K5, hylätty.
-Ikääntyneiden tietotesti (YleSh): T1-K5, hylätty
-Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Aktiivisella osallistumisella voi korottaa numerotaan tarvittaessa.
-Työpajat: Työpajatehtävät tehdään työpajassa ryhmässä, hyväksytty/hylätty. Työpajat pakollisia, toteutuvat pienryhmissä 1,2 ja 3. Pienryhmäjako selviää viimeistään syksyllä opintojen alkaessa.
-Geriatrian tehtävälomake: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Tehdään yksilönä.
01.01.2022 - 31.07.2022
29.11.2021 - 05.12.2021
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Kati Saarinen, Pamela Jokisalo, Anne Suvitie
TÄRKEÄÄ:
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
3 op
H-5
IV moduulin opintojen info: 21.3.2022 klo:10.00
Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op, opettajat Anne Suvitie ja Kati Saarinen
Lääkelaskujen tentti: 29.4.2022. 14.15-15.15
TYÖPAJAT
Työpajat toteutuvat pienryhmänä 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viikon 12 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. A ja B ryhmän muodostetaan lasten hoitotyön oppimistehtäväryhmien mukaan opintojakson alussa
Työpajat sisältävät 2x4h lastenhoitotyön työpajoja, 2 x4 h äitiyshuollon työpajoja
Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op, opettaja
Kulttuurinen vanhustyö - vanhustyön seminaari 28.4.2022 klo. 8.30-16.00
TYÖPAJA: Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viimeistään opintojakson alussa.
Työpajat sisältävät 3x4h työpajaopetusta.
Opetuksessa käytetään tarvittaessa myös englanninkieltä, opinnoissa saattaa olla mukana vaihto-opiskelijoita.
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op/ 162h
Kontaktiopetus 37 h
Itsenäinen työskentely 125 h
- ennakkotehtävät
- lastentautien tehtävälomake
- naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
- Oppimistehtävä
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op/ 108h
-Kontaktiopetus xx h
-Työpajat xx h
- Ylesh-Tentti 1h
- Itsenäinen opiskelu xx h
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op.
Perhehoitotyö
Lasten hoitotyön erityispiirteet
Lapsen normaalit vitaaliarvot
Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
Lastensuojeluyhteistyö
Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
Lastentaudit ja lasten hoitotyö
Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op
Työikäisen hyvinvointi
Ikääntyvän hyvinvointi
Muistisairauksien hoitotyö
Palliatiivinen hoitotyö
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä