Siirry suoraan sisältöön

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0196-3048

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Pamela Jokisalo
  • Anne Suvitie
  • Kati Saarinen

Vastuuopettaja

Pamela Jokisalo

Ryhmät

  • SHV220SN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S20, Tikkurila

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Toteutustapa

Opinnot alkavat viikolla 12.
Lukukauden info 21.3.2022 klo:10.00, jossa läsnäolovelvoite.

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, joko kampuksella tai zoomissa, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen. Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.

Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig.
Opinnot toteutuvat mahdollisuuksien mukaan kampuksella tai aikataulun mukaisesti läsnäolotunteina zoomissa.
Opiskelija saa olla pois luennolta 1x4h ilman poissaolon korvaamista. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.
Arvioitavana tehtävänä Iäkkäiden tietotesti (YleSh)


AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA! Koronatilanne saattaa vaikuttaa toteutukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

FAMILY NURSING:
1. Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin

2. Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020

3. Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092

4. Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774

5. Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545

6. Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset

7. Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoitoohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf

ADULT AND ELDERLY CARE
1. Hoitotyön tutkimussäätiö 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus.
Käypä hoito –suositukset
- Muistisairaudet
- Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet

2. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä.

3. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980

4. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

5. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.

6. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.

7. Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf

8. Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf

9. Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro.
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf

Muu opintomateriaali jaetaan kurssin edetessä.
Englanniksi

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

IV moduulin opintojen info: 21.3.2022 klo:10.00

Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op, opettajat Anne Suvitie ja Kati Saarinen

Lääkelaskujen tentti: 29.4.2022. 14.15-15.15

TYÖPAJAT
Työpajat toteutuvat pienryhmänä 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viikon 12 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. A ja B ryhmän muodostetaan lasten hoitotyön oppimistehtäväryhmien mukaan opintojakson alussa

Työpajat sisältävät 2x4h lastenhoitotyön työpajoja, 2 x4 h äitiyshuollon työpajoja

Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op, opettaja

Kulttuurinen vanhustyö - vanhustyön seminaari 28.4.2022 klo. 8.30-16.00

TYÖPAJA: Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla 1, 2 ja 3 sekä A ja B. Pienryhmäjoet selviävät viimeistään opintojakson alussa.

Työpajat sisältävät 3x4h työpajaopetusta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opetuksessa käytetään tarvittaessa myös englanninkieltä, opinnoissa saattaa olla mukana vaihto-opiskelijoita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op/ 162h
Kontaktiopetus 37 h
Itsenäinen työskentely 125 h
- ennakkotehtävät
- lastentautien tehtävälomake
- naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
- Oppimistehtävä

Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op/ 108h
-Kontaktiopetus xx h
-Työpajat xx h
- Ylesh-Tentti 1h
- Itsenäinen opiskelu xx h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op.
Perhehoitotyö
Lasten hoitotyön erityispiirteet
Lapsen normaalit vitaaliarvot
Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
Lastensuojeluyhteistyö
Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
Lastentaudit ja lasten hoitotyö
Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.

Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op

Työikäisen hyvinvointi
Ikääntyvän hyvinvointi
Muistisairauksien hoitotyö
Palliatiivinen hoitotyö

Lisätietoja opiskelijoille

TÄRKEÄÄ:

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojaksojen orientaatioissa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.

Arviointi perustuu Laurean vaatimustaso II kriteereihin.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii

Osa 1 K5-T1, hylätty.

Arviointi ja palautteenanto:

-Oppimistehtävä. Hylätty, täydennettävä-K5. Parityöskentelynä. Kirjallinen palaute.
-Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata. Palaute tehtävistä työskentelyn aikana ja yhteiskeskustleuissa. Työpajat totetuu ryhmissä 1,2,3 ja A ja B. Ryhmäjako selviää opintojen alkaessa.
-Lasten hoitotyön näyttö: Vertaisarviointi ja suullinen palaute. Täydennettävä/hyväksytty.
-Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty. Tehdään yksilö suorituksena.
-Lastentautien testi: täydennettävä-hyväksytty.Tehdään yksilö suorituksena.
-Naistentautien tehtävälomake:täydennettävä-hyväksytty. Tehdään yksilö suorituksena.

Osa 2. T1-K5, hylätty.
-Ikääntyneiden tietotesti (YleSh): T1-K5, hylätty
-Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Aktiivisella osallistumisella voi korottaa numerotaan tarvittaessa.
-Työpajat: Työpajatehtävät tehdään työpajassa ryhmässä, hyväksytty/hylätty. Työpajat pakollisia, toteutuvat pienryhmissä 1,2 ja 3. Pienryhmäjako selviää viimeistään syksyllä opintojen alkaessa.
-Geriatrian tehtävälomake: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Tehdään yksilönä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

käyttää johdonmukaisesti
ammattikäsitteitä ja osoittaa
perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti
toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai
yhteistyötahon kanssa
toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa
vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa
merkitystä yhteistyön
onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

arvioida kriittisesti tietoa ja perustella
toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin
tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä
sekä kehittää asiakas- tai
kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän
yrittäjämäistä ja vastuullista
työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa
kehittymistä suhteessa opinnon
osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- analysoida hankittua tietoa ja tehdä
päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja
kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon
tai idean sovellettavuutta ja
vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai
yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän
yrittäjämäistä ja vastuullista
työskentelyotetta
- arvioida osaamisen
hyödyntämismahdollisuuksia sekä
suunnitella omaa ja ryhmän
kehittymistä

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.