•   Participation and Well-being at Different Life Stages R0196-3041 01.08.2021-31.12.2021  10 op  (SHV220KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    The student is able to
    - describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
    - describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
    - describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
    - plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
    - identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
    - promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
    - evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
    - plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
    - analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
    - recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

    Vastuuopettaja

    Mika Alastalo

    Toteutusmuoto

    70% Lähiopetus, 30% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Esimerkkejä oppimateriaalista: Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro. Berger, K., S., 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers. Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito. Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy. Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim. Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Saarto, T, Hänninen J, Antikainen R, Vainio A. 2015,Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B). Muu opintomateriaali jaetaan kurssin edetessä.

    Toteutustapa

    OPINTOJAKSON TIEDOT PÄIVITTYVÄT KEVÄÄN 2021 AIKANA
    Opinnoissa mukana vaihto-opiskelijoita. Opetuskieli pääosin englanti.

    Lukukauden info 17.3.2020, johon osallistumalla opiskelija varmistaa suorittavansa opintojakson tutkintosäännön mukaan.

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
    Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
    Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig, tunti-ja portfoliotehtävät.

    AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvaamisesta sovitaan opintojen alkaessa.

    Osa 1 (K5-T1, hylätty)
    - Oppimispäiväkirja Hylätty-K5.
    - Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata.
    - Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty. Tulee olla suoritettuna ennen IV harjoittelua.
    - Lastentautien tehtävälomake: täydennettävä-hyväksyttävä. Suositus parityöskentelynä.
    - Naistentautien tehtävälomake:täydennettävä-hyväksyttävä. Suositus parityöskentelynä.

    Osa 2 (K5-T1 / hylätty)
    - Oppimispäiväkirja K5 - T1 / hylätty
    - Kontaktitunnit. Tuntitehtävät tehdään ryhmissä ja tehtävät ovat pakollisia. Hyväksytty/hylätty. Tuntitehtävät korvataan tarvittaessa yksilöllisinä tehtävinä. Arvioidaan oppimispäiväkirjassa numeraalisesti
    - Työpajat: ennakkotehtävät tehdään yksilönä, hyväksytty/hylätty. Työpajatehtävät tehdään työpajassa ryhmässä, hyväksytty/hylätty. Työpajat pakollisia. Arvioidaan oppimispäiväkirjassa numeraalisesti.
    - Geriatrian tehtävälomake: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Suositus parityöskentelynä.

    Kts. Laurean arviointikriteerit, vaativuustaso II:
    https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf

    Opetuskieli/-kielet
    • englanti
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • SHV220KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Ulla Jauhiainen, Sanna Soini, Salla Kivelä, Kati Saarinen

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen tärkeät päivät

    IV moduulin opintojen yhteinen info: 17.3.2020

    Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 4 op
    - Lääkelaskujen tentti: I uusinta ja II uusinta xx
    - Oppimispäiväkirjan palautus: 11.5.2020 (rästipäivät 27.5 koko päivä ja 28.5. iltapäivä)
    - Lastentautien tehtävälomake: I 23.3.2020, II 23.4.2020 ja III 11.5.2020
    - Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 23.3.2020, II 23.4.2020 ja III 11.5.2020

    Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
    - Monikulttuurisen asiakkaan kohtaaminen -seminaari 24.3.2020
    - Harvinaisten ja perinöllisten sairauksien seminaari (Harvinaiskeskus Norio) 2.4.2020
    - Oppimispäiväkirjan palautus: 11.5.2020 (rästipäivät 27.5 koko päivä ja 28.5. iltapäivä)
    - Geriatrian tehtävälomake: I 23.3.2020, II 23.4.2020 ja III 11.5.2020

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Opinnoissa mukana vaihto-opiskelijoita.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op = 162h opiskelijan työtä
    - Kohtaktiopetus
    - VerkkokurssI
    - Itsenäinen opiskelu

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op = 108h opiskelijan työtä
    - Kontaktiopetus 28 h
    - verkkokurssi 27h
    -Itsenäinen työskentely 53h

    Sisältö ja sen jaksotus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 4 op. Opettajat Ulla Jauhiainen & Tinja Kaivolahti
    - Lasten hoitotyön erityispiirteet
    - Lapsen normaalit vitaaliarvot
    - Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
    - Lastensuojeluyhteistyö
    - Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
    - Lastentaudit ja lasten hoitotyö
    - Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.
    - Näkökulmina: haavoittuvuus, monikulttuurisuus ja palvelujen integrointi.

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op, Opettajat Milla Ylitalo & Sanna Soini
    - Työikäisen hyvinvointi
    - Ikääntyvän hyvinvointi
    - Muistisairauksien hoitotyö
    - Palliatiivinen hoitotyö
    Opintoihin sisältyy myös:
    - Ryhmän rakenteet ja dynamiikka
    - Asiakaslähtöinen ja suunnitelmallinen ryhmän ohjausprosessi
    - Ryhmän ohjaajuus
    - Ryhmäohjauksen menetelmät
    - Ryhmäohjauksen laatu ja vaikuttavuus