•   Participation and Well-being at Different Life Stages R0196-3041 01.08.2021-31.12.2021  10 op  (SHV220KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    The student is able to
    - describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
    - describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
    - describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
    - plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
    - identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
    - promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
    - evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
    - plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
    - analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
    - recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

    Vastuuopettaja

    Kati Saarinen

    Toteutusmuoto

    70% Lähiopetus, 30% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Esimerkkejä oppimateriaalista: Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro. Berger, K., S., 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers. Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito. Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy. Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim. Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Saarto, T, Hänninen J, Antikainen R, Vainio A. 2015,Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B). Muu opintomateriaali jaetaan kurssin edetessä.

    Toteutustapa

    Opintojakson orientaatio pidetään 16.8.2021, johon osallistumalla opiskelija varmistaa suorittavansa opintojakson tutkintosäännön mukaan. Opintojakso pitää sisällään 2 YleSH-koetta (Lasten sairaanhoidon näytöt ja Ikääntyneiden tietotesti). YleSH-kokeisiin liittyvät asiat käydään läpi tarkemmin orientaatiossa.

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6op
    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op

    Molemmat osiot sisältävät: aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, työpaja- ja simulaatio työskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, tiimi-oppiminen.

    AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!

    Opinnoissa saattaa olla mukana vaihto-opiskelijoita. Opetuskieli pääosin suomi, materiaaleissa käytössä englanninkielistä materiaalia.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvaamisesta sovitaan opintojen alkaessa.

    Osa 1 (K5-T1, hylätty)
    - Lasten hoitotyön kirjallinen oppimistehtävä Hylätty-K5.
    - Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata.
    - Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty. Tulee olla suoritettuna ennen IV harjoittelua.
    - Lastentautien verkkotentti: täydennettävä-hyväksyttävä (yksilötehtävä)
    - Naistentautien&synnytysten verkkotentti:täydennettävä-hyväksyttävä (yksilötehtävä)
    - Lasten hoitotyön näytöt: hyväksytty/hylätty


    Osa 2 (K5-T1 / hylätty)
    - Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolot korvattava
    - Geriatrian verkkotentti: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä (yksilötehtävä)
    - Iäkkäiden tentti K5-T1/hylätty

    Kts. Laurean arviointikriteerit, vaativuustaso II:
    https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/Jaetut%20asiakirjat/Arviointikriteerit%20amk.pdf

    Opetuskieli/-kielet
    • englanti
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • SHV220KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Sanna Soini, Kati Saarinen, Tiina Leino, Pamela Jokisalo

    Lisätietoja opiskelijoille

    Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Aktiivisella osallistumisella voi korottaa arvosanaansa tarvittaessa.

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen tärkeät päivät

    IV moduulin opintojen yhteinen orientaatio: 16.8.2021

    Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 4 op
    - Lääkelaskujen tentti: 09.09 klo 10.15 - 11.30
    - Lastentautien tehtävälomake: I 31.8.2021, II 22.9.2021 ja III 17.10.2021
    - Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 31.8.2021, II 30.9.2021 ja III 31.10.2021
    - YleSH näyttökokeet toteutuvat: 11.10 ja 13.10.2021
    - Lasten hoitotyön kirjallinen oppimistehtävä 22.10.2021


    Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
    - Happy Golden Days -webinaari 6.10.2021
    - Geriatrian tehtävälomake: I 5.9.2021, II 9.10.2021 ja III 12.11.2021
    - Ikääntyneiden tietotesti 12.10.2021

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Opinnoissa mukana vaihto-opiskelijoita.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op = 162h opiskelijan työtä
    - Kohtaktiopetus
    - Työpajat
    - Verkko- ja itsenäinen opiskelu

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op = 108h opiskelijan työtä
    - Kontaktiopetus 28 h
    - Työpajat 16h
    - Tentti 1h
    - Itsenäinen työskentely 63h

    Sisältö ja sen jaksotus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 4 op. Opettajat Salla Kivelä & Kati Saarinen
    - Lasten hoitotyön erityispiirteet
    - Lapsen normaalit vitaaliarvot
    - Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
    - Lastensuojeluyhteistyö
    - Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
    - Lastentaudit ja lasten hoitotyö
    - Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op, Opettaja Sanna Soini ja ?
    - Työikäisen hyvinvointi
    - Ikääntyvän hyvinvointi
    - Muistisairauksien hoitotyö
    - Palliatiivinen hoitotyö

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    - Käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - Raportoida ja viestiä ammattimaisesti - Toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - Ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - Kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - Kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Hyvä

    - Arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla - Esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - Edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta - Edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - Kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Kiitettävä

    - Analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa - Arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - Ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita - Arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - Arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä