Sanna Soini
70% Lähiopetus, 30% Etäopetus
FAMILY NURSING: 1. Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin 2. Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020 3. Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092 4. Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774 5. Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545 6. Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset 7. Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoitoohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf ADULT AND ELDERLY CARE 1. Hoitotyön tutkimussäätiö 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. Käypä hoito –suositukset - Muistisairaudet - Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet 2. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. 3. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980 4. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y 5. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria. 6. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017. 7. Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf 8. Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf 9. Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf Muu opintomateriaali jaetaan kurssin edetessä.
Opinnoissa saattaa olla mukanamukana vaihto-opiskelijoita. Opetuskieli pääosin suomi, materiaaleissa käytössä englanninkielistä materiaalia.
Lukukauden info 23.3.2021, johon osallistumalla opiskelija varmistaa suorittavansa opintojakson tutkintosäännön mukaan. Opintojakso pitää sisällään 2 YleSH-koetta (Lasten sairaanhoidon näytöt ja Ikäihmisten tentti). Tentteihin liittyvät asiat käydään läpi tarkemmin vielä opintojakson infossa.
Osa 1: FAMILY NURSING 6op
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.
Osa 2: ADULT AND ELDERLY CARE 4 op
Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig, verkkotehtävät, tunti-ja työpajatyöskentely.
AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!
Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvaamisesta sovitaan opintojen alkaessa.
Osa 1 FAMILY NURSING (K5-T1, hylätty)
- Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata.
- Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty. Tulee olla suoritettuna ennen IV harjoittelua.
- Lastentautien tehtävälomake: täydennettävä-hyväksyttävä. Suositus parityöskentelynä.
- Naistentautien tehtävälomake:täydennettävä-hyväksyttävä. Suositus parityöskentelynä.
-Lasten hoitotyön oppimistehtävä: K5-T1/hylätty
- Lasten hoitotyön näytöt: hyväksytty/hylätty
Osa 2 (K5-T1 / hylätty)
- Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolot korvattava
- Geriatrian tehtävälomake: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Suositus parityöskentelynä.
- Iäkkäiden tentti K5-T1/hylätty
Kts. Laurean arviointikriteerit, vaativuustaso II:
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Ulla Jauhiainen, Sanna Soini, Salla Kivelä, Kati Saarinen
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
3 op
H-5
IV moduulin opintojen yhteinen info: 23.3.2021
Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 4 op
- Lääkelaskujen tentti: 7.4.2021 ja uusinnat lääkelaskupajoissa. Tiedot Ulla Jauhiainen ja Hannele Moisander
- Lastentautien tehtävälomake: I 23.3.2021, II 23.4.2021 ja III 14.5.2021
- Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 23.3.2021, II 23.4.2021 ja III 14.5.2021 (IV 31.7.2021)
- Näyttökokeet toteutuvat: 10.5., 11.5., 12.5. ja 14.5.2021
Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
- Kulttuurisen vanhustyön seminaari/webinaari 13.4.2021
- Geriatrian tehtävälomake: I 23.3.2021, II 23.4.2021 ja III 14.5.2021 (IV 31.7.2021)
- Tietotesti 21.5.2021
Opinnoissa mahdollisesti mukana vaihto-opiskelijoita.
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op = 162h opiskelijan työtä
- Kohtaktiopetus
- VerkkokurssI
- Itsenäinen opiskelu
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op = 108h opiskelijan työtä
- Kontaktiopetus 24 h
-Työpajaopetus 4x4h
- verkkokurssi 27h
-Itsenäinen työskentely 41h
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 4 op. Opettajat Ulla Jauhiainen (lääkelaskut) & Salla Kivelä
- Lasten hoitotyön erityispiirteet
- Lapsen normaalit vitaaliarvot
- Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
- Lastensuojeluyhteistyö
- Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
- Lastentaudit ja lasten hoitotyö
- Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.
- Näkökulmina: haavoittuvuus, monikulttuurisuus ja palvelujen integrointi.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op, Opettaja Sanna Soini
- Iäkkäiden terveydenhoidon erityispiireet
(ravitsemus, liikunta, kaatumisten ehkäisy, kaltoinkohtelu, mielenterveys, päihteet, geroteknologia, toimintakyvyn arviointi, palvelijärjestelmä, akuutit tilanteet, kotihoito, muistisairaudet, lääkkeettömät hoitomuodot)
- Työikäisten terveydenhuollon erityispiirteet
(Sähköinen terveydenedistäminen, ammattitaudit, työkyvyn tukeminen, toimintakykyarvio, itsemittaaminen, tuki-ja liikuntaelin vaivat, työttömyys, korvahuuhtelu)
- Muistisairaiden palliatiivinen hoito
Luennot toteutetaan zoom-luentoina, työpajat lähiopetuksena. Seuraamme Laurean ohjeistuksia vallitsevaan koronatilanteeseen liittyen, eli muutokset ovat mahdollisia.
käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä