•   Participation and Well-being at Different Life Stages R0196-3040 01.01.2021-31.07.2021  10 op  (SHV219SN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    The student is able to
    - describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
    - describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
    - describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
    - plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
    - identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
    - promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
    - evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
    - plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
    - analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
    - recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

    Vastuuopettaja

    Sanna Soini

    Toteutusmuoto

    70% Lähiopetus, 30% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    FAMILY NURSING: 1. Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin 2. Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020 3. Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092 4. Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774 5. Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545 6. Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset 7. Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoitoohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf ADULT AND ELDERLY CARE 1. Hoitotyön tutkimussäätiö 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. Käypä hoito –suositukset - Muistisairaudet - Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet 2. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. 3. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980 4. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y 5. Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria. 6. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017. 7. Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf 8. Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf 9. Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf Muu opintomateriaali jaetaan kurssin edetessä.

    Toteutustapa

    Opinnoissa saattaa olla mukanamukana vaihto-opiskelijoita. Opetuskieli pääosin suomi, materiaaleissa käytössä englanninkielistä materiaalia.

    Lukukauden info 23.3.2021, johon osallistumalla opiskelija varmistaa suorittavansa opintojakson tutkintosäännön mukaan. Opintojakso pitää sisällään 2 YleSH-koetta (Lasten sairaanhoidon näytöt ja Ikäihmisten tentti). Tentteihin liittyvät asiat käydään läpi tarkemmin vielä opintojakson infossa.

    Osa 1: FAMILY NURSING 6op
    Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.

    Osa 2: ADULT AND ELDERLY CARE 4 op
    Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig, verkkotehtävät, tunti-ja työpajatyöskentely.

    AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvaamisesta sovitaan opintojen alkaessa.

    Osa 1 FAMILY NURSING (K5-T1, hylätty)
    - Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata.
    - Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty. Tulee olla suoritettuna ennen IV harjoittelua.
    - Lastentautien tehtävälomake: täydennettävä-hyväksyttävä. Suositus parityöskentelynä.
    - Naistentautien tehtävälomake:täydennettävä-hyväksyttävä. Suositus parityöskentelynä.
    -Lasten hoitotyön oppimistehtävä: K5-T1/hylätty
    - Lasten hoitotyön näytöt: hyväksytty/hylätty

    Osa 2 (K5-T1 / hylätty)
    - Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolot korvattava
    - Geriatrian tehtävälomake: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Suositus parityöskentelynä.
    - Iäkkäiden tentti K5-T1/hylätty

    Kts. Laurean arviointikriteerit, vaativuustaso II:
    https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf

    Opetuskieli/-kielet
    • englanti
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Ryhmä(t)
    • SHV219SN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Ulla Jauhiainen, Sanna Soini, Salla Kivelä, Kati Saarinen

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen tärkeät päivät

    IV moduulin opintojen yhteinen info: 23.3.2021

    Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 4 op
    - Lääkelaskujen tentti: 7.4.2021 ja uusinnat lääkelaskupajoissa. Tiedot Ulla Jauhiainen ja Hannele Moisander
    - Lastentautien tehtävälomake: I 23.3.2021, II 23.4.2021 ja III 14.5.2021
    - Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 23.3.2021, II 23.4.2021 ja III 14.5.2021 (IV 31.7.2021)
    - Näyttökokeet toteutuvat: 10.5., 11.5., 12.5. ja 14.5.2021

    Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
    - Kulttuurisen vanhustyön seminaari/webinaari 13.4.2021
    - Geriatrian tehtävälomake: I 23.3.2021, II 23.4.2021 ja III 14.5.2021 (IV 31.7.2021)
    - Tietotesti 21.5.2021

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Opinnoissa mahdollisesti mukana vaihto-opiskelijoita.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op = 162h opiskelijan työtä
    - Kohtaktiopetus
    - VerkkokurssI
    - Itsenäinen opiskelu

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op = 108h opiskelijan työtä
    - Kontaktiopetus 24 h
    -Työpajaopetus 4x4h
    - verkkokurssi 27h
    -Itsenäinen työskentely 41h

    Sisältö ja sen jaksotus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 4 op. Opettajat Ulla Jauhiainen (lääkelaskut) & Salla Kivelä
    - Lasten hoitotyön erityispiirteet
    - Lapsen normaalit vitaaliarvot
    - Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
    - Lastensuojeluyhteistyö
    - Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
    - Lastentaudit ja lasten hoitotyö
    - Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.
    - Näkökulmina: haavoittuvuus, monikulttuurisuus ja palvelujen integrointi.

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op, Opettaja Sanna Soini
    - Iäkkäiden terveydenhoidon erityispiireet
    (ravitsemus, liikunta, kaatumisten ehkäisy, kaltoinkohtelu, mielenterveys, päihteet, geroteknologia, toimintakyvyn arviointi, palvelijärjestelmä, akuutit tilanteet, kotihoito, muistisairaudet, lääkkeettömät hoitomuodot)
    - Työikäisten terveydenhuollon erityispiirteet
    (Sähköinen terveydenedistäminen, ammattitaudit, työkyvyn tukeminen, toimintakykyarvio, itsemittaaminen, tuki-ja liikuntaelin vaivat, työttömyys, korvahuuhtelu)
    - Muistisairaiden palliatiivinen hoito

    Aika ja paikka

    Luennot toteutetaan zoom-luentoina, työpajat lähiopetuksena. Seuraamme Laurean ohjeistuksia vallitsevaan koronatilanteeseen liittyen, eli muutokset ovat mahdollisia.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Hyvä

    arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Kiitettävä

    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä