Riikka Ketonen
70% Lähiopetus, 30% Etäopetus
Esimerkkejä oppimateriaalista. Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro. Berger, K., S., 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers. xxx Family Nursing xxx Näyttöön valmistava materiaali. Materiaali löytyy xxxxx Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito. xxx Adult and elderly care xxx Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy. Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim. Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Saarto, T, Hänninen J, Antikainen R, Vainio A..,2015,Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B). OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA
OPINTOJAKSON TIEDOT TARKENTUVAT KEVÄÄN 2021 aikana
Opinnot alkavat viikolla 34.
Lukukauden info xxxx, jossa läsnäolovelvoite.
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig, tunti-ja portfoliotehtävät.
AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!
KATSO KOHTA LISÄTIETOA OPISKELIJOILLE!
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
01.08.2021 - 31.12.2021
24.05.2021 - 30.05.2021
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Riikka Ketonen, Ulla Jauhiainen, Sanna Soini
TÄRKEÄÄ: Jos olet aloittanut opinnot keväällä 2020 ja ilmoittautunut SHV218SN toteutukselle, sinun ei tarvitse ilmoittautua uudelleen tälle opintojaksolle. Opintojakson aikataulun saat omaan kalenteriisi lukkarikoneen kautta.
Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojaksojen orientaatioissa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.
Osa 1 K5-T1, hylätty.
-Portfolio. Hylätty, täydennettävä-K5. Yksilö tai parityöskentelynä.
-Kontaktitunnit poissaolon korvattavuudesta sovitaan opintojen alkaessa.
-Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata. Työpajat totetuu ryhmissä A,B,C ja 1,2. Ryhmäjako selviää opintojen alkaessa.
-Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty.Tehdään yksilö suorituksena.
-Lastentautien tehtävälomake: täydennettävä-hyväksyttävä. Tehdään parityöskentelynä.
-Naistentautien tehtävälomake:täydennettävä-hyväksyttävä.Tehdään parityöskentelynä.
Osa 2. K5-T1, hylätty.
-Portfolio: Hyl., täydennettävä-K5
-Kontaktitunnit. Tuntitehtävät tehdään ryhmissä ja tehtävät ovat pakollisia. Hyväksytty/hylätty. Tuntitehtävät korvataan tarvittaessa yksilöllisinä tehtävinä. Arvoidaan Portfolio -tehtävässä numeraalisesti
-Työpajat: ennakkotehtävät tehdään yksilönä, hyväksytty/hylätty. Työpajatehtävät tehdään työpajassa ryhmässä, hyväksytty/hylätty. Työpajat pakollisia. Työpajat toteutuvat sairaanhoitaja- ja degree- opiskelijoiden kanssa yhdessä, ryhmäjako A, B, C sekä 1 ja 2. Ryhmäjako selviää syksyllä opintojen alkaessa.
-Geriatrian tehtävälomake: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Tehdään parityöskentelynä.
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
2 op
3 op
H-5
IV moduulin opintojen info: xxxx
Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op
Lääkehoito tunnit: xxxx (+ lääkehoitoa työpajoissa)
Lääkelaskujen tentti:
Oppimistehtävän palautus: 1.11.2020, II 1.12.2020 ja III 15.12.2020
Lastentautien tehtävälomake: I 27.9.2020 II 1.11. 2020 ja III 7.12.2020
Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 6.9.2020 II 6.10.2020 ja III 7.12.2020
Asiantuntijaluennot: NORIO- seminaari , Paperittomien terveydenhuolto xx, Monikulttuurisuus xx
TYÖPAJAT
Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla A,B ja C sekä 1 ja 2. Pienryhmäjoet selviävät viikon 34 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. Ryhmät muodostuvat seuraavasti: 1 (a+1/2b) ja 2 (1/2b+c).
Työpajat sisältävät 3x4h lastenhoitotyön työpajoja, 8h äitiyshuollon työpajoja, 6h ryhmäohjauksen työpajoja.
Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
Ikääntyneiden oppimistehtävä: 18.10.2020, II 18.11.2020 ja III 15.12.2020
Geriatrian tehtävälomake:I 4.10.2020 II 4.11.2020 ja III 7.12.2020
Happy Golden days - vanhustyön seminaari 6.10.2020
TYÖPAJA: Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla A,B ja C sekä 1 ja 2. Pienryhmäjoet selviävät viikon 34 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. Ryhmät muodostuvat seuraavasti: 1 (a+1/2b) ja 2 (1/2b+c).
Työpajat toteutuvat sairaanhoitaja- ja degree- opiskelijoiden kanssa yhdessä. Opetuskieli englanti.
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op/ 162h
Kohtakti opetus sis. myös ryhmäohjauksen, n. 62h
Itsenäinen työskentely n. 100h
- lastentautien tehtävälomake
- naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
- Portfolio (viikolla 43 varattu aikaa työskentelyyn)
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op/ 108h
-Kontaktiopetus 28h
Itsenäinen työskentely 80h
-Geriatria tehtävälomake
-Portfolio
Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op. Opettaja Riikka Ketonen ja Ulla Jauhiainen (lääkelaskut)
Perhehoitotyö
Lasten hoitotyön erityispiirteet
Lapsen normaalit vitaaliarvot
Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
Lastensuojeluyhteistyö
Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
Lastentaudit ja lasten hoitotyö
Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.
Näkökulmina: haavoittuvuus, monikulttuurisuus ja palvelujen integrointi.
Opinnot sisältävät myös:
Ryhmän rakenteet ja dynamiikka
Asiakaslähtöinen ja suunnitelmallinen ryhmän ohjausprosessi
Ryhmän ohjaajuus
Ryhmäohjauksen menetelmät
Ryhmäohjauksen laatu ja vaikuttavuus
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op Opettaja Sanna Soini
Työikäisen hyvinvointi
Ikääntyvän hyvinvointi
Muistisairauksien hoitotyö
Palliatiivinen hoitotyö
Tikkurila kampus vk 34-43, harjoittelu viikolla 44-50.