•   Participation and Well-being at Different Life Stages R0196-3039 01.08.2021-31.12.2021  10 op  (STV220KN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    The student is able to
    - describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
    - describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
    - describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
    - plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
    - identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
    - promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
    - evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
    - plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
    - analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
    - recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

    Vastuuopettaja

    Riikka Ketonen

    Toteutusmuoto

    70% Lähiopetus, 30% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Esimerkkejä oppimateriaalista. Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro. Berger, K., S., 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers. xxx Family Nursing xxx Näyttöön valmistava materiaali. Materiaali löytyy xxxxx Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito. xxx Adult and elderly care xxx Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy. Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim. Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö : parantumattomasti sairas ja hänen perheensä. Saarto, T, Hänninen J, Antikainen R, Vainio A..,2015,Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B). OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA

    Toteutustapa

    OPINTOJAKSON TIEDOT TARKENTUVAT KEVÄÄN 2021 aikana
    Opinnot alkavat viikolla 34.
    Lukukauden info xxxx, jossa läsnäolovelvoite.

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ
    Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkko tehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen.

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
    Aktivoiva ja osallistava opetus, case-työskentely, flipped learnig, tunti-ja portfoliotehtävät.

    AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    KATSO KOHTA LISÄTIETOA OPISKELIJOILLE!
    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti
    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • STV220KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Riikka Ketonen, Ulla Jauhiainen, Sanna Soini

    Lisätietoja opiskelijoille

    TÄRKEÄÄ: Jos olet aloittanut opinnot keväällä 2020 ja ilmoittautunut SHV218SN toteutukselle, sinun ei tarvitse ilmoittautua uudelleen tälle opintojaksolle. Opintojakson aikataulun saat omaan kalenteriisi lukkarikoneen kautta.

    Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa. Opintojaksojen orientaatioissa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.

    Osa 1 K5-T1, hylätty.
    -Portfolio. Hylätty, täydennettävä-K5. Yksilö tai parityöskentelynä.
    -Kontaktitunnit poissaolon korvattavuudesta sovitaan opintojen alkaessa.
    -Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolo tulee korvata. Työpajat totetuu ryhmissä A,B,C ja 1,2. Ryhmäjako selviää opintojen alkaessa.
    -Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty.Tehdään yksilö suorituksena.
    -Lastentautien tehtävälomake: täydennettävä-hyväksyttävä. Tehdään parityöskentelynä.
    -Naistentautien tehtävälomake:täydennettävä-hyväksyttävä.Tehdään parityöskentelynä.

    Osa 2. K5-T1, hylätty.
    -Portfolio: Hyl., täydennettävä-K5
    -Kontaktitunnit. Tuntitehtävät tehdään ryhmissä ja tehtävät ovat pakollisia. Hyväksytty/hylätty. Tuntitehtävät korvataan tarvittaessa yksilöllisinä tehtävinä. Arvoidaan Portfolio -tehtävässä numeraalisesti
    -Työpajat: ennakkotehtävät tehdään yksilönä, hyväksytty/hylätty. Työpajatehtävät tehdään työpajassa ryhmässä, hyväksytty/hylätty. Työpajat pakollisia. Työpajat toteutuvat sairaanhoitaja- ja degree- opiskelijoiden kanssa yhdessä, ryhmäjako A, B, C sekä 1 ja 2. Ryhmäjako selviää syksyllä opintojen alkaessa.
    -Geriatrian tehtävälomake: Hyväksytty/Hylätty/Täydennettävä. Tehdään parityöskentelynä.

    Koulutus

    Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen tärkeät päivät

    IV moduulin opintojen info: xxxx

    Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op

    Lääkehoito tunnit: xxxx (+ lääkehoitoa työpajoissa)
    Lääkelaskujen tentti:
    Oppimistehtävän palautus: 1.11.2020, II 1.12.2020 ja III 15.12.2020
    Lastentautien tehtävälomake: I 27.9.2020 II 1.11. 2020 ja III 7.12.2020
    Naistentautien ja synnytysten tehtävälomake: I 6.9.2020 II 6.10.2020 ja III 7.12.2020
    Asiantuntijaluennot: NORIO- seminaari , Paperittomien terveydenhuolto xx, Monikulttuurisuus xx

    TYÖPAJAT
    Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla A,B ja C sekä 1 ja 2. Pienryhmäjoet selviävät viikon 34 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. Ryhmät muodostuvat seuraavasti: 1 (a+1/2b) ja 2 (1/2b+c).

    Työpajat sisältävät 3x4h lastenhoitotyön työpajoja, 8h äitiyshuollon työpajoja, 6h ryhmäohjauksen työpajoja.

    Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op

    Ikääntyneiden oppimistehtävä: 18.10.2020, II 18.11.2020 ja III 15.12.2020
    Geriatrian tehtävälomake:I 4.10.2020 II 4.11.2020 ja III 7.12.2020
    Happy Golden days - vanhustyön seminaari 6.10.2020

    TYÖPAJA: Työpajat toteutuvat pienryhmä tunnuksilla A,B ja C sekä 1 ja 2. Pienryhmäjoet selviävät viikon 34 aikana kun tiedetään tarkka opintoihin osallistujien määrä. Ryhmät muodostuvat seuraavasti: 1 (a+1/2b) ja 2 (1/2b+c).
    Työpajat toteutuvat sairaanhoitaja- ja degree- opiskelijoiden kanssa yhdessä. Opetuskieli englanti.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op/ 162h
    Kohtakti opetus sis. myös ryhmäohjauksen, n. 62h
    Itsenäinen työskentely n. 100h
    - lastentautien tehtävälomake
    - naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
    - Portfolio (viikolla 43 varattu aikaa työskentelyyn)

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op/ 108h
    -Kontaktiopetus 28h
    Itsenäinen työskentely 80h
    -Geriatria tehtävälomake
    -Portfolio

    Sisältö ja sen jaksotus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op. Opettaja Riikka Ketonen ja Ulla Jauhiainen (lääkelaskut)
    Perhehoitotyö
    Lasten hoitotyön erityispiirteet
    Lapsen normaalit vitaaliarvot
    Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
    Lastensuojeluyhteistyö
    Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
    Lastentaudit ja lasten hoitotyö
    Naistentaudit ja synnytykset, Naisen hoitotyö.
    Näkökulmina: haavoittuvuus, monikulttuurisuus ja palvelujen integrointi.
    Opinnot sisältävät myös:
    Ryhmän rakenteet ja dynamiikka
    Asiakaslähtöinen ja suunnitelmallinen ryhmän ohjausprosessi
    Ryhmän ohjaajuus
    Ryhmäohjauksen menetelmät
    Ryhmäohjauksen laatu ja vaikuttavuus


    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op Opettaja Sanna Soini
    Työikäisen hyvinvointi
    Ikääntyvän hyvinvointi
    Muistisairauksien hoitotyö
    Palliatiivinen hoitotyö

    Aika ja paikka

    Tikkurila kampus vk 34-43, harjoittelu viikolla 44-50.