Siirry suoraan sisältöön

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0196-3035

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

7 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Pirkko Rimpilä-Vanninen
  • Melisa Heiskanen
  • Minna Pulli
  • Terhi Hautaviita

Vastuuopettaja

Pirkko Rimpilä-Vanninen

Ryhmät

  • SHB219SA
    Sairaanhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Toteutustapa

Luennot, työpajat, seminaarit
Ennakkotehtävät, verkkotyökirjat
Valtakunnallinen lastenhoitotyön näyttökoe sekä tietotesti ikääntyneen hoitotyöstä..

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkkejä oppimateriaalista.

Berger, K., S. 2017. The Developing Person Trough the Life Span.New York: Worth publishers.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Ihme & Rainto 2015. Naisen terveys.
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
Käypähoitosuositukset: Muistisairaudet, virtsatieinfektio.
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen 2015 -hoitotyön suositus.
Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä 2017 -hoitotyön suositus.
Storvik,S. ym.2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä
Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.

Kirjallisten tehtävien materiaali hankitaan erikseen.

Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön näyttökokeen materiaali julkaistaan tammikuun alussa.
Ikääntyneen hoitotyön tietotestin materiaali julkaistaan tammikuun alussa.
Monikulttuurisuus -tietotestin materiaali julkaistaan tammikuun alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Katso opintojakso R0198.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

PAKOLLISET LUENNOT
opintojakson aloituksessa kerrotaan läsnäolovelvoitteisista tuntimääristä. Mutta tässä päivät, jotka ovat jo tässä vaiheessa läsnäolovelvoitteisia zoom -luentoja.
12.1. Aloitusinfo
12.1. Luennot: zoomissa aiheena Maternity Care (on harjoittelun R0198 hyväksyttyyn suoritukseen kuuluva luento)
19.1. Luennot zoomissa aiheesta Ryhmän ohjausprosessi sekä Pedagoginen suunnitelma -tehtävän esittely ja aloitus hankeryhmissä. (on harjoittelun R0198 osan 4. Vulnerable Groups ..hyväksyttyyn suoritukseen

TYÖPAJAT KAMPUKSELLA
Osa 1. Family Nursing 6 op

25.1. Materity Care -työpaja/matkasynnytys, papa -näyte, imetys ym.
26..1. Group Counselling -työpaja: ryhmäohjauksen ominaispiirteet, pedagoginen suunnittelu, asiakaslähtöinen ohjausprosessi. Young Love -hankekumppaneiden tapaaminen, nuoren seksuaalinen kehitys. Lasten lääkelaskukoe.

15.2. Family Nursing -työpaja/mm.lapsen kasvu, vitaalit, nestetarve, kuivuma, nenämahaletku, infektiot, Nepsy

TYÖPAJAT KAMPUKSELLA
Osa 2. Adult and Elderly care 4 op

16.2. Adult care -työpaja/mm. näön ja kuulon seulonta, hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioiminen puhelin- ja chat -ohjauksena, kanyylin ja suoniverinäytteen kertaus. Lääkelaskukokeen uusinta.
15..3..Elderly Care-työpaja/ Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen

SEMINAARIESITYKSET
9.2. Family Counselling - seminaari
9.3. Memory disorders -seminaari

TEHTÄVÄT

Näihin voi tulla muutoksia, koska opintojakson Canvas työtila valmistuu 11.1.2021.

Nämä tehtävät ovat varmoja tehtäviä:

25.1. klo 8 Papa smear -ennakkotehtävä
25.1. klo 8 Naistentaudit ja synnytys verkkotehtävistä synnytystehtävät
8.2. Family Counselling -tehtävä (Hankeryhmät C ja D )
15.2. Ear examination -ennakkotehtävä
15.2. Maahanmuuttajan terveys ja monikulttuurisuus -tehtävä valmiina
15.2. Työpajassa Monikulttuurisuus valtakunnallinen tietotesti (16 kysymystä)
8.3. Memory Disorders -tehtävä (Hankeryhmät A ja B)
15.3. Geriatrian verkkotyökirja
21.3.Lastentautien verkkotyökirja
21.3. Naistentautien ja synnytyksen verkkotyökirjasta naistentautien osuus

VALTAKUNNALLISET TIETOTESTIT JA NÄYTTÖKOKEET

16.3. Ikääntyneen hoitotyö -tietotesti, yksilötesti, 60 min.
22.3. Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö -näyttö, ryhmät A ja B. A 8.30-11.45, B 12.30-15.45
23.3.Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö -näyttö´, ryhmät C ja D. C 8.30-11.45, D 12.30-15.45


LASTEN LÄÄKELASKUT (painon mukaiset lääkelaskut)
.
Seuraavassa on varsinaisen tentin ajankohta ja uusintatenttien vaihtoehtoisia ajankohtia. Suorituskertoja on kolme.
26.1. klo 8.30-9.45 Varsinainen tentti

-mikäli työpajaan jää aikaa tai sinulla on aikaa, niin uusinnan voit tehdä työpajan lopussa.

16.2. klo Uusinta

- työpajan lopussa
-mikäli sinulla on aikaa, niin uusinnan voit tehdä työpajan jälkeen.

18.2. klo 16-20 Uusinta

- Uusintatentti

16.3. klo 16-16.45 Uusinta

- työpajan jälkeen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnot on suunniteltu siten, että yhden viikon työmäärä on 40 h.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla perehdytään eri ikäisten ja elämänkulun eri vaiheissa elävien asiakkaiden kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin. Opintojaksolla painotetaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Näkökulmana on heidän osallisuutensa vahvistaminen. Opintojaksolla syvennetään asiakkaan/potilaan palveluohjauksen osaamista.

Opintojakson sisältää perhehoitotyötä sekä työikäisen ja ikääntyvän hoitotyötä. Seuraavaksi tarkempi kuvaus.

Osa 1. Family Nursing 6 op.
-raskaana olevan ja hänen perheensä terveyden edistäminen
-imetys
-riskiraskaudet
-synnytys ja matkasynnytys
-vastasyntyneen hoito
-keskeiset lasten sairaudet ja niiden hoito (esim. neurologiset sairaudet)
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä niiden seuranta
-nuoren kehitys, mielenterveys, seksuaaliterveys
-lapsen lääke-ja kivunhoito
-lasten ja nuorten kaltoinkohtelu
-lapsen ja hänen perheensä tutkimukseen valmistaminen
--ryhmäohjauksen suunnittelu, toteutus ja arvioiminen
-lapsen, nuoren ja perheen ohjaaminen erityistilanteissa (esim. vastasyntyneen perhe/romanikulttuuri, ohjaus lapsen kirurgisen hoitoprosessin aikana, nuoren diabetes ja hoitotyö, lapsen epilepsia ja hoitotyö, lapsen reuma ja hoitotyö, lapsen astma ja hoitotyö)
-erityistukea tarvitsevat lapset ja perheet: -vammaisuus:kehitysvammaisuus , aistivammaisuus
-seksuaaliterveyden edistäminen
-lasta odottavan ja lapsiperheen palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet

Osa 2. Adult and Elderly Care 4 op
-Työssäkäyvän ja työttömän hyvinvointi, terveys ja toimintakyky, kuntoutus, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Maahanmuuttajien terveys, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Miehen terveys
-Naisten taudit ja niiden hoito
-Aistivammaisuus
-Terveys- ja toimintakykymuutokset ikääntyessä
-Ikääntyneen sairaudet ja niiden hoito (geriartia)
-Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
-Ikääntyneen lääkehoito
-ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen (ravitsemus, liikunta, päihteet)
-Ikääntyneen kaatumistapaturmien ehkäisy
-Ikääntyneen palvelukokonaisuus, sosiaaliset etuudet
-Muistisairaan kuntouttava hoitotyö sekä palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1. Family Nursing 6 op

Family Counselling -tehtävä. Tehdään ryhmässä. Hylätty-K5. Tehtävän arviointikriteerit esitellään opintojakson alkaessa.
Luennot/tehtävät: osallistuminen vahvasti suositeltävaa. Joissakin osallistuminen pakollista, Poissaoloista ohje opintojakson aloitustunnilla.
Seminaari: pakollinen läsnäolo, esitys hyväksytty/hylätty
Työpajat:pakollisia, hyväksytty/hylätty.
Lasten lääkelaskut: hyväksytty/hylätty.
Lastentautien verkkotyökirja: hylätty/täydennettävä/hyväksytty.
Naistentautien verkkotyökirja:hylätty/täydennettävä/hyväksytty.
Ennakkotehtävät: hylätty/täydennettävä/hyväksytty.
Lasten hoitotyön valtakunnallinen näyttökoe (YleSh) hyväksytty/hylätty

Part 2. Adult and elderly care 4 op
Memorydosordets -tehtävä Hyl-K5. Tehtävän arviointikriteerit esitellään opintojakson alkaessaLuennot
Luennot/tehtävät: osallistuminen vahvasti suositeltävaa. Joissakin osallistuminen pakollista. Poissaoloista ohje opintojakson aloitustunnilla.
Seminaari pakollinen läsnäolo, esitys hyväksytty/hylätty
Työpajat:pakollisia, hyväksytty/hylätty.
Ennakkotehtävät: hylätty/täydennettävä/hyväksytty
Geriatrian verkkotyökirja: hylätty/täydennettävä/hyväksytty.
Ikääntyneen hoitotyö -valtakunnallinen tietotesti (YleSh) hyväksytty/hylätty

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.