Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0196-3034
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Melisa Heiskanen
- Minna Pulli
- Terhi Hautaviita
Vastuuopettaja
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Ryhmät
-
SHB220KNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K20, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan lähiluentoina kampuksella (korona tilanne voi muuttaa tämän etäopetukseksi), itsenäillä tehtävillä ja työpajoina kampuksella.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Ihme & Rainto 2015. Naisen terveys.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf
Käypähoitosuositukset: Muistisairaudet,
Käypähoitosuositus: Virtsatieinfektio.
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen 2015 -hoitotyön suositus.
Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä 2017 -hoitotyön suositus.
Storvik, . ym.2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Helsinki:Sanoma Pro.
Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria.
Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä
Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Hanke: Pitkäaikaistyöttömien elämänhallinnan edistäminen.
Työelämäkumppani: Hyria Säätiö aikuispitkäaikaistyöttömien yksiköt
Hanke kuuluu opintojaksoon R0198 osan 3. Vulnerable Clients and service integration 3 op suoritukseen.
Työelämäkumppaneiden tapaaminen ja hankkeen aloitus 20.8. klo 12-13.30 Laureassa tai Teamsissa koronatilanteen mukaisesti.
Pitkäaikaistyöttömien elämänhallintaa tukevat tapahtumat pidetään Laureassa. Aikataulu:
-12.10.
Ryhmä A; tapahtuma klo 8.30-11.45
Ryhmä B:n tapahtuma klo 12.30-15.45
-13.10.
Ryhmä C:n tapahtuma klo 8.30-11.45
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
17.8. Opintojakson aloitus (myös opintojakson R0198 aloitus)
Lainaus tutkintosäännön 18 §:
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttäjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.
Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”
LUENNOILLE OSALLISTUMISEN PAKOLLISUUS
Luennot ovat pakollisia/suositelvasti pakollisia. Lukujärjestykseen on merkitty tunnin pakollisuus tai suositeltavuus.Tunneilta saa olla poissa 8 h riippuen siitä, miltä tunnilta poissaoloa tulee. Kahdeksan tunnin poissaolo ei saa olla samasta aihepiiristä esim. lasten, nuorten ja perheen hoitotyö tai ikääntyneen hoitotyö. Tällöin saattaa jäädä käymättä aihepiiriin kuuluvat lähiluennot. Tarkempi ohje ja käytänteet sovitaan opintojakson aloituksessa. Kannattaa merkitä kaikki tunnit omaan lukkariin.
LASTEN LÄÄKELASKUKOE (painon mukaiset lääkelaskut)
.
27.8. Varsinainen tentti ja 1. uusinnan voi tehdä tämän yhteydessä
27.8. 1. uusinta
14.9. 2.uusinta
PAKOLLISET TYÖPAJAT KAMPUKSELLA
25.8. Materity Care -työpaja/matkasynnytyksen harjoittelu, papa -näyte, imetys ym. Tämä kuuluu harjoittelun R0198 osan 4. Maternity Care 1 op hyväksyttyyn suoritukseen.
28.9. .Elderly Care-työpaja/ Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
30.9.. Family Nursing -työpaja/mm.lapsen kasvu, vitaalit, nestetarve, kuivuma, nenämahaletku, infektiot, Nepsy
8.10. Adult Nursing -työpaja/mm. näön ja kuulon seulonta, hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arvioiminen puhelin- ja chat -ohjauksena, kanyylin ja suoniverinäytteen kertaus.
15.10. Lasten hoitotyö +äitiyshuolto tentti
PAKOLLISET OPISKELIJASEMINAARI -päivät
4.10 Perheen ohjaaminen - seminaari
7.10.Muistisairaan hoitotyö-seminaari
ASIANTUNTIJASEMINAARIT ETÄYHTEYDELLÄ Laurean kaikille IV -moduulin opiskelijoille
21.9. Harvinaiset sairaudet zoomissa Kuuluu opintojakson teemaan erityistukea tarvitsevan hoitotyö, josta valtakunnallinen tietotesti
5.10 Ikääntyneen erityiskysymykset zoomissa. Kuuluu opintojakson teemaan ikääntyneen hoitotyö, josta valtakunnallinen tietotesti
PAKOLLISET VALTAKUNNALLISET TIETOTESTIT JA NÄYTTÖKOKEET KAMPUKSELLA
23.9. Erityistukea tarvitsevan hoitotyö (vammaisuus, kehitysvammat, aistivammat) -tietotesti (60 min koe)
11.10. Ikääntyneen hoitotyö -tietotesti (60 min koe)
24.11. Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö -näyttö, ryhmät A klo 8.30-11.45, B klo 12.30-15.45
25.11. Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö -näyttö´, ryhmä C 8.30-11.45
ITSENÄISTEN TEHTÄVIEN PALAUTUSPÄIVÄT
Ovat opintojakson Canvas työtilan tehtävissä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään eri ikäisten ja elämänkulun eri vaiheissa elävien asiakkaiden kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin. Opintojaksolla painotetaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä. Näkökulmana on heidän osallisuutensa vahvistaminen. Opintojaksolla syvennetään asiakkaan/potilaan palveluohjauksen osaamista.
Opintojakson sisältää seuraavua sisältöjä. Ne ovat kuvattu opintojakson osien mukaisesti.
Osa 1. Family Nursing 6 op.
-raskaana olevan ja hänen perheensä terveyden edistäminen
-imetys
-riskiraskaudet
-synnytys ja matkasynnytys
-vastasyntyneen hoito
-keskeiset lasten sairaudet ja niiden hoito (esim. neurologiset sairaudet)
-perhehoitotyön ominaispiirteet
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä niiden seuranta
-nuoren kehitys, mielenterveys, seksuaaliterveys
-lapsen lääkehoito
-lapsen kivun hoito
-lapsen pelkojen lievittäminen
-lasten ja nuorten kaltoinkohtelu
-lapsen ja hänen perheensä tutkimukseen valmistaminen ohjaamalla
-lapsen, nuoren ja perheen ohjaaminen erityistilanteissa (esim. vastasyntyneen perhe/romanikulttuuri, ohjaus lapsen kirurgisen hoitoprosessin aikana, nuoren diabetes ja hoitotyö, lapsen epilepsia ja hoitotyö, lapsen reuma ja hoitotyö, lapsen astma ja hoitotyö)
-erityistukea tarvitsevat lapset ja perheet: -vammaisuus:kehitysvammaisuus , aistivammaisuus
-seksuaaliterveyden edistäminen
-lasta odottavan ja lapsiperheen palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet
Osa 2. Adult and Elderly Care 4 op
-Työssäkäyvän ja työttömän hyvinvointi, terveys ja toimintakyky, kuntoutus, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Maahanmuuttajien terveys, palvelukokonaisuudet, sosiaaliset etuudet
-Miehen terveys
-Naisten taudit ja niiden hoito
-Aistivammaisuus
-Terveys- ja toimintakykymuutokset ikääntyessä
-Ikääntyneen sairaudet ja niiden hoito (geriartia)
-Ikääntyneen palvelutarpeen ja toimintakyvyn arvioiminen
-Ikääntyneen lääkehoito
-ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen (ravitsemus, liikunta, päihteet)
-Ikääntyneen kaatumistapaturmien ehkäisy
-Ikääntyneen palvelukokonaisuus, sosiaaliset etuudet
-Muistisairaan kuntouttava hoitotyö sekä palvelukokonaisuus ja sosiaaliset etuudet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Osa 1. Family Nursing 6 op
Perheen ohjaaminen ryhmätehtävä. Hylätty-K5. (osa opiskelijoista tekee tämän, ei kaikki)
Lastentaudit -verkkotyökirja hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Naistentaudit ja synnytys -verkkotyökirja hyväksytty/täydennettävä/hylätty.
Valtakunnallinen lapsen, nuoren ja perheen valtakunnallinen näyttökoe hyväksytty/hylätty
Valtakunnallinen erityistukea tarvitsevan hoitotyö (vammaisuus, kehitysvammat, aistivammat) -tietotesti hyväksytty//hylätty
Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön kotikoe Hylätty-K5
Itsenäiset tehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Part 2. Adult and elderly care 4 op
Muistisairaan hoitotyö - ryhmätehtävä Hyl-K5. (osa opiskelijoista tekee tämän, ei kaikki)
Geriatria verkkotyökirja hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Valtakunnallinen ikääntyneen hoitotyö -tietotesti Hyl-K5
Itsenäiset tehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Lisätiedot
Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.