•   Participation and Well-being at Different Life Stages R0196-3022 01.01.2021-31.07.2021  10 op  (STG219SA, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    The student is able to
    - describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
    - describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
    - describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
    - plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
    - identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
    - promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
    - evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
    - plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
    - analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
    - recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

    Vastuuopettaja

    Irene Pylkkänen

    Toteutusmuoto

    20% Lähiopetus, 80% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    LASTEN SAIRAANHOITO • Storvik-Sydänmaa, S., Talvensaari, H., Kaisvuo, T. &; Uotila N. 2012. 1. painos. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Sanoma Pro Oy - soveltuvin osin • Duodecim, Terveyskirjasto (2019) – Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00286 • Duodecim, Terveyskirjasto (2009) Suolistotulehdukset https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00020 • Pakkausseloste Osmosal –jauhe / Pharmaca Fennica - soveltuvin osin • Hemoglobiini HbA1c - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03092 • Tyypin 1 diabeteksen hoito - https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00774 • Vatsakipu lapsella (2019) https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00545 • Lapsen akuutti vatsakipu (2016) https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti?p_artikkeli=aho01710&p_haku=lapset • Leikkaushaavan hoito (2017) https://www.hus.fi/ammattilaiselle/hoito-ohjeet/infektioidentorjuntaohjeet/Documents/5.6%20Leikkaushaavan%20hoito.pdf IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980 Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemus-neuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/URN_ISBN_978-952-343-472-1.pdf?sequence=1&isAllowed=y Tilvis R, Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M & Arkkila P. (Tilvis R. toim.) 2016. Geriatria. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017. Kivelä S & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf Sairaanhoitajan kollegiaalisuusohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2019/10/Sairaanhoitajien-kollegiaalisuusohjeet.pdf Leino-Kilpi H & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. Helsinki: SanomaPro. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf MONIKULTTUURISUUS WellmanE. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä. Kirjaksi.net, Jyväskylä. OPPIMATERIAALI TARKENTUU OPINTOJEN ALKAESSA

    Toteutustapa

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op
    Aktivoiva ja osallistava webinaariopetus, case-työskentely, simulaatio- ja työpaja työskentely, verkkotehtävät ja flipped learning, PBL, tiimi-oppiminen, ryhmäohjaustehtävät.

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4op
    Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, työskentely työpajoissa, verkko-opiskelu.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetetaan ja käydään läpi opintojaksojen orientaatioissa.
    Osa 1: K5-T1, hylätty.
    - Ryhmänohjaus case-videointi/simulaatio, numeraalinen arviointi
    - Lastentautien ja naistentaudit ja synnytys tehtävälomakeet: hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
    - Lääkelaskut hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty ENNEN harjoittelua
    - Tietotesti valtakunnallinen
    -Näyttökoe (hyväksytty/hylätty)
    Osa 2: K5-T1, hylätty.
    -Geriatrian hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty
    -valtakunnallinen tietotesti

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.

    Opetuskieli/-kielet
    • englanti
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • englanti
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Ryhmä(t)
    • STG219SA
    • SHG219SA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi, sote

    Opettaja(t)

    Heidi Jokinen, Irene Pylkkänen, Kirsi Leinonen, Hanna Vatanen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
    Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    T&K osuus

    1 op

    Virtuaaliosuus

    8 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Osa 1. PERHEEN HOITOTYÖ 6 op
    Orientaatio
    Työpajat (pakolliset)
    Lääkelaskut (ennen harjoittelua), lääkelaskukoe , I-uusinta klo
    Lastentautien verkko-lomake (ennen harjoittelua)
    Naistentautien ja synnytysten verkko-lomake (ennen harjoittelua)
    Lasten sairaanhoidon näyttökoe (valtakunnallinen) 18.5., 24.5. ja 26.5.
    Monikulttuurisuus tietotesti (valtakunnallinen)
    Ryhmänohjaustehtävien seminaari

    Osa 2. TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYNEEN HOITOTYÖ 4 op
    Orientaatio
    Geriatrian tehtävä Canvas oppimisympäristössä
    Työpajat (pakolliset)
    Ikääntyneen hoitotyön tietotesti (valtakunnallinen)

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Opetus tulee olemaan osittain englanninkielellä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op:
    Verkko-opetus 36h
    -Orientaatio ja perhehoitotyö 4h
    -Lapsen kasvu, kehitys ja lasten hoitotyön erityispiirteet 16h
    - työpaja 4h
    -Näyttökoe 4h/opiskelija
    -tietotesti 1 h/ opiskelija
    -Naisten hoitotyö ja äitiyshuolto 16h + työpaja 4h
    -Lasten lääkehoito 2h + lääkelaskutentti
    -draamateoriaa 2 h
    Itsenäinen työskentely 73h
    - lastentautien tehtävälomake
    - naistentaudit ja synnytykset tehtävälomake
    - Perheen ohjaaminen case (videon tuottaminen ja opponointi vertaisarvionti)

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op
    -Kontaktiopetus 32h
    -Työikäisen hyvinvointi 8h
    -Ikääntyvän hyvinvointi 16h (sis. Työpaja)
    -Muistisairas 8h (sis.työpaja)
    -tietotesti 1 h/ opiskelija
    Itsenäinen työskentely 76h
    -Geriatria (hyväksytty/hylätty)

    Sisältö ja sen jaksotus

    Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6 op. Opettajat Irene Pylkkänen, Heidi Jokinen and Hanna Vatanen
    Perhehoitotyö
    Lapsen normaalit vitaaliarvot
    Lasten lääkehoidon ja kivunhoidon erityispiirteet
    Lastensuojeluyhteistyö
    Lapsen normaali fyysinen ja sosioemotionaalinen kehitys
    Lastentaudit ja lasten hoitotyö
    Naistentaudit ja synnytykset
    Naisen hoitotyö
    Äitiyshuolto

    Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4 op Opettaja Kirsi Leinonen
    Työikäisen hyvinvointi, (terveydenhoitajaopiskelijoilla tämän tilalla palliativiinen hoitotyö)
    Ikääntyvän hyvinvointi
    Muistisairauksien hoitotyö

    Aika ja paikka

    Otaniemen kampus, kevät 2021

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    -käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti -toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta -kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Hyvä

    -arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla -esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta -edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Kiitettävä

    -arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä -arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa