Siirry suoraan sisältöön

Participation and Well-being at Different Life Stages (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0196-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

9 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

10 % Lähiopetus, 90 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Englanti
  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Anna Sievers
  • Elina Pajakoski
  • Kirsi Halttunen
  • Hanna Repo Jamal

Vastuuopettaja

Anna Sievers

Ryhmät

  • SHF219KA
    Sairaanhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, K19, Lohja

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe the growth and developmental stages of clients of different ages and transition phases in families
- describe the normal course of pregnancy and giving birth as well as medical grounds for care given during them
- describe the main illnesses in children, adolescents and the elderly as well as the medical grounds for treatment
- plan, implement and evaluate nursing of children, families, people of working age and the elderly
- identify factors that safeguard the health and well-being of clients or increase their vulnerability of different ages and their significant others
- promote the interaction, participation and rehabilitation of vulnerable and multicultural clients and their significant others in the care process
- evaluate the social (services) and health care service processes of vulnerable client groups and provide guidance on the use of services for these clients
- plan, implement and evaluate groupguidance on health and well-being
- analyse special needs related to multicultural client relationships and immigration in social welfare and health care
- recognise social security benefits and possibilities available to clients of different ages and their significant others

Toteutustapa

Lähiopetusta max 2 pv/kk, lisäksi webinaareja.

Osa 1: PERHEEN HOITOTYÖ 6op
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus ja webinaarit, asiantuntijaluennot, flipped learning, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, portfoliotyöskentely, verkkotehtävät.
Osa 2: TYÖIKÄISEN JA IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ 4op
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, asiantuntijaluennot, flipped learning, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, portfoliotyöskentely, verkkotehtävät.
Osa 3: RYHMÄOHJAUS OSALLISUUDEN TUKENA, integroituu muuhun opetukseen
Osallistava kontaktiopetus, draamaharjoitukset.
HUOM! Pienryhmät muodostetaan opintojakson orientaatiotunnilla (läsnäolovelvoite).

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lista oppimateriaaleista, tarkentuu opintojakson alkaessa:
Storvik,S.; ym.2015. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Ikonen 2015. Kehittyvä kotihoito.
Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy Ikinä opas. Opas 16, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2016. 4. painos
Kelo S., Launiemi H., Takaluoma M., Tiittanen H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos. SanomaPro Oy.
Hallikainen M, Mönkäre R, Nukari T (toim). 2017. Muistisairaan hoidon hyvät käytännöt. Helsinki : Duodecim.
Paavilainen , E.. ym., 2015. Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen -hoitotyön suositus
Surakka ym. 2015. Palliatiivinen hoitotyö: parantumattomasti sairas ja hänen perheensä.
Saarto, T, Hänninen J, Antikainen R, Vainio A..,2015, Palliatiivinen hoito. 3. uud. Painos. Helsinki : Duodecim
Syväoja & Äijälä 2009. Hoidon tarpeen arvioiminen (osat A ja B).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

LbD-projekti: Haavoittuvien asiakasryhmien ryhmäohjaus ja hyvinvoinnin edistäminen elämänkaaren kaikissa vaiheissa.
Toteutus: Opiskelijat järjestävät palveluohjaus- ja terveydenedistämis-työpajoja haavoittuville asiakasryhmille (esimerkiksi maahanmuuttajat ja kehitysvammaiset).
Työelämäkumppanit: Lohjan kaupunki, Kanneljärven opisto, Hiiden omaishoitajat, Outamon lastenkoti, Nappi-hanke.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloituskerralla pakollinen läsnäolo!
HUOM läsnäolovelvoite, osallistuminen vahvistaa opintojaksolle osallistumisen!!
Aikataulu Pepissä, tarkasta läsnäolovelvoitteiset kerrat! Käydään läpi myös orientaatiossa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojakso on tarkoitettu myös vaihto-opiskelijoilla ja toteutetaan osittain englannin kielellä. Opiskelija voi tehdä kirjalliset yksilötehtävät, portfolion ja tentin halutessaan myös suomen kielellä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson info ja työpajat läsnäolovelvoitteiset.
Opintojakson osioiden arviointi perustuu portfoliotyöskentelyyn T1-K5/täydennettävä (yksilösuoritus). Portfoliota kootaan koko opintojakson ajan ja siitä tulee käydä ilmi kaikki kontaktitunneilla käsitellyt asiat. Opintojaksojen osien tarkemmat arviointiperusteet käydään läpi opintojakson orientaatiossa ja tehtäväksiantojen yhteydessä kontaktitunneilla. Portfolion lisäksi joka osiossa muita erikseen arvioitavia suorituksia (ks alla).
Osa 1 Perheen hoitotyö 6op K5-T1, hylätty.
-Portfoliotyöskentely T1-K5. Yksilösuoritus.
Pienryhmätyöskentely.
-Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolot korvattava. Ennakkotehtävät ja työpajatehtävät liitetään portfolioon.
-Lasten lääkelaskut: Hyväksytty/hylätty. Yksilösuoritus.
-Lastentautien verkko-opinnot: Hyväksytty/Täydennettävä.
-Naistentautien verkko-opinnot: Hyväksytty/Täydennettävä.
Osa 2. Työikäisen ja ikääntyneen hoitotyö 4op T1-K5/täydennettävä.
-Portfoliotyöskentely T1-K5. Yksilösuoritus.
-Työpajat: Hyväksytty/hylätty. Poissaolot korvattava. Ennakkotehtävät ja työpajatehtävät liitetään portfolioon.
-Geriatrian verkko-opinnot: Hyväksytty/Täydennettävä.
Ryhmäohjaus osallisuuden tukena
- pakollinen luento kerta + kirjallinen työ + työpaja, arviointi hyväksytty / täydennettävä
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Jos sinulla on opintojakso vielä suorittamatta, voit korvata sen opinnoilla SH00BS94 Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op, SH00BS95 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op, SH00BS96 Ikääntyneen hoitotyö 4 op ja SH00BW15 Lääkehoito ja lääkelaskut 1 op. Jos tarvitset tukea opintojen suunnittelussa, ole yhteydessä opettajatuutoriisi.