•   Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö R0194-3047 01.01.2022-31.07.2022  5 op  (SHF221KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
    - selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
    - selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
    - tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
    - suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

    Vastuuopettaja

    Anu Elorinne

    Toteutusmuoto

    40% Lähiopetus, 60% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia. Opintojakson varsinainen lähdekirjallisuus: Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy. Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) (Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset) (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017. Psykiatria. Duodecim. (Saatavissa ekirjana ja luettavissa Oppiportin kautta)

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutuu keväällä 2022 Lohjan kampuksella sekä Zoomissa. Huomioimme edelleen Korona tilanteen ja mahdolliset rajoitukset siihen liittyen. Tarkemmat tiedot paikkaan ja aikaan liittyen sekä Zoom-linkit löydät lukujärjestyksestä. Tarkemman infon opintojakson toteutuksesta ja suorituksista saat opintojakson aloituksessa 10.1.2022. HUOM! Tämä aloitus kerta on läsnä-olovelvoitteinen.


    Oppimisalusta on kevään toteutuksessa Canvas joka avautuu opintojaksolle hyväksytyille opintojakson alkaessa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojakson arviointi perustuu Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Opintojaksolla arvioidaan seuraavat osa-alueet:

    1) Osoita osaamisesi -testi Hyväksytty / Hylätty

    2) Hoitosuhdetyöskentelyyn liittyvä tehtävä(T1-K5)

    3) Tietotesti ( = valtakunnallinen koe) ( T1-K5)

    4) OSVE-näyttö Hyväksytty/ hylätty

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • SHF221KA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Lohja, sote

    Opettaja(t)

    Anu Elorinne

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).


    Opintojaksoon liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä opintojakson opettajaan sähköpostilla.

    Anu Elorinne anu.h.elorinne@laurea.fi

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja

    Toimipiste

    Laurea Lohja

    Virtuaaliosuus

    3 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opiskelijan on osallistuttava ensimmäiseen lähiopetus kertaan 10.1.2022 varmistaakseen paikkansa opintojaksolla. Mikäli opiskelija ei pysty osallistumaan aloitukseen, on hänen lähetettävä opettajille sähköpostitse tieto poissaolostaan ajoissa ennen aloitus kertaa.

    Opintojakson orientaatiotehtävän suorittaminen ensimmäisen viikon aikana 10.1- 16.1.2022 on opiskelijan aktiivisuuden osoitus opintojaksolla mukanaolonsa.

    Läsnäolovelvoitteiset kerrat:

    Opintojakson aloitus 10.1
    Työpajat 22.2
    Tietotesti ( valtakunnallinen) + näyttö 7.3
    Pienryhmätyöskentely 9.3

    Zoom opetukset: osallistuminen vapaaehtoista mutta suositeltavaa. Mikäli et pääse osallistumaan Zoom opetukseen niin vastuu käsitellyn asian sisäistämisestä ja oppimisestä jää opiskelijalle itselleen. Osaaminen osoitetaan sitten ylesh tietotestissä sekä näytössä. Zoom opetuksia ei nauhoiteta. Varmistathan, että sinulla on toimiva kamera ja ääni koneessasi, tämä on edellytys Zoom opetuksen osallistumiseen.
    17.1
    18.1
    31.1

    Opintojakso päättyy . Mikäli et saa tehtyä/ palautettua kaikkia opintojaksoon kuuluvia tehtäviä kevään aikataulun mukaisesti siirtyy suorituksesi syksyn 2022 toteutukseen .

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Oppimisympäristö Canvasissa opintojaksolla on 5 moduulia.

    1. Aloita opinnot moduulista Orientaatio, sillä se auttaa sinua etenemään muihin moduuleihin.
    2. Tee Johdanto mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyöhön moduulin tehtävät heti aloitus kerran jälkeen. (n. 0,25 op)
    3. Moniammatillinen mielenterveystyö -moduulissa teet itsenäisesti tehtäviä, jotka valmentavat sinua Canvasin Osoita osaamisesi-testin tekoon (Kolme palautuspäivää opintojakson aikana. Opiskelijalla yksi suorituskerta ja kaksi uusintamahdollisuutta). Opit, myös millaista hoitoa ja tukea sairaanhoitajana annat eri häiriöistä ja sairauksista kärsiville potilaille. Teet moduulin aikana yksilö-, pari- tai pienryhmätehtäviä.Ole huolellinen ja varaa itsellesi aikaa opiskeluun. Moduuli on n. 3 op:n suuruinen. Tietotesti arvioidaan numeerisesti asteikolla TI-K5.

    4. Moduulissa Päihdehoitotyö tarkastellaan niin alkoholismia kuin huumeriippuvuuttakin. Opit päihdehäiriöiden hoidon linjauksia sekä lääkehoidon kulmakiviä. Päihdehoitotyön osaamiseen liittyy useimmilla omien ennakkoluulojen työstäminen ja niistä tietoiseksi tuleminen. Kokonaisuuden laajuus on n. 1 op.

    5. Kriisit ja kriisihoitotyö -moduulissa opiskelet itsenäisesti tietoa elämänkriiseistä ja traumaattisista kriiseistä sekä niiden hoitamisesta. Opit, miten toimia itsetuhoisen tai itsemurhaa yrittäneen potilaan kanssa. Moduulissa opiskellaan lisäksi lähisuhdeväkivallasta ja sen eri muodoista sekä siihen puuttumisesta hoitotyössä. Moduuli on n. 0,75 op:n laajuinen. Moduulin tehtävät ovat pohdintatehtäviä, eikä niitä kontrolloida tai kommentoida. Tarvitset kriisihoitotyön taitoja kaikkialla terveydenhuollossa.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakson keskeinen sisältö:
    •Mielenterveys käsitteenä
    •Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
    •Riippuvuus ilmiönä
    •Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
    •Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
    •Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
    •Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito

    Opintojakson tavoitteet:
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    •selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
    •selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
    •selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
    •tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
    •suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
    •suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

    Opiskeltavat asiat nivoutuvat monella tasolla toisiinsa, eikä niiden jaksotus ole kovin yksinkertaista. Suosittelemme etenemään aloittamalla moduulin I, jatkamalla sitten moduuliin II, mutta työskentelemällä samanaikaisesti moduulin IV sisältöjen parissa. Moduuli III on itsenäisempi osa, mutta sekin liittyy muuhun opintojakson sisältöön kiinteästi.

    Aika ja paikka

    Opintojakso toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti kampuksella sekä Zoomissa. Mikäli Korona asettaa uusia rajoituksia siirretään opetus kokonaan verkkoon.

    Opintojakson aloitus 10.1, työpajat 22.2, ylesh tentti ja näytö 7.3 sekä pienryhmätyöskentely 9.3 toteutuvat kampuksella. Nämä kaikki kerrat ovat läsnäolovelvoitteisia.

    10.1 opintojakson aloitus on tutkintosäännön mukaisesti läsnäolovelvoitteinen. Mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta osallistua aloitukseen, ilmoitus esteestä tulee ilmoittaa sähköpostilla opintojakson opettajalle ennen aloituskertaa. ( anu.h.elorinne@laurea.fi). Ilmoituksen jälkeen saat ohjeet kuinka aloituskerta korvataa. Korvaava suoritus tulee palauttaa viikon 2 loppun mennessä.

    22.2 työpajaa ei voi korvata muulla kuin osallistumalla saman sisältöiseen työpajaan. Tästä suorituksesta sovittava erikseen opettajan kanssa. Huomioithan, että suoritus voi siirtyä seuraavalle lukukaudelle.

    7.3 Ylesh tentti + näyttö. Varsinaisen toteutuskerran jälkeen kaksi uusinta mahdollisuutta. Näyttöjen uusinnat sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa, tentti uusintaan yleisinä uusintatenttikertoina, joko huhti tai toukokuussa. Tenttiin ilmoittaudutaan noraalisti, ohjeet ja ilmoittautumislomake löytyvät opiskelija intrasta. Jos hyväksyttyä suoritusta ei ole uusintakertojen jälkeen siirtyy suoritus syksylle 2022 ja se toteutuu syksyn toteutusaikataulun mukaisesti.

    7.3 ja 9.3 kertoja ei voi korvata muulla kuin osallistumalla samanlaiseen työpajaan sekä pienryhmätyöskentelyyn. Tästä suorituksesta sovittava erikseen opettajan kanssa. Huomioithan, että suoritus voi siirtyä seuraavalle lukukaudelle.

    Työskentelet opintojakson aikana myös paljon itsenäisesti tai parisi kanssa. Varaa tälle opiskelulle aikaa riittävästi. Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 tuntia työtä.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään -etsiä tietoa eri tietolähteistä -raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia yhteistyötahon kanssa - ottaa vastaan ohjausta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS -toimia ryhmän jäsenenä -suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti -noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti yhteistyötahon kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden