•   Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö R0194-3037 01.08.2021-31.12.2021  5 op  (STG220SA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
    - selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
    - selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
    - tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
    - suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

    Vastuuopettaja

    Pia Lahtinen

    Toteutusmuoto

    20% Lähiopetus, 80% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Työvälineenä käytämme Canvaksen työtilaa. Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana) Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy. Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.) Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.

    Toteutustapa

    R0194 on osa moduulia R031 Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä. Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, keskusteluluentoja, case-työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita. Opintojakson oppimistehtävä on kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukainen ja se toteutetaan yhteistyössä aidon työelämäkumppanin kanssa.

    R0194 opintojaksoon kuuluu YleSH kokeet. Kyseessä on tietotesti sekä videonäyttö. Tietotesti arvioidaan numeerisesti, videonäytöt hyväksytty-hylätty -asteikolla. Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeerisesti.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojakson arviointi perustuu Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Psykiatrian ja päihdetyön osuus arvioidaan hyväksytty-hylätty -asteikolla, hoitotyön osuus numeerisesti.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 18.08.2021

    Ryhmä(t)
    • STG220SA
    Paikkoja

    20 - 30

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi, sote

    Opettaja(t)

    Pia Lahtinen, Tiina Putkuri

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakson keskeinen sisältö:
    •Mielenterveys käsitteenä
    •Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
    •Riippuvuus ilmiönä
    •Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
    •Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
    •Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
    •Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito


    Opintojakson tavoitteet:
    Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
    •selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
    •selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
    •selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
    •tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
    •suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
    •suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

    Koulutus

    Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    T&K osuus

    4 op

    Virtuaaliosuus

    4 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihteisiin liittyvä oppimistehtävä pienryhmässä aidon työelämäkumppanin kanssa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    16.8. 8.30- 15.45 Otaniemi
    24.8. 8.30- 15.30 Otaniemi
    25.10. 08.30 - 15.45 Otaniemi
    8.11 8.30-15.45 YleSH koe

    YleSh uusintakoepäivät tietotestin osalta ovat yleiset uusintapäivät

    Sisältö ja sen jaksotus

    Verkkokurssi ja muu opiskelu täydentävät toisiaan. Suositeltavaa on, että opiskelija etenee verkkokurssilla samassa tahdissa kuin teemoja käsitellään myös lähitunneilla/reflektiivisissä pienryhmätehtävissä.

    Aika ja paikka

    Opintojakso toteutuu pääosin verkossa. Psykiatrian ja päihdetyön -osuus suositellaan suoritettavaksi samassa tahdissa viikkoreflektiotehtävien kanssa (esim. masennukseen liittyvät tehtävät ja masennuksen reflektiotehtävät). Lähipäivät pakissa ja alla.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa: * Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan. * Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä * Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla. * Toimia ohjattuna asianmukaisesti. * Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja. * Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon. * Toimia ryhmän jäsenenä. * Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Hyvä

    Opiskelija osaa: * Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä. * Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan. * Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla. * Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloi-sessakin toimintaympäristössä. * Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja. * Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa. * Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti. * Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa: * Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä. * Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti. * Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla. * Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista. * Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa. * Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti. * Edistää ryhmän toimintaa. * Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.