Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0194-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

07.01.2021 - 30.06.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Pihla Salemaa
  • Maija Aho

Vastuuopettaja

Maija Aho

Ryhmät

  • SHP220KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K20, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
- selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
- selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
- tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
- suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Toteutustapa

R0194 on osa moduulia R031 Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä. Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, keskusteluluentoja, case-työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita. Opintojakson oppimistehtävä on kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukainen.

Keväällä 2021 otetaan koulutuksessa valtakunnallisesti osaamisen arvioinnin yhteiset työkalut. R0194 opintojaksolla kyseessä on tietotesti sekä videonäytöt. Tietotesti arvioidaan numeerisesti, videonäytöt hyväksytty-hylätty -asteikolla. Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeerisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)


Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)


Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.


Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)


Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset
Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset
Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset


Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.



Työvälineenä käytämme Canvas-työtilaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

11.01.2021 Aloitus /Porvoo
18.01.2021 Zoom
25.01.2021 Zoom
01.02.2021 Zoom
08.02.2021 Työpaja /Porvoo/ Ryhmä 2 a+b
08.02.2021 Työpaja /Porvoo/ Ryhmä 1 a+b
29.03.2021 Zoom
30.03.2021 Zoom
13.04.2021 Seminaari/ Zoom
20.04.2021 Tietotesti /Porvoo
20.04.2021 Osve-näytöt/ Porvoo

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson keskeinen sisältö:
•Mielenterveys käsitteenä
•Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
•Riippuvuus ilmiönä
•Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
•Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
•Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
•Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu Laurean yleisiin arviointikriteereihin.

Keväällä 2021 otetaan koulutuksessa valtakunnallisesti osaamisen arvioinnin yhteiset työkalut. R0194 opintojaksolla kyseessä on tietotesti sekä videonäytöt.
Tietotesti arvioidaan numeerisesti.
Videonäytöt hyväksytty-hylätty -asteikolla.
Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeerisesti.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
* Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
* Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä
* Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla. * Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
* Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
* Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
* Toimia ryhmän jäsenenä.
* Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
* Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
* Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan. * Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
* Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloi-sessakin toimintaympäristössä.
* Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
* Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
* Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
* Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
* Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
* Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
* Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
* Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
* Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
* Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti.
* Edistää ryhmän toimintaa.
* Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Mikäli sinulla on opintojakso suorittamatta, se korvautuu opintojaksolla SH00BS88 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 6 op. Huomio, että opintopistemääräsi on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen.