•   Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II R0192-3042 08.02.2021-31.10.2021  15 op  (SHV220SN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - soveltaa terveyden edistämisen lähestymistapoja ja menetelmiä hoitotyössä
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitkäaikaissairaan hoitotyötä ja omahoidon tukea
    - tukea asiakkaan voimavaroja omahoitoon ja elämäntapamuutoksiin erilaisin ohjausmenetelmin
    - soveltaa asiakaslähtöisesti keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä terveellisiin elämäntapoihin liittyviä suosituksia
    - perustella keskeisten asiakasryhmien käyttämät lääkkeet ja lääkeaineryhmät sekä arvioida lääkehoidon vaikuttavuutta
    - rokottaa turvallisesti
    - hyödyntää digitalisaatiota terveyden edistämisessä ja pitkäaikaissairaan hoitotyössä

    Vastuuopettaja

    Anne Hiller-Ikonen

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Toteutustapa

    Huom ! Toteutussuunnitelmaan ja kevään ohjelmaan sekä aikatauluihin voi tulla vielä muutoksia.

    RO192 AMMATTITAITOA EDISTÄVÄN HARJOITTELUN OSAT:
    1 Ammattitaitoa edistävä harjoittelu II 10 op
    2. Terveyden edistämisen LbD-projekti 2 op
    3. Case/työpaja ja lääkehoito 3 op
    HARJOITTELUN SUUNNITTELU JA SITÄ KOSKEVA OHJEISTUS:
    Kliinisen harjoittelun (osa1) suunnittelua koskevat ohjeet löydät Canvasin työtilasta. Ohjeet työtilaan liittymisestä tulevat myöhemmin. 10 askelta -harjoitteluun ohjeistus ohjaa harjoittelun suunnittelua ja ja huomioon otettavia asioita ennen harjoittelun käynnistymistä ( mm. harjoittelun suunnittelun ja aloittamisen edellytykset ja opiskelijan/harjoittelukoordinaattorin roolit harjoittelupaikan varaamisessa). Canvasin työtilasta löydät II -harjoittelua koskeviin tietoihin sekä oppimissopimuslomakkeeseen, johon täytetään harjoittelupaikkaa koskevat tiedot ennnen harjoittelun alkua.

    AMMATILLISEN HARJOITTELUN OPPIMISYMPÄRISTÖT
    * terveyskeskuksen ja perusterveydenhuoltotasoisen sairaalan vuodeosastot, vastaanotot, päiväsairaalat, poliklinikat
    * sisätautien yksiköt erikoissairaanhoidossa
    * kotihoidon yksiköt
    * virtuaaliset terveyden edistämisen ja ohjauksen ympäristöt
    * simulaatio ja työpajatyöskentely
    * LbD-projekti, joka kohdentuu moduulin ydinosaamiseen

    LbD -PROJEKTI JA CASE -TYÖSKENTELY:
    Terveyden edistämisen LbD -projekti ja Case - ja työpajatyöskentely integroidaan myös osaksi R0190 Pitkäaikaissairaan hoitotyö -opintojaksoa. Toteutustavat tarkentuvat orientaatiotunneilla viikolla 6.

    HARJOITTELUN KOORDINAATTORI :
    Kirsi Ronkainen (harjoittelun suunnitteluun ja harjoittelupaikan hankintaan liittyvät kysymykset)

    VASTUUOPETTAJA:
    Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Harjoittelu kliinisissä ympäristöissä : hyväksytty/hylätty
    Harjoittelun arviointia koskevat tiedot löytyvät Canvasista.
    LbD -projekti : Hyväksytty/hylätty. LbD -projektin ohjaustunnit ja seminaari/purku edellyttävät läsnäoloa.
    Case/työpajat ja lääkehoito sekä lääkelaskut : hyväksytty/hylätty




    ”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

    [
    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. … Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.” (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    08.02.2021 - 31.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Ryhmä(t)
    • SHV220SN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Anne Hiller-Ikonen, Riitta Salo, Irene Latva-Korpela, Ulla Jauhiainen, Niina Glerean, Heli Karjalainen Virtuaalihenkilö 2, Sari Juvonen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    HARJOITTELUA EDELTÄVÄT OPINNOT:
    •MODUULI I: R029 ASIAKASLÄHTÖISEN HOITOTYÖN LÄHTÖKOHDAT - pääosin suoritettu.
    •R0190 Pitkäaikaissairaan hoitotyö 10 op. - aktiivinen osallistuminen opintojaksoon.
    Moduulin II lääkelaskut suoritettu hyväksytysti ennen kliinistä harjoittelua.



    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    15 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa Linkistä.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    LbD - projekti 2 op
    PROJEKTIN KIRJAAMINEN PRM -JÄRJESTELMÄÄN:
    Työelämän kanssa yhteistyössä toteutuvat projektit tulee kirjata PRM-järjestelmään. PRM- järjestelmä on Laurean kumppaniyhteistyönportaali opiskelijoille ja se löytyy LINKIstä. Opiskelija vastaa tietojen tallennuksesta. Jos projektissa on useampia opiskelijoita, yksi opiskelija vie tiedot portaaliin. Tallennus ei koske terveysalan harjoittelua.”
    Ohjeet https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Pienryhmäjako kanylointi.,i.v.lääke- ja nestehoito-, rokotus- ja EKG -työpajoihin esitellään/vahvistetaan R0190 orientaatiotunnilla 9.2.2020 klo 8.15-11.30 (Zoom). Läsnäolovelvollisuus.

    R0192 LbD -projektin orientaatiotunti on viikolla 6. Läsnäolovelvollisuus.

    R0192 Ammattitaitoa edistävän harjoittelu II kliinisissä ympäristöissä toteutuu syksyllä 2021 viikoilla 33-39.
    Ennen harjoittelua moduulin II lääkelaskut tulee olla suoritettuna. Lääkelaskujen teoriatuntien sekä lääkelaskukokeen päivämäärät keväällä 2021 ilmoitetaan Pakissa: Lääkelaskupajapäivien/ uusintakokeiden päivämäärät ilmoitetaan Canvasissa.
    Harjoittelun infon ajankohta ilmoitetaan lukujärjestyksessä Pakissa.
    Case/työpajatuntien ja lääkehoidon (EKG, rokotus, kanylointi ja iv. neste- ja lääkehoito teoriatunteineen sekä lääkelaskujen) aikataulut löytyvät Pakista.

    EKG- työpajoihin osallistuminen edellyttää EKG -teoria- ja tulkinta -tunnille osallistumista.
    Kanylointi - työpajaan osallistuminen edellyttää i.v. neste- ja lääkehoitotunnille osallistumista.

    LbD -projektin ohjausajat ovat nähtävissä Pakissa, ja toteutuksen ajankohta tarkentuu moduulin Ii opintojen alkaessa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    [Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.