Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3179

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Pamela Jokisalo
  • Kirsi Ronkainen

Vastuuopettaja

Kirsi Ronkainen

Ryhmät

  • SHV220SN2
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S20, Tikkurila, ryhmä 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Toteutus monimuoto-opetuksena Tikkurilan kampuksella.

Oppimisalustana käytämme Canvasia, joka aukeaa opintojen ensimmäiseen eli orientaatiokertaan mennessä.

Lähiopetukseen osallistuminen on pakollista ja välttämätöntä oppimistehtävien kannalta.

Mikäli opiskelija ei ole läsnä orientaatiokerralla, eikä ole ilmoittanut esteestä, hänet voidaan tutkintosäännön mukaan poistaa opintojaksolta.

Opintojakso tulee suorittaa ennen opinnäytetyön aloitusta tai rinnakkain opinnäytetyöprosessin kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. (kaikki painokset).
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2012. Laadullinen terveystutkimus. 1-2. painos, Edita Publishing Oy, Helsinki.
Stolt et al. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A: 73/2016.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka H. 2007. Tutki ja mittaa : määrällisen tutkimuksen perusteet.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä.4. uudistettu painos.

Muu kirjallisuus kuvataan opintojakson kuluessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

23.03.2022 12.30 - 15.45 B309 (46 henkilöä)
25.03.2022 08.15 - 11.30 B306 (42 henkilöä)
30.03.2022 08.15 - 11.30 B306 (42 henkilöä)
08.04.2022 08.15 - 11.30 B307 (40 henkilöä)
14.04.2022 08.15 - 11.30 B307 (40 henkilöä)
22.04.2022 08.15 - 11.30 B307 (40 henkilöä)
29.04.2022 12.30 - 15.45 B306 (42 henkilöä)
05.05.2022 08.15 - 11.30 B306 (42 henkilöä)
05.05.2022 12.30 - 15.45 B306 (42 henkilöä)
12.05.2022 08.15 - 11.30 B309 (46 henkilöä)
12.05.2022 12.30 - 15.45 B309 (46 henkilöä)
18.05.2022 08.15 - 11.30 B306 (42 henkilöä)
24.05.2022 08.15 - 11.30 B306 (42 henkilöä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op x 27 h= 135h opiskelijan työtä

Tutkimuksen perusteet 10%
Määrällinen tutkimus 35%
Laadullinen tutkimus 35%
Etiikka ja luotettavuus 20%

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö jaksottuu 4 eri osioon:

1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin ja tutkimuksen perusteet
2. Laadullinen tutkimus/ Kirsi Ronkainen
3. Määrällinen tutkimus/
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus/ Kirsi Ronkainen

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle SHV220SN JA SA Sairaanhoitajakoulutus, Tikkurila, mutta myös muista ryhmistä olevat opiskelijat voivat ilmoittautua opintojaksolle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on numeerinen H-5 ja painotukset ovat seuraavat:

1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin -monivalintatehtävä hyv./ hyl. (yksilötehtävä)
2. Laadullinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (pari-tai tiimitehtävä)
3. Määrällinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (paritehtävä)
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus - oppimistehtävä 20% (yksilötehtävä)