•   Tutkimus- ja kehittämismenetelmät R0184-3178 01.01.2022-31.07.2022  5 op  (SHV220SN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
    - hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
    - tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
    - tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
    - arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
    - soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
    - laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

    Vastuuopettaja

    Kirsi Ronkainen

    Toteutusmuoto

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. (kaikki painokset). Kylmä, J. & Juvakka, T. 2012. Laadullinen terveystutkimus. 1-2. painos, Edita Publishing Oy, Helsinki. Stolt et al. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A: 73/2016. Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi, Helsinki. Vilkka H. 2007. Tutki ja mittaa : määrällisen tutkimuksen perusteet. Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä.4. uudistettu painos. Muu kirjallisuus kuvataan opintojakson kuluessa.

    Toteutustapa

    Toteutus monimuoto-opetuksena Tikkurilan kampuksella.

    Oppimisalustana käytämme Canvasia, joka aukeaa opintojen ensimmäiseen eli orientaatiokertaan mennessä.

    Lähiopetukseen osallistuminen on pakollista ja välttämätöntä oppimistehtävien kannalta.

    Mikäli opiskelija ei ole läsnä orientaatiokerralla, eikä ole ilmoittanut esteestä, hänet voidaan tutkintosäännön mukaan poistaa opintojaksolta.

    Opintojakso tulee suorittaa ennen opinnäytetyön aloitusta tai rinnakkain opinnäytetyöprosessin kanssa.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Opintojakson arviointi on numeerinen H-5 ja painotukset ovat seuraavat:

    1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin -monivalintatehtävä hyv./ hyl. (yksilötehtävä)
    2. Laadullinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (paritehtävä)
    3. Määrällinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (paritehtävä)
    3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus - oppimistehtävä 20% (yksilötehtävä)

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.07.2022

    Ilmoittautumisaika

    29.11.2021 - 05.12.2021

    Ryhmä(t)
    • SHV220SN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Kirsi Ronkainen, Pamela Jokisalo

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle SHV220SN ja SA, Tikkurila, mutta myös muista ryhmistä olevat opiskelijat voivat ilmoittautua opintojaksolle.

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    5 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    22.03.2022 08.15 - 11.30 B306 (42 henkilöä)
    25.03.2022 12.30 - 15.45 B306 (42 henkilöä)
    30.03.2022 12.30 - 15.45 B306 (42 henkilöä)
    08.04.2022 12.30 - 15.45 B307 (40 henkilöä)
    13.04.2022 08.15 - 11.30 B301 (40 henkilöä)
    22.04.2022 12.30 - 15.45 B302 (40 henkilöä)
    25.04.2022 08.15 - 11.30 B302 (40 henkilöä)
    04.05.2022 08.15 - 11.30 B302 (40 henkilöä)
    04.05.2022 12.30 - 15.45 B302 (40 henkilöä)
    11.05.2022 12.30 - 15.45 B302 (40 henkilöä)
    13.05.2022 08.15 - 11.30 B302 (40 henkilöä)
    19.05.2022 12.30 - 15.45 B302 (40 henkilöä)
    25.05.2022 08.15 - 11.30 B302 (40 henkilöä)

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    5op x 27 h= 135h opiskelijan työtä

    Tutkimuksen perusteet 10%
    Määrällinen tutkimus 35%
    Laadullinen tutkimus 35%
    Etiikka ja luotettavuus 20%

    Sisältö ja sen jaksotus

    Sisältö jaksottuu 4 eri osioon:

    1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin ja tutkimuksen perusteet
    2. Laadullinen tutkimus
    3. Määrällinen tutkimus
    3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus