Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3142

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Kirsi Ronkainen
  • Salla Kivelä

Vastuuopettaja

Salla Kivelä

Ryhmät

  • STV219KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K19, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Toteutus päiväopetuksena Tikkurilan kampuksella, mikäli korona-tilanne sen sallii.

Oppimisalustana käytämme Canvasia, joka aukeaa opintojen ensimmäiseen eli orientaatiokertaan mennessä 23.8.2021.
Lähiopetukseen osallistuminen on pakollista ja välttämätöntä oppimistehtävien kannalta. Mikäli opiskelija ei ole läsnä orinetaatiokerralla, eikä ole ilmoittaunut esteestä, hänet voidaan tutkintosäännön mukaan poistaa opintojaksolta.

Opintojakso tulee suorittaa ennen opinnäytetyön aloitusta tai rinnakkain opinnäytetyöprosessin kanssa.

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus 23.8-5.10.2021

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. (kaikki painokset).
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2012. Laadullinen terveystutkimus. 1-2. painos, Edita Publishing Oy, Helsinki.
Stolt et al. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A: 73/2016.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka H. 2007. Tutki ja mittaa : määrällisen tutkimuksen perusteet.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä.4. uudistettu painos.

Muu kirjallisuus kuvataan opintojakson kuluessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Laadulliset tutkimusmenetelmät osiossa toteutetaan pareittain minitutkimus-harjoitus siten, että aineistona on opiskelijoiden keräämä haastatteluaineisto.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kts. yst. syksyn aikataulu (PAKKI) lähipetuksen osalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op x 27 h= 135h opiskelijan työtä

Tutkimuksen perusteet 10%
Määrällinen tutkimus 35%
Laadullinen tutkimus 35%
Etiikka ja luotettavuus 20%

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö jaksottuu 4 eri osioon:

1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin ja tutkimuksen perusteet
2. Laadullinen tutkimus
3. Määrällinen tutkimus
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmälle STV219KA Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K19, Tikkurila, mutta myös muista ryhmistä olevat opiskelijat voivat ilmoittautua opintojaksolle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on numeerinen H-5 ja painotukset ovat seuraavat:

1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin -monivalintatehtävä hyv./ hyl. (yksilötehtävä)
2. Laadullinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (paritehtävä)
3. Määrällinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (paritehtävä)
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus - oppimistehtävä 20% (yksilötehtävä)