•   Tutkimus- ja kehittämismenetelmät R0184-3137 01.05.2021-31.08.2021  5 op +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
    - hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
    - tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
    - tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
    - arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
    - soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
    - laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

    Vastuuopettaja

    Minna Nikula

    Toteutusmuoto

    Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 – 2015. Tutki ja kirjoita. 15. uud. painos – 20. painos. Helsinki: Tammi. Kananen, J. 2015. Opinnäytetyön kirjoittajan opas. Näin kirjoitan opinnäytetyön tai pro gradun alusta loppuun. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 202. JAMK.fi. Kankkunen, P. & Vehviläinen-Julkunen K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. 3. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro. Ojasalo, K., Moilanen T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.- 4. uud. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy. Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uud. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. Muu opintojaksolla osoitettu materiaali. Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali tarjotaan opiskelijoille sähköisessä muodossa.

    Toteutustapa

    Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena Canvasissa. Oppiminen tapahtuu monipuolisten tehtävien avulla, joita voit tehdä yksin tai parin kanssa. Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa. Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson Canvas-työtilasta. Vaikka opintojakso toteutetaan aikaan ja paikkaan sitomattomasti, muista varata riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.

    Opintojakso on suunnattu sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan opiskelijoille eli sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja-, fysioterapia- ja sosionomiopiskelijoille.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.05.2021 - 31.08.2021

    Ilmoittautumisaika

    05.04.2021 - 11.04.2021

    Paikkoja

    20 - 100

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö W

    Opettaja(t)

    Anu Nordlund-Knuutila, Katja Tikkanen, Minna Nikula, Pia Lahtinen, Pipsa Kostamo

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opintojakso on suunnattu sosiaali-, terveys- ja liikunta alan opiskelijoille.

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen, Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen

    Toimipiste

    Laurea Verkkokampus

    Virtuaaliosuus

    5 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Korkeakoulutasoiset vastaavat suoritukset ja niiden hyväksiluku tulee sopia opintojakson alussa vastuuopettajan kanssa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson orientaatio on webinaarina Zoomissa ke 5.5.2021 klo 9.00-11.00. Orientaatiossa käydään keskeiset opintojakson tavoitteisiin, työskentelyyn, suoritustapaan ja tehtäviin liittyvät asiat. Poissaolosta ilmoitetaan etukäteen vastuuopettajalle.

    HUOM! Opintojaksolle hyväksytyn opiskelijan on osoitettava aktiivisuutta opintojaksolla siten, että tekee 1.tehtävän annetun ohjeen ja aikataulun mukaisesti. Jos opiskelija ei osoita aktiivisuutta, hänen ilmoittautumisensa opintojaksolle hylätään.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojakso on suunnattu sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan opiskelijoille eli sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja-, fysioterapia- ja sosionomiopiskelijoille.
    Opintojakso koostuu eri teemoista. Tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa.

    Opiskelija osaa:
    - valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
    - hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
    - tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
    - tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
    - arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
    - soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
    - laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

    Aika ja paikka

    Oppimisalustana toimii Canvas. Opintojakson orientaatio on ke 5.5.2021 klo 9.00-11.00 Zoomissa. Orientaatio tallennetaan. Opintojaksolle osallistuminen vahvistetaan, kun opiskelija on osoittanut aktiivisuutensa tekemällä ensimmäisen tehtävän annetun aikataulun mukaisesti.

    Orientaatiolinkki: ilmoitetaan myöhemmin.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa: - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    Hyvä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Kiitettävä

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa: - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ennakoida ohjaustarpeitaan - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden