Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3133

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

08.03.2021 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Kirsi Ronkainen
  • Salla Kivelä

Vastuuopettaja

Kirsi Ronkainen

Ryhmät

  • SHV219SN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S19, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Toteutus pääsääntöisesti päiväopetuksena Tikkurilan kampuksella, mikäli korona-tilanne sen sallii.

Oppimisalustana tulemme käyttämään Canvasia ja se aukeaa 25.3. eli orientaatiokertaan mennessä.

Opintojakso tulee suorittaa ennen opinnäytetyön aloitusta tai rinnakkain opinnäytetyöprosessin kanssa.

Lähiopetukseen osallistuminen on pakollista ja välttämätöntä oppimistehtävien kannalta.Mikäli opiskelija ei ole läsnä orinetaatiokerralla, eikä ole ilmoittaunut esteestä, hänet voidaan tutkintosäännön mukaan poistaa opintojaksolta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimusmenetelmiin liittyviä perusteoksia:

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. Tutki ja kirjoita. (kaikki painokset).
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2012. Laadullinen terveystutkimus. 1-2. painos, Edita Publishing Oy, Helsinki.
Stolt et al. 2016. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto, Hoitotieteen laitoksen julkaisuja A: 73/2016.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi, Helsinki.
Vilkka H. 2007. Tutki ja mittaa : määrällisen tutkimuksen perusteet.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä.4. uudistettu painos.

Muu kirjallisuus kuvataan opintojakson kuluessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korkeakoulutasoiset tutkimusmenetelmäopinnot.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Laadulliset tutkimusmenetelmät osiossa toteutetaan pareittain minitutkimus-harjoitus siten, että aineistona on opiskelijoiden keräämä haastatteluaineisto.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kts. yst. kevään aikataulut (lukkarikone) lähipetuksen osalta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op x 27 h= 135h opiskelijan työtä

Tutkimuksen perusteet 10%
Määrällinen tutkimus 35%
Laadullinen tutkimus 35%
Etiikka ja luotettavuus 20%

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö jaksottuu 4 eri osioon:

1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin
2. Laadullinen tutkimus
3. Määrällinen tutkimus
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on numeerinen ja painotukset ovat seuraavat:

1. Orientaatio tutkimusmenetelmäopintoihin -monivalintatehtävä hyv./ hyl. (yksilötehtävä)
2. Laadullinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (paritehtävä)
3. Määrällinen tutkimus - oppimispäiväkirja 40% (paritehtävä)
3. Tutkimuksen etiikka ja luotettavuus - oppimistehtävä 20% (yksilötehtävä)