Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3113

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

29.01.2021 - 16.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä

Vastuuopettaja

Mervi Niemelä

Ryhmät

  • MSA219SN
    Palveluelämysten tuottamisen ja kehittämisen koulutus, päivätoteutus, S19, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Opintojaksoon kuuluu lähiopetuskertoja ja ohjausta sekä itsenäistä työskentelyä.
Opintojakon materiaalit ovat Canvas-työtilassa

Aika ja paikka

Leppävaaran kampuksella

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Heikkilä, T. 2014 (tai 2008). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2015 (tai vanhempi vuoteen 2009 asti).Tutki ja kirjoita. Helsinki:Tammi.
Hirsjärvi S. ja Hurme H. 2014. Tutkimushaastattelu. Helsinki. Gaudeamus
Tuomi J. ja Sarajärvi A. 2013. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki. Tammi
Vilkka H. 2006. Tutki ja havainnoi. Tammi. Helsinki
Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuken perusteet. Helsinki: Tamm
Muu kirjallisuus tarkentuu opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Laadullinen tutkimusote ja määrällinen tutkimusote.

Lisätietoja opiskelijoille

Suunnittele ajankäyttösi niin, että pääset osallistumaan opintojakson lähikerroille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa sovelletan loppuvaiheen opiskelijan arviointikriteerejä.
Tehtävät arvioidaan numeerisesti T1-K5.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:

käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
raportoida ja viestiä ammattimaisesti
toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
(ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta)
kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:

arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
(edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta)
edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:

analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
(ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita)
arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä