Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0184-3106

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 21.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, liko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

50 - 70

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Jatta Jännäri
  • Kaarina Murtola
  • Sini Seppä-Kortelainen

Vastuuopettaja

Kaarina Murtola

Ryhmät

  • HLF220SA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, S20, Lohja
  • HLF219SA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, S19, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

Toteutustapa

Opintojakson toteutetaan virtuaalisesti Canvas-oppimisympäristössä. Työtila avautuu avausluennon yhteydessä. Webinaareissa käytetään Zoom-verkkokokoustyökalua.

Aika ja paikka

Kevät 2021
22.01.2021 klo 09.00 - 11.30
29.01.2021 klo 09.00 - 11.00
05.02.2021 klo 09.00 - 11.00
12.02.2021 klo 09.00 - 11.00
19.02.2021 klo 09.00 - 11.00
12.03.2021 klo 09.00 - 11.00
19.03.2021 klo 09.00 - 11.00
09.04.2021 klo 09.00 - 11.00
23.04.2021 klo 08.30 - 11.30
Verkkotentin aikataulu:
pe 26.3.2021, klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa
Uusinnat: 22.04.2021 ja 20.05.2021, klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009 tai uudempi painos. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, S.-M. & Matikainen, J. 2013. Otteita verkosta: verkon ja sosiaalisen median tutkimusmenetelmät. Tampere: Vastapaino.
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. - 4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. 2014. Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: Sanoma Pro.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Valli, R. 2015: Johdatus tilastolliseen tutkimukseen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Lisää kirjallisuutta esitelty opintojakson työtilassa Optimassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Muita vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

22.01.2021 klo 09.00 - 11.30 Aloituswebinaari (läsnäolovelvoitteinen)
23.04.2021 klo 08.30 - 11.30 Loppuseminaari (läsnäolovelvoitteinen)
Verkkotentin aikataulu:
pe 26.3.2021, klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa
Uusinnat: 22.04.2021 ja 20.05.2021, klo 8.00 - 23.59 Canvas-työtilassa

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso rakentuu kolmesta osasta: laadulliset tutkimusmenetelmät, määrälliset tutkimusmenetelmät ja tutkimusviestintä.

Laadullinen ja määrällinen tutkimus:
- Tiedonhaku ja tietoperusta
- Aineistonkeruu
- Aineiston analyysi
- Kehittämismenetelmät
- Kirjallisuuskatsaus
- Tutkimusetiikka
- Tutkimuksen luotettavuuden arviointi

Tutkimusviestintä:
Tutkimus- ja kehittämistyö viestintäprosessina
- raportointi, seminaariesitykset, opponointi ja tulosten julkistaminen
Tutkimus- ja kehittämistyö tekstilajina
Lähdekritiikki ja tutkimusetiikka
Tutkimusartikkelit lähteenä
Lähdemerkinnät
- lähdeviitteet ja lähdeluettelo
Tutkimustekstin tyyli ja kieli
- oma ääni tutkimustekstissä, metateksti ja argumentointi
- referointi ja referoiva kieli

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18 § mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

Myös loppuseminaari on läsnäolovelvoitteinen, koska siinä jaetaan opintojakson osaaminen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan seuraavasti:
Tutkimusraportti ryhmätyönä (asteikolla H-5) 55 % kokonaisarvioinnista
Kertaustentit (1. laadulliset menetelmät, 2. tutkimusviestintä 3. määrälliset menetelmät). Yhteensä 45 % kokonaisarvioinnista (asteikolla H-5).

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.