Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3069
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Tarja Kantola
Vastuuopettaja
Tarja Kantola
Ryhmät
-
SHP219KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K19, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena ja -ohjauksena Zoomissa lukujärjestyksessä olevina ajankohtina.
Toteutus sisältää verkossa tapahtuvaa yhteistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä työskentelyä ja itsenäistä pienryhmätyöskentelyä.
Huomioithan omassa aikatalussasi sen, että itsenäisen ja pienryhmätyöskentelyn osuus opintojaksosta on suuri.
Aika ja paikka
Laurean Optima -verkko-oppimisympäristö, Zoom lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina sekä itsenäisen työskentelyn ympäristö.
Opintojakson ensimmäiselle kerralle osallistuminen Zoomissa on edellytys toteutukseen osallistumiselle. Muutoinkin opintojakso on prosessinomainen ja sisältää pari- ja pienryhmätyöskentelyä, joten osallistuminen lukujärjestykseen merkittyinä ajankohtina on välttämätöntä tutkimusharjoituksen toteuttamiseksi.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson materiaaleja päivitetään Optimaan opintojakson alkuun mennessä ja täydennetään opintojakson edetessä.
Opintojakson käsikirjoitus ja ensimmäinen tehtävä (T1.1) ovat jo Optimassa saatavilla.
Opiskelijat etsivät myös itse opintojaksolla harjoitustutkimuksessa tarvitsemaansa menetelmällistä kirjallisuutta ja tieteellisiä artikkelijulkaisuja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kirjatentti on vaihtoehto opintojaksossa tehtävälle tutkimusharjoitukselle.
Kirjatentti 500-600 sivua itse ehdotettavaa/opettajan hyväksymää opintojakson sisältöön liittyvää tutkimusmenetelmällistä kirjallisuutta.
Kirjatentti suoritetaan syksyn 2020 uusintatenttiajankohtina niiden ilmoittautumiskäytänteiden mukaisesti.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson keskiössä on harjoitustutkimuksen tekeminen sisältäen tutkimuksen suunnittelun, toteutuksen, raportoinnin ja arvioinnin.
Mietithän jo ennen opintojakson alkamista itseäsi kiinnostavaa tutkimusaihetta, jonka voi toteuttaa omassa lähipiirissäsi. Koronatilanteen vuoksi oganisaatioon tai työelämään tehtävää tutkimuslupaa vaativaa tutkimusharjoitusta ei voida toteuttaa. Aihe voi kummuta omista kiinnostuksen kohteistasi, työstäsi, harrastuksistasi, perheestäsi, ystäväpiiristäsi tms. arjestasi.
Tutkimusharjoitus tehdään pareittain tai kolmen hengen ryhmissä, verkkotyöskentelyä hyödyntäen. Aiheet ja parien/ryhmien kokoonpanot varmistetaan opintojakson käynnistyessä opiskelijoiden omien ehdotusten pohjalta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tehtävät / Deadlinet:
*Orientoiva tehtävä
T1.1 Orientoiva tehtävä: deadline (vahvistettu deadline [dl] to 20.8., ks. Optima)
Alustavat deadlinet:
T1.2 Artikkelitehtävä
Paneutuminen 2-3 tieteelliseen oman alan artikkeliin ja niiden raportointi ohjeiden mukaisesti: dl: pe 4.9.
*Harjoitustutkimustehtävä
T2.0 Aiheen valinta ja parin/pienryhmän muodostaminen: ma 7.9. - to 10.9.
T2.1 Tutkimussuunnitelma opettajan kommentoitavaksi: dl: ma 19.10.
*Tutkimusharjoituksen raportointi
T3.1 Tutkimusraportin luonnos opettajan kommentoitavaksi: dl: pe 27.11.
T3.3 Lopullinen arvioitava tutkimusraportti: dl: pe 11.12.
*Itse- ja vertaisarviointi: Hetimmiten lopullisen tutkimusraportin palauttamisen jälkeen.
HUOM!
Vain verkko-oppimisympäristöön kyseisen tehtävän palautuslaatikoon tulleet tehtävät arvioidaan, ei sähköpostitse palautettuja tehtäviä.
Kansainvälisyys toteutuksella
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteistä verkko-opetusta on varsin vähän kokonaisuudesta (135 h), minkä vuoksi itsenäinen ja pienryhmissä tehtävä työskentely korostuu. Sille on tärkeä varata säännöllistä aikaa omasta ja tutkimusharjoitusta tehtäessä parin/pienryhmän kalenterista koko syksyn ajalle.
Sisältö ja sen jaksotus
Tutkimukselliset lähestymistavat
Laadulliset tutkimus- ja kehittämismenetelmät (mm. haastattelumenetelmä ja sen variaatiot; havainnointi; narratiivinen tutkimus; toimintatutkimus)
Laadullinen tutkimusprosessi (tutkimus- ja kehittämistyön suunnittelu ja toteutus)
Määrälliset tutkimusmenetelmät (prosentit, frekvenssit, ristiintaulukointi, merkitsevyystestit [idea])
Määrällinen tutkimusprosessi (tutkimuksen suunnittelu ja toteutus)
Tutkimustyön luotettavuus ja eettisyys
Lisätietoja opiskelijoille
Yhteisen verkko-opetuksen osalta opiskelija korvaa mahdollisen poissaolon omaehtoisesti erillisellä artikkelitehtävällä, jonka hän tekee itsenäisesti ja palauttaa Optimaan kyseiseen palautuslaatikkoon kahden viikon sisällä poissaolosta.
Ensimmäiselle verkko-opetuskerralle osallistuminen on välttämätöntä, jotta voi osallistua opintojaksoon, eli sitä ei voi korvata.
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista verkkotyöskentelyyn ja opetukseen/-ohjaukseen siellä.
Oikeudet muutoksiin opintojakson edetessä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Itse- ja vertaisarviointi (myöhempien ohjeiden mukaisesti)
1.1 Osallistuminen ryhmän työskentelyyn (oma ja toisten arviointi)
1.2 Lopputuotoksen arviointi alla olevien arvioinnin kohteiden mukaisesti (oma ja toisten arviointi)
2. Opettajan arviointi
Opettaja arvioi seuraavat alla olevat osa-alueet harjoitustutkimuksen raportin perusteella:
Arvioinnin kohteena on, miten hyvin opiskelija/-t osaavat:
•valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
•hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
•tulkita empiirisiä tuloksia
•tehdä johtopäätöksiä empiiristen tulosten pohjalta
•tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
•arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
•raportoida tehdyn harjoitustutkimuksen sekä
•miten hyvin opiskelijat paneutuvat ja heittäytyvät tutkimukselliseen prosessiin.