Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0184-3023
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.05.2020 - 24.05.2020
Ajoitus
08.09.2020 - 15.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö W
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Laura Salmi
Vastuuopettaja
Laura Salmi
Ryhmät
-
HLA219KALiiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K19, Leppävaara
-
HLA219KNLiiketalouden koulutus, päivätoteutus, K19, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
- hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
- tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
- arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
- soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
- laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja
Toteutustapa
Opintojakson tarkempi toteutustapa suunnitellaan yhdessä ensimmäisellä tapaamiskerralla osallistujien tarpeiden ja toiveiden mukaan.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimisympäristön kautta jaetaan materiaalia. Kirjallisuus toimii opintojaksolla tukena, mutta opintojakso ei seuraa mitään tiettyä teosta.
Keskeisiä kirjoja ovat mm.
Hirsjärvi S., Remes P., Sajavaara P. 2012. Tutki ja kirjoita. 15. -17. painos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos. Helsinki: SanomaPro.nka paljon opiskelijoita on. Kirjasto voi auttaa myös sopivan tietoperustan etsimisessä.]
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritustavat sovitaan yhdessä ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Mahdollisuuksien mukaan opintojaksolla pyritään tekemään yhteistyötä Laureassa aktiivisena olevan hankkeen kanssa. Myös tähän on mahdollista vaikuttaa ensimmäisen tapaamiskerran yhteydessä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson lähitapaamiset ovat pääsääntöisesti viikoittain. Ensimmäisellä tapaamiskerralla 8.9. suunnitellaan yhteydessä tarkemmin tapaamisten työskentelymuotoja ja rytmitystä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitapaamiset vastaavat kolmasosaa opintojakson työmäärästä. Ajankäytön jakautumiseen vaikuttaa yhdessä tehty suunnittelu ensimmäisellä tapaamiskerralla, mutta opintojakson opettaja vastaa siitä, että työmäärä vastaa opintopisteitä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään tutkimus- ja kehittämisprosessin eri vaiheisiin sekä yleisiin vaatimuksiin (mm. etiikka, luotettavuus). Menetelmällisesti huomioidaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen lähestymistapa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat suoritukset sovitaan yhdessä opintojakson alussa. Arvioitavista suorituksista julkaistaan oppimisympäristössä tarkemmat aiheen mukaiset arviointikriteerit, jotka pohjautuvat amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisille kriteereille:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]