•   Tutkimus- ja kehittämismenetelmät R0184-3023 08.09.2020-15.12.2020  5 op  (HLA219KA, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - valita kehittämisprojektiinsa sopivat menetelmät ja perustella valintansa
    - hankkia empiiristä aineistoa ja analysoida sitä
    - tulkita empiirisiä tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
    - tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettisen näkökulman
    - arvioida tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä
    - soveltaa tutkimusviestinnän periaatteita suullisesti ja kirjallisesti
    - laatia ja tulkita tutkimus- ja kehittämisraportteja

    Vastuuopettaja

    Laura Salmi

    Toteutusmuoto

    80% Lähiopetus, 20% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimisympäristön kautta jaetaan materiaalia. Kirjallisuus toimii opintojaksolla tukena, mutta opintojakso ei seuraa mitään tiettyä teosta. Keskeisiä kirjoja ovat mm. Hirsjärvi S., Remes P., Sajavaara P. 2012. Tutki ja kirjoita. 15. -17. painos. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Tammi. Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3. painos. Helsinki: SanomaPro.nka paljon opiskelijoita on. Kirjasto voi auttaa myös sopivan tietoperustan etsimisessä.]

    Toteutustapa

    Opintojakson tarkempi toteutustapa suunnitellaan yhdessä ensimmäisellä tapaamiskerralla osallistujien tarpeiden ja toiveiden mukaan.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Arvioitavat suoritukset sovitaan yhdessä opintojakson alussa. Arvioitavista suorituksista julkaistaan oppimisympäristössä tarkemmat aiheen mukaiset arviointikriteerit, jotka pohjautuvat amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisille kriteereille:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    [Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    08.09.2020 - 15.12.2020

    Ilmoittautumisaika

    18.05.2020 - 24.05.2020

    Ryhmä(t)
    • HLA219KA
    • HLA219KN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Korkeakouluyksikkö W

    Opettaja(t)

    Laura Salmi

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Koulutus

    Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara

    Toimipiste

    Laurea Leppävaara

    T&K osuus

    2 op

    Virtuaaliosuus

    1 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Suoritustavat sovitaan yhdessä ensimmäisellä tapaamiskerralla.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Mahdollisuuksien mukaan opintojaksolla pyritään tekemään yhteistyötä Laureassa aktiivisena olevan hankkeen kanssa. Myös tähän on mahdollista vaikuttaa ensimmäisen tapaamiskerran yhteydessä.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opintojakson lähitapaamiset ovat pääsääntöisesti viikoittain. Ensimmäisellä tapaamiskerralla 8.9. suunnitellaan yhteydessä tarkemmin tapaamisten työskentelymuotoja ja rytmitystä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähitapaamiset vastaavat kolmasosaa opintojakson työmäärästä. Ajankäytön jakautumiseen vaikuttaa yhdessä tehty suunnittelu ensimmäisellä tapaamiskerralla, mutta opintojakson opettaja vastaa siitä, että työmäärä vastaa opintopisteitä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Opintojaksolla perehdytään tutkimus- ja kehittämisprosessin eri vaiheisiin sekä yleisiin vaatimuksiin (mm. etiikka, luotettavuus). Menetelmällisesti huomioidaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen lähestymistapa.

    Aika ja paikka

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä]