Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0183-3073

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

17.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja

Opettaja

  • Kirsi Kiiveri
  • Monika Cseh
  • Hannele Pulkamo
  • Anja Mertanen

Vastuuopettaja

Hannele Pulkamo

Ryhmät

  • SSF220SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S20, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida käytännöllisen projektin moniammatillisessa yhteistyössä
- toimia tarkoituksenmukaisesti monikulttuurisissa organisaatioissa ja verkostoissa
- hankkia ja käyttää tietoa kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
- viestiä tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa

Toteutustapa

Projektinhallinta ja viestintä opintojakso koostuu neljästä osiosta: työvälineopetus (1 op), tiedonhankita (0,5 op), viestintä ja kielenhuolto (2 op) sekä projektiosaaminen (1,5 op). Osioihin sisältyy lähiopetusta, Zoomin kautta tapahtuvaa ohjausta sekä itsenäistä oppimista.

Työväline- ja tiedonhankintaosioissa itsenäisen oppimisen suoritukset tehdään erillisinä verkkotehtävinä (erilliset Canvas-työtilat). Viestinnän ja kielenhuollon sekä projektiosaamisen materiaalit ja tehtävät löytyvät Projektinhallinta- ja viestintä Canvas-työtilasta.

Opintojaksoon sisältyvä käytännöllisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi integroituu opintojaksoon Dialogi, kohtaaminen ja ammattillinen vuorovaikutus.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hirsijärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.

Juvonen, S., Marjanen, P. & Meristö, T. (Eds.) 2019. Learning by Developing 2.0. Case studies in theory and practice. Laurea Publications 101. Vantaa: Laurea-ammattikorkeakoulu Oy. Viitattu 23.4.2020. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/159833/Laurea%20julkaisut%20101.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Järvinen, P. & Rousku, K. 2017.Työpaikan tietoturvaopas: tunnista uhat, hallitse riskit. Helsinki: Alma Talent

Keinonen, K.J. 2013. Microsoft Excel 2013 Käytön perusteet. E-kirja. Turku: Ornanet koulutus

Keinonen, K.J. 2013. Microsoft Word 2013: edistynyt käyttö. E-kirja. Turku: Ornanet koulutus

Keinonen, K.J. 2013. Microsoft PowerPoint 2013: edistynyt käyttö. Turku: Ornanet koulutus

Kniivilä, S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja teksti. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa myös e-kirjana.

Kymälainen H-R, Lakkala M., Carver E., Kamppari K. (2016) Opas projektityöskentelyyn. Tieteestä toimintaan -verkoston julkaisu. Helsingin yliopisto. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/157964

Mäntyneva, M. 2016. Hallittu projekti: jäntevästi suunnittelusta menestykselliseen toteutukseen. E-kirja. Helsinki: Kauppakamari

Pelin, R. 2011. Projektihallinnan käsikirja. Helsinki: Projektijohtaminen Oy

Ruuska, K. 2005. Pidä projekti hallinnassa. Helsinki: Talentum

Muu opintojakson oppimateriaali ja kirjallisuus esitellään Canvas-työtiloissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Jos sinulla on opintojakson tavoitteiden mukaista osaamista jossakin tai useammassa osiossa ja haluaisit suorittaa osion näytöllä, ole yhteydessä ao. osion opettajaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana toteutetaan pienryhmissä yhdessä työelämäkumppanien kanssa LbD-malliin pohjautuva projekti, jonka sisältönä on eri asiakasryhmille suunnattu ohjaustapahtuma.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

1.9. klo 8.30 – 11.30 Opintojakson aloitus: orientaatio ja työvälineet (läsnäolovelvollisuus)

8.9. klo 8.30 – 11.30 Projektin aloitus (läsnäolovelvollisuus)

27.10. klo 8.30 -15.45 Ohjaustapahtuman demonstraatiot (läsnäolovelvollisuus)

28.10. – 20.11.2020 Projektin ohjaustapahtuman toteutus, oma pienryhmä

8.12.2020 Projektin päätösseminaari (läsnäolovelvollisuus)

Opintojakson lähiopetuksen tarkemmat aikataulut näkyvät Pakissa.

Eri osioiden itsenäisen opiskelun tehtävien palautuspäivien ja palautusten uusintapäivien ajankohdat löydät Canvas-työtilasta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolle ei ole suunniteltu Kv-yhteyttä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työvälineet:
Lähiopetus ja ohjaus 4 h Itsenäinen oppiminen 23 h

Tiedonhaku:
Lähiopetus ja ohjaus 3h Itsenäinen oppiminen 10 h

Viestintä:
Lähiopetus ja ohjaus 20 h Itsenäinen oppiminen 34 h

Projektiosaaminen:
Lähiopetus ja ohjaus 18 h
Itsenäinen oppiminen 23 h

YHT 135 h

Sisältö ja sen jaksotus

Orientaatio 1.9.2020

Työvälineiden lähiopetus 1.9. ja Zoom-ohjaus 5.10., itsenäisen oppimisen tehtävien palautus 30.10.2020 mennessä.

Tiedonhaku: Lähiopetus 14.9.2020, Verkkokurssi 14.9. alkaen, itsenäisen oppimisen tehtävien palautus 15.11.2020 mennessä.

Viestintä: Lähiopetus 7.9. – 23.11.2020, suullisen ilmaisun näyttö projektin päätösseminaarissa, itsenäisen oppimisen tehtävien palautus canvas-oppimisympäristössä annetun aikataulun mukaisesti..

Projektiosaaminen: Lähiopetus 8.9. – 8.12.2020. Itsenäinen oppiminen ja siihen liittyvät tehtävä projektin aikataulun mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tavoitteisiin pääsy edellyttää sujuvia digitaitoja ja Laurean oppimisympäristöjen tuntemusta. Tämän vuoksi on suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut opintoihin orientoivan Verkko-orientaatio –kurssin ennen tämän opintojakson alkua.

Tutkintosäännön 18 § mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin osioihin:

1. Tietotekniset työvälineet
Onedrive- tehtävä
Word-, Excel- ja PowerPoint tehtävät
Video -tehtävä
Etäkokoustehtävä (vapaaehtoinen)

Arviointi: hyväksytty – hylätty
Painotus: 0%


2. Tiedonhankinta
Itsenäisen oppimisen tehtävät: tehtävät ja verkkokurssi esitellään lähiopetuksessa 14.9.2020

Arviointi: hyväksytty – hylätty
Painotus: 0%


2. Viestintä ja kielenhuolto
Kirjallisen viestinnän tehtävät : kielenhuollon ja viittaustekniikan testit sekä projektihallinnan essee
Esittely videolla, arviointi hyväksytty – hylätty,
Projektihallinnan essee, arviointi H – 5,
Lähteet ja viitteet, arviointi H-5, painotus
Oikeakielisyystesti, arviointi hyväksytty - hylätty
Suullinen viestintä: projektiraportin esittely, arviointi hyväksytty – hylätty, painotus

3. Projektiosaaminen
Projektisuunnitelma, arviointi hyväksytty- hylätty, painotus 0%
Projektiraportti, arviointi H -5, painotus 20 %
Projektityöskentelyn itsearviointi, arviointi H – 5, painotus 20 %


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.