Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0183-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

12.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö W

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 130

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Henna Hertell
  • Katja Tikkanen
  • Marjo Ruuti
  • Anu Nordlund
  • Heikki Penttilä
  • Pauliina Louhiala
  • Anja Mertanen

Vastuuopettaja

Anja Mertanen

Ryhmät

  • STG219SN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi
  • SFG219SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi
  • SSG219SN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi
  • SHG219SN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida käytännöllisen projektin moniammatillisessa yhteistyössä
- toimia tarkoituksenmukaisesti monikulttuurisissa organisaatioissa ja verkostoissa
- hankkia ja käyttää tietoa kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
- viestiä tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa

Toteutustapa

Opintojakson aikana työskentelyalustana toimii Optima. Monialaiset pienryhmät toteuttavat opintojakson aikana valitsemalleen vapaahtoisjärjestölle projektin anna hyvän kiertää-periaatteella. Opintojakson aikainen ohjaus toteutuu virtuaalisesti Zoomissa ja kasvotusten opintojakson lähitunneilla. Viestinnän sekä tietotyövälineiden osuudet on pääosin intergroitu osaksi projektin suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaihetta (tiimisopimus, projektin ideointi, pitch, projektisuunnittelma- ja raportti ja esitys sekä tiimin sisäinen viestintä/viestintä yhteistyökumppanin suuntaan). Tiedonhaun taitoja harjoitellaan omassa Optima-työtilassa nimeltä Navigointia tiedon maailmassa.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu kokonaisuudessaan syksyn 2019 aikana allaolevan aikataulun mukaisesti. Lähitunnit ja järjestötori pidetään Otaniemen kampuksella. Monialaiset tiimit toteuttavat yksilölliset projektinsa yhteistyökumppaninsa kanssa sopimallaan tavalla ja sovitussa paikassa (fyysinen/virtuaalinen).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektikirjallisuus
Omaan projektiaiheeseen liittyvä aineisto
Yhteistyökumppaniorganisaation esittelymateriaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toisen korkeakoulututkinnon suorittanut voi anoa opintojaksolta hyväksilukua.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä EJY:n ja sen edustamien kolmannen sektorin järjestöjen kanssa. Monialaiset opiskelijatiimit valitsevat järjestötoripäivän aikana itseään kiinnostavan yhteistyökumppanin. Yhteistyökumppanin kanssa sovitaan toteutettavasta projektista ja projektin toteutetaan opintojakson aikana. Opiskelijatiimit kirjaavat yhteistyökumppaninsa Laurean PRM-järjestelmään.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus
Viestinnän pajapäivä alakohtaisesti
Järjestötoripäivä 9-15
Finaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunnit:
Yksilötyöskentely
Tiimityö pienryhmässä

Sisältö ja sen jaksotus

Orientaatio ja starttivaihe: veistinnän perusteet, info, tiimijako ja sopimukset ja projektin ideointi
Projektin suunnittelu (pitch, suunnitelma, järjestely)
Projektin toteutus
Projektin arviointi ja raportointi (projektiraportti, tiimin itsearviointi ja loppuesitykset palvelualoitteineen=miten projektia voisi jalostaa, monistaa, siirtää, kopioida, jne.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso toteutuu opiskelijalähtöisesti, tiimioppimisen periaatteisiin nojaten ja arviointi perustuu opiskelijatiimin tekemään itsearviointiin opintojaksolle luotujen kriteereiden mukaisesti. Opiskelu on itseohjautuvaa ja opettajat toimivat valmentavina ohjaajina. Arvioinnin kohteena ovat projektin toteutuminen, tiimissä toimiminen, tiimin sisäinen ja ulkoinen viestintä ja projektista raportointi koko prosessin ajalta sovitulla tavalla. Osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1
• Tiimin kyky käytännön projektin tavoitteelliseen & ammattimaiseen(=monialaiseen) suunnitteluun (mitä tiimi itse haluaa saavuttaa), toteutukseen ja arviointiin sekä toiminnan kehittämisen ideointiin yhteistyössä konkreettisen kumppanin kanssa
• Tiimin kyky tarkoituksenmukaisesti (näyttöön perustuvuus) perustella (argumentointi) toimintaansa kumppaniorganisaatiolle ja/tai verkostoille
• Tiimin kyky hankkia ja käyttää tietoa projektityön ja palvelualoitteen kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
• Tiimin kyky tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti viestiä projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- esittää innovatiivisia tai luovia ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden