Siirry suoraan sisältöön

Kuvallisen ilmaisun pedagogiset mahdollisuudet (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0143-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.05.2020 - 06.06.2020

Ajoitus

10.09.2020 - 24.11.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 22

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Satu Bethell

Ryhmät

  • TOS220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi kuvallisen ilmaisun keinoin
- hallitsee kuvallisen ilmaisun toimintatapoja ja teoreettisia lähtökohtia sosiaalialan viitekehyksessä
- hahmottaa oman kuvallisen työskentelyn kautta kuvallisen työskentelyn mahdollisuuksia yksilön elämässä
- luo oman näkemyksensä kuvallisten toimintatapojen yhteisöllisistä, yhteiskunnallisista ja globaaleista mahdollisuuksista

Toteutustapa

Kurssin tavoitteena on opiian hyödyntämään taidelähtöisiä menetelmiä sosiaalialan asiakastyössä. Kurssin painotus on sosiokulttuurisessa innostamisessa ja asiakkaan osallisuuden tukemisessa. Kurssi muodostuu workshop-tyylisestä opetuksesta ja toiminnallisesta LbD-pohjaisesta asiakastyöprojektista. Opetus tapahtuu Tikkurilan kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ala-Vannesluoma,T., Airaksinen-Björklund R.,Karkkulainen M., Kastu R., Sipi S. ja Varonen H. (2019). Toimii! Hoitajan opas toiminnalisiin menetelmiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijan edellytykset osoittaa opintojakson osaaminen näyttönä arvioidaan seuraavien tekijöiden perusteella:
•opintojakson tavoitteisiin pohjautuva osaamisanalyysi
•aiemmat opinnot ja/tai koulutus ja/tai vahva harrastuneisuus kyseisestä luovasta osa-alueesta •kokemus kuvallisen ilmaisun/toiminnan ohjausprosessin suunnittelusta, ohjaamisesta ja arvioinnista asiakasryhmässä

Osaamisanalyysi: Opiskelija toimittaa osaamisanalyysin ja työtodistukset sekä opintoihin ja koulutuksiin liittyvät todistukset opintojakson vastuuopettajalle sähköpostilla. Opintojakson vastuuopettaja hyväksyy tai hylkää näyttöoikeuden edellä mainittujen tekijöiden sekä Laurean yleisten arviointikriteereiden osaamisen vaativuustaso I perusteella.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson suorittamiseen sisältyy toiminnallinen asiakastyöprojekti, joka tehdään sosiaalialan toimintaympäristöissä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kurssi alkaa 3.9.2020 klo 8.30 luokassa B208.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktitunnit ja workshopit: 80 h
Asiakastyöprojekti (suunnittelu, toteutus, raportointi ja esittely): 108 h
Oppimistehtävät: 54 h
Kurssikirjallisuus: 30 h

Sisältö ja sen jaksotus

Kurssin sisällöllinen painotus on sosiokulttuurisessa innostamisessa ja asiakkaan osallisuuden tukemisessa. Kurssin tavoitteena on oppia hyödyntämään kuvallisen ilmaisun menetelmiä ja osallisuutta vahvistavia toimintapoja sosiaalialan asiakastyössä.

Toteutukselle on varattu 3 paikkaa Avoimen AMK:n, 3AMKin tai väyläopintojen opiskelijoille,

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 80 %, joka tarkoittaa, että poissaoloja voi olla yhteensä 16h (yksi opetuskerta, aamu-/iltapäivä on 4 h). Yli 16h poissaolot vaikuttavat alentavasti opintojakson kokonaisarvosanaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alkaessa ja ne perustuvat opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen. Opintojakso arvioidaan T1 – K5. Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen/työpajatyöskentelyyn 80% läsnäololla.