Siirry suoraan sisältöön

Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0140-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

18.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Anne Suvitie
  • Irene Latva-Korpela
  • Johanna Saastamoinen

Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät

  • STV221KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Toteutustapa

Osa 1. Opintojakso pitää sisällään aktivoivia kontaktitapaamisia, orientoivia tehtäviä, learning cafe- tehtäviä, simulaatiota ja työpajoja. Opinnot toteutuvat Tikkurilan kampuksella. Opintoihin kuuluu myös obstetriikan luennot ja kotitentti.

Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1,5 op
Opintojakson toteutus koostuu verkko-opinnoista, luennoista ja työpajaopetuksesta (imetysohajusharjoitukset) sekä imetysohjausnäytöistä (videot).

Aika ja paikka

´

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Äitiysneuvolaopas.Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti &
Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.)
Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.)
Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF)
Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim.
Eskola, K. & Hytönen, E. 2008. Nainen hoitotyön asiakkaana. Sanoma Pro Oy. (soveltuvin osin)
Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin)
Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim.
Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022.
Neuko tietokanta,Terveysportti ja Imetys.fi
Muu tunneilla ja Canvasissa erikseen osoitettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Voit hakea hyväksi lukua imetysohjaajakoulutuksesta, jos olet aiemmin suorittanut vastaavan WHO:n mukaisen koulutuksen ja sinulla on siitä todistus. Yli viisi vuotta vanhan koulutuksen lisäksi vaaditaan osaamisen näyttö tietojen ajantasaisuudesta.
Campusonelinen Imetysohjaajakoulutusta korvaava opintojakso: https://campusonline.fi/course/whon-imetysohjaajakoulutus-5/

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus ja orientaatio 24.1.2023. Orientaatiotunnilla on länsäolovelvollisuus ks. tutkintosääntö.
Osa 1. Lasta odottava perhe
Työpajat ja pienryhmätyösentely, ryhmissä A ja B
Kotitentti: KTS Canvas
Obstetriikan luennot 2 x 4 h.

Osa 2: Imetysohjaus (WHO) 1,5 op, orientatio 24.1. 2023. Ennakkotehtävän palautus viimeistään 6.3.2023.
Orientaatioon osallistuminen ja näyttöön osallistumisessa (pienryhmissä) pakollinen läsnäolo. Suositellaan osallistumista opintojakson kontaktiopetukseen ja työpajaharjoituksiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö ja obstetriikka 3.5op/ 94.5h Anne Suvitie
Obsteriikan asiantuntijaluennoitsija: Mervi Väisänen-Tommiska
Lähiopetus kampuksella ja Zoomissa: luennot ja työpaja n. 48h
Kotitentti: (Canvasista löytyvä materiaali) n. 47h

Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1,5 op = 40h / Irene Latva-Korpela
Ennakkotehtävä: 4h
Lähiopetus: Luennot ja työpaja 16h
Verkkotehtävät ja -tentti, Imetysohjausvideo, essee ja vertaispalaute 20h

Sisältö ja sen jaksotus

Osa 1.
- Äitiysneuvolan tavoitteet ja periaatteet
- Äitiysneuvolan määräaikaistarkastukset ja seulonnat
- Odottavan perheen terveyden edistäminen
- Normaali raskauden kulku ja riskiraskauskaukisen tunnistaminen ja hoito
- Raskausongelmien tunnistaminen ja ohjaus
- Synnytys (synnytykseen valmistautuminen, kivunhoito ja synnytys)
- Synnytyspelko
- Keskenmeno ja kohtukuolema
- Lapsivuodeaika ja kotikäynti
- Vanhemmuuden tukeminen
- Dialoginen ja voimavaralähtöinen kohtaaminen ja ohjaus

Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO): Opintojaksolla perehdyt uusimpaan teoreettiseen tietoon imetysohjauksesta ja imetyksen tukemisesta, luot tietoperustan. Kehität lisäksi osaamistasi dialogisesta, voimavaralähtöisestä vuorovaikutuksesta lasten, vanhempien ja asiantuntijoiden välillä ja ohjaajana.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa teroiaa käytäntöön sekä osaat ohjata ja tukea perheitä imetyksessä, imeväisikäisen ruokinnassa, varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen muodostumisessa.
Aikataulu Pakissa ja voidaan sopia yhteisesti opintojen alkaessa imetysohjasunäyttöjen parit ja pienryhmät.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Osa 1.
- Kontaktiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus.
- Kaksi lähiopetuskertaa voi olla poissa esim. sairastumisen tai menon vuoksi TAI mikäli haluat vaihtoehtoisesti opiskella itsenäisesti etänä.
- Mikäli olet poissa learning cafesta, työpajasta tai simulaatiosta, tulee sinun tehdä korvaava tehtävä. Tehtävät löytyvät Canvas - työtilasta.
Korvaavat tehtävät arvioidaan hyväksytty/hylätty/täydennettävä.

- Mikäli opiskelijalla tulee enemmän kuin 2 poissaoloa, keskustellaan ja sovitaan yhdessä kurssin suorittamisesta opettajan ja opiskelijan kesken. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä yhteydessä opettajiin.
- Otto Forsbomin kontaktiopetuksessa suositellaan läsnäoloa. Ei korvaavia tehtäviä.

Osa 2. Kontaktiopetuksessa suositellaan läsnäoloa. Työpaja sekä imetysohjausnäytöt ja vertaispalaute: läsnäolovelvollisuus.
Imetysohjausvideot katsotaan ja vertasipalaute annetaan pienryhmissä koululla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1.
Kotitentti. Kotitentin voi tehdä pareittain tai kolmen henkilön ryhmissä. Arviointi täydennettävä, T1-K5. Tentti ja arviointikriteerit löytyvät heti opintojen alkaessa Canvas- työtilasta.


Osa 2.
Opintojakson osa arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Tarkempi arviointitaulukko löytyy Canvasista.

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan yhdessä sovitulla tavalla ja yhdessä sovitussa ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen tai 1. palautuspäivänä palautuspäivänä palauttamatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. Ole tarvittaessa matalla kynnyksellä opettajaan niin sovittaan asiasta.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen ja lähdeluettelo. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Lisätiedot

Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0140 Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT13 Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö 5 op .