•   Lasta odottavan perheen terveydenhoitotyö R0140-3004 16.08.2021-12.10.2021  5 op  (STG219SA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyötä
    - soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
    - käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
    - soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

    Vastuuopettaja

    Minna Nikula

    Toteutusmuoto

    20% Lähiopetus, 80% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    •Äitiysneuvolaopas.Suositukset äitiysneuvolatoimintaan 2013-2020. Klemetti & Hakulinen-Viitanen (toim.), Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asettama kansallinen äitiyshuollon asiantuntijaryhmä (kirj.) •Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (2012) Hakulinen-Viitanen, Tuovi; Hietanen-Peltola, Marke; Hastrup, Arja; Wallin, Mervi; Pelkonen, Marjaana. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen julkaisuja. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin latos (THL.) •Deufel, M. & Montonen, E. 2016. Lapsivuodeaika. Kustannus Oy Duodecim. •Tapanainen, J., Heikinheimo, O. & Mäkikallio K. (Toim). 2019. Naistentaudit ja synnytykset. Kustannus Oy Duodecim. •Deufel & Montonen (toim.) 2010 Onnistunut Imetys. Kustannus Oy Duodecim. •Syödään yhdessä- ruokasuositukset lapsiperheille (PDF) •Arffman, S. & Hujala, N. (toim.) 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita. Helsinki. (soveltuvin osin) •Koskinen, K. 2008. Imetysohjaus. Edita Oy. •Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018-2022. Muu tunneilla ja Canvas-työtilassa erikseen osoitettava materiaali.

    Toteutustapa

    Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka
    Lähitapaamiset, verkkotehtävät, kotientti, testaa osaamisesi -testit, työpajatyöskentely ja simulaatioharjoitukset.
    Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO)
    Lähitapaamiset, verkkoluennot ja työpaja, tietotesti, imetysohjausnäyttö ja essee

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    Osa 1. Numeerinen arviointi 1-5, täydennettävä. Arvioija Minna Nikula
    Osa 2. Hyväksytty /täydennettävä/hylätty. Arvioija Minna Nikula

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    16.08.2021 - 12.10.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • STG219SA
    Paikkoja

    20 - 30

    Yksikkö

    Laurea Otaniemi, sote

    Opettaja(t)

    Minna Nikula

    Lisätietoja opiskelijoille

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Osa 1. Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus. Kaksi lähiopetuskertaa voi olla poissa tai vaihtoehtoisesti opiskella itsenäisesti etänä. Kaksi kertaan poissaolevat tekevät koko opintojakson osaa koskevan tentin.Tentti arvioidaan hyväksytty / hylätty. Mikäli olet poissa työpajoista, tulee sinun tehdä kirjallinen korvaava tehtävä. Obstetriikan luento on pakollinen, mikäli saadaan järjestymään.
    Osa 2. Kontaktiopetuksessa läsnäolovelvollisuus.Yhden poissaolon voi korvata tehtävällä. Mikäli poissaoloja on enemmän, opintojakson osa hylätään ja opiskelija ohjataan seuraavaan toteutukseen (Tikkurilassa ja Otaniemessä keväällä 2022).

    Koulutus

    Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi

    Toimipiste

    Laurea Otaniemi

    Virtuaaliosuus

    4 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Imetysohjausnäyttö

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Toteutuksen aikataulun näet Pepistä 10.5.2021 alkaen.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Ei sisälly opintoihin

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Osa 1. Odottavan perheen terveydenhoitotyö, seksuaaliterveys ja obstetriikka 3.5op = 95 h / Minna Nikula
    •Lähiopetus, verkkoluennot ja työpaja 30 h
    •Obstetriikan luento 8 h
    •Kotitentti ja itsenäinen opiskelu verkossa 57 h
    Osa 2. Imetysohjaajakoulutus (WHO) 1.5op = 40h/ Minna Nikula
    •Lähiopetus, verkkoluennot ja -tehtävät, työpaja, tietotesti 18 h
    •Imetysohjausnäyttöön valmistautuminen ja essee 22 h

    Aika ja paikka

    Otaniemi syksy 2021

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Hyvä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Kiitettävä

    Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI -analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä