Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustoiminnan ohjausosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0095-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 04.12.2020

Ajoitus

07.01.2021 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 80

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Sanna Saraste
  • Anu Hagman
  • Henna Jalasmäki

Vastuuopettaja

Sanna Saraste

Ryhmät

  • TOS220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, ohjata ja arvioida lasten ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaavaa pedagogista toimintaa ja toimintaympäristöjä
- soveltaa toiminnallisia ja luovia menetelmiä kasvatuksessa
- reflektoida kasvattajan toimintaa ja omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa

Opintojakso on 10 op kokonaisuus ja kuuluu LTO/ varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden tuottaviin opintoihin. Opintojakso suoritetaan verkon kautta osallistumalla opintojakson aikataulun mukaisiin Zoom-verkkotapaamisiin ja suorittamalla opintojaksoon liittyviä tehtäviä.

Opintojaksolla käytetään Canvas-työtilaa viestintään ja tehtävien palautukseen. Lähetämme tietoja ja ohjeita Canvas ilmoituksena. Mikäli sinulla on yleisiä kysymyksiä opintojakson kulusta, otathan yhteyttä Canvasin aloitussivulta alhaalta kohdasta Q & A Opintoon liittyvät kysymykset. Näin myös muut hyötyvät vastauksesta. Luottamuksellisissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä sähköpostitse tai soittaa tai sopia tapaamisajan. Sähköposteihin pyrimme vastaamaan kolmen työpäivän sisällä.

Opintojakso koostuu kahdesta kokonaisuudesta, joihin liittyy verkkotapaamisia zoomin välityksellä, verkkotehtäviä ja projektityöskentelyä.

1) Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
2) Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu tammi-maaliskuussa 2021 verkkokoulutuksena ja projektityöskentelynä. HUOMIOITHAN, että läsnäolovelvollisuus on opintojakson aloituksessa sekä projektiesittelyissä joko 24.3 tai 31.3.
Opintojakson aloitukseen osallistutaan zoomin kautta aikataulussa ilmoitetun linkin kautta ks. Ajoitus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa. Verkko-opiskelu edellyttää, että voit käyttää säännöllisesti tietokonetta, jossa on internet-yhteys. Verkkoluennot ja -ohjaus tapahtuvat Zoomin välityksellä. Verkossa tapahtuviin luentoihin ja muihin tapaamisiin suositellaan että osallistujilla on käytössään kuulokkeet + mikrofoni.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi suunnitella yksilö- tai parin kanssa opintojaksoon liittyvää 5 op projektia itselleen soveltuvaan toimintaympäristöön yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Koronarajoitusten takia tarjolla on monia toteutustapoja, jotka esitellään opintojakson aloituksesssa.

Hankitun osaamiseen näyttöön (HOT) ja työn opinnollistamiseen (TOPI) liittyvissä asioissa opiskelija voi olla yhteydessä ennen opintojakson aloitusta vastuulehtori Sanna Sarasteeseen sanna.saraste@laurea.fi

LUE LISÄÄ: Link.laurea.fi - Opintojen kulku - Opintojen suunnittelu - Hyväksiluvut ja näytöt
LUE LISÄÄ: link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu - Työn opinnallistaminen TOPI

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projekteista keskustellaan opintojakson aloituksessa 27.1.2020 klo 16-18.

Opiskelijat pääsääntöisesti hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso aikataulu kalenterista. HUOMIOITHAN, että kaikissa verkkotapaamissa on läsnäolovelvollisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Opintojakson rakenne on seuraavanlainen:

1) Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
2) Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Sisältö ja sen jaksotus

Katso opintojakson aikataulu. Opintojakson alkaessa tiedotetaan tehtävien jaksotus Canvas-työtilassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, työelämän edustajien ja projektiin osallistuvien palaute, lehtoreiden tekemä arviointi ja palaute.
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä (ks. alla)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ohjeisiin Canvas-työtilassa.

Hylätty (0)

Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.