Varhaiskasvatustoiminnan ohjausosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0095-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 04.12.2020
Ajoitus
07.01.2021 - 30.04.2021
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Sanna Saraste
- Anu Hagman
- Henna Jalasmäki
Vastuuopettaja
Sanna Saraste
Ryhmät
-
TOS220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, ohjata ja arvioida lasten ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaavaa pedagogista toimintaa ja toimintaympäristöjä
- soveltaa toiminnallisia ja luovia menetelmiä kasvatuksessa
- reflektoida kasvattajan toimintaa ja omaa kasvatusnäkemystään
Toteutustapa
Opintojakso on 10 op kokonaisuus ja kuuluu LTO/ varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden tuottaviin opintoihin. Opintojakso suoritetaan verkon kautta osallistumalla opintojakson aikataulun mukaisiin Zoom-verkkotapaamisiin ja suorittamalla opintojaksoon liittyviä tehtäviä.
Opintojaksolla käytetään Canvas-työtilaa viestintään ja tehtävien palautukseen. Lähetämme tietoja ja ohjeita Canvas ilmoituksena. Mikäli sinulla on yleisiä kysymyksiä opintojakson kulusta, otathan yhteyttä Canvasin aloitussivulta alhaalta kohdasta Q & A Opintoon liittyvät kysymykset. Näin myös muut hyötyvät vastauksesta. Luottamuksellisissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä sähköpostitse tai soittaa tai sopia tapaamisajan. Sähköposteihin pyrimme vastaamaan kolmen työpäivän sisällä.
Opintojakso koostuu kahdesta kokonaisuudesta, joihin liittyy verkkotapaamisia zoomin välityksellä, verkkotehtäviä ja projektityöskentelyä.
1) Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
2) Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu tammi-maaliskuussa 2021 verkkokoulutuksena ja projektityöskentelynä. HUOMIOITHAN, että läsnäolovelvollisuus on opintojakson aloituksessa sekä projektiesittelyissä joko 24.3 tai 31.3.
Opintojakson aloitukseen osallistutaan zoomin kautta aikataulussa ilmoitetun linkin kautta ks. Ajoitus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa. Verkko-opiskelu edellyttää, että voit käyttää säännöllisesti tietokonetta, jossa on internet-yhteys. Verkkoluennot ja -ohjaus tapahtuvat Zoomin välityksellä. Verkossa tapahtuviin luentoihin ja muihin tapaamisiin suositellaan että osallistujilla on käytössään kuulokkeet + mikrofoni.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi suunnitella yksilö- tai parin kanssa opintojaksoon liittyvää 5 op projektia itselleen soveltuvaan toimintaympäristöön yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Koronarajoitusten takia tarjolla on monia toteutustapoja, jotka esitellään opintojakson aloituksesssa.
Hankitun osaamiseen näyttöön (HOT) ja työn opinnollistamiseen (TOPI) liittyvissä asioissa opiskelija voi olla yhteydessä ennen opintojakson aloitusta vastuulehtori Sanna Sarasteeseen sanna.saraste@laurea.fi
LUE LISÄÄ: Link.laurea.fi - Opintojen kulku - Opintojen suunnittelu - Hyväksiluvut ja näytöt
LUE LISÄÄ: link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu - Työn opinnallistaminen TOPI
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Projekteista keskustellaan opintojakson aloituksessa 27.1.2020 klo 16-18.
Opiskelijat pääsääntöisesti hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso aikataulu kalenterista. HUOMIOITHAN, että kaikissa verkkotapaamissa on läsnäolovelvollisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson rakenne on seuraavanlainen:
1) Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
2) Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op
Sisältö ja sen jaksotus
Katso opintojakson aikataulu. Opintojakson alkaessa tiedotetaan tehtävien jaksotus Canvas-työtilassa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, työelämän edustajien ja projektiin osallistuvien palaute, lehtoreiden tekemä arviointi ja palaute.
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä (ks. alla)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ohjeisiin Canvas-työtilassa.
Hylätty (0)
Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.