Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustoiminnan ohjausosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0095-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

09.09.2020 - 14.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Sanna Saraste
  • Henna Jalasmäki
  • Anu Hagman

Vastuuopettaja

Sanna Saraste

Ryhmät

  • SSYOB19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Hyvinkää
  • SSYOG19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Otaniemi
  • TOS220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
  • SSYOV19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, ohjata ja arvioida lasten ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaavaa pedagogista toimintaa ja toimintaympäristöjä
- soveltaa toiminnallisia ja luovia menetelmiä kasvatuksessa
- reflektoida kasvattajan toimintaa ja omaa kasvatusnäkemystään

Toteutustapa

Verkko-opinnot, verkkotapaamiset ja projektityöskentely.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Optima-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa. Verkko-opiskelu edellyttää, että voit käyttää säännöllisesti tietokonetta, jossa on internet-yhteys. Verkkoluennot ja -ohjaus tapahtuvat Zoomin välityksellä. Verkossa tapahtuviin luentoihin ja muihin tapaamisiin suositellaan että osallistujilla on käytössään kuulokkeet + mikrofoni.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi suunnitella yksilö- tai parin kanssa opintojaksoon liittyvää 5op projektia itselleen soveltuvaan toimintaympäristöön yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa. Koronarajoitusten takia tarjolla on monia toteutustapoja, jotka esitellään opintojakson aloituksesssa.

Hankitun osaamiseen näyttöön (HOT) ja työn opinnollistamiseen (TOPI) liittyvissä asioissa opiskelija voi olla yhteydessä ennen opintojakson aloitusta vastuulehtori Sanna Sarasteeseen sanna.saraste@laurea.fi

LUE LISÄÄ: Link.laurea.fi - Opintojen kulku - Opintojen suunnittelu - Hyväksiluvut ja näytöt
LUE LISÄÄ: link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu - Työn opinnallistaminen TOPI

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projekteista keskustellaan opintojakson aloituksessa 9.9.

Opiskelijat pääsääntöisesti hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso aikataulu kalenterista. HUOMIOITHAN, että kaikissa verkkotapaamissa on läsnäolovelvollisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luovat menetelmät, osallisuus ja leikki 4 op
Pedagoginen luova toimintaprojekti 5 op
Ohjaajuuden ja osaamisen itsearviointi 1 op

Sisältö ja sen jaksotus

Katso opintojakson aikataulu. Opintojakson alkaessa tiedotetaan tehtävien jaksotus Optima-työtilassa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, työelämän edustajien ja projektiin osallistuvien palaute, lehtoreiden tekemä arviointi ja palaute.
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä (ks. alla)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Hylätty (0)

Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointi pohjautuu yllä oleviin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisiin kriteereihin. Oppimistehtävien tarkemmat kriteerit annetaan opintojakson alkaessa.