Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0094-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.05.2020 - 24.05.2020

Ajoitus

21.09.2020 - 11.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö W

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Annika Kultavirta
  • Pirjo Pohjasniemi

Vastuuopettaja

Pirjo Pohjasniemi

Ryhmät

  • SSYOB19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Hyvinkää
  • SSYOG19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Otaniemi
  • TOS220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
  • SSYOV19
    Varhaiskasvatuksen ja sosiaalipedagogiikan opinnot, Avoin AMK, S19, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- jäsentää varhaiskasvatuksen arvopohjaa, päämääriä ja tietoperustaa
- huomioida kasvatuksessa lapsen ominaiset tavat toimia
- tunnistaa osallisuuden, yhteisöllisyyden ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kasvussa,kehityksessä ja oppimisessa
- luoda edellytyksiä kasvatuskumppanuudelle ja yhteistyölle

Toteutustapa

Tervetuloa oppimaan verkkototeutukselle!
Opinnot suoritetaan verkkototeutuksena. Opintojaksossa on aikaan sidottuja tapaamisia. Katso tarkemmin aikataulusta.
Huomioithan, että opiskelu edellyttää viikoittain säännöllistä opiskeluaikaa, verkkoympäristön käytön osaamista ja tietoteknisiä välineitä, ryhmätyöskentelymahdollisuutta ja viestiseinän säännöllistä seuraamista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tiedot oppimateriaaleista löytyvät verkko-oppimisympäristöstä sen auettua.


Tenttimateriaalina
Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen, Ruoppila 2014. Ihmisen psykologinen kehitys, osa Varhaislapsuus. Sivut (22-76)
Sajaniemi, Suhonen, Nislin, Mäkinen 2015. Stressin säätely

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOT = aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ja TOPI = työn opinnollistamiseen liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan ennen opintojakson aloitusta LINK-käytänteiden mukaisesti. Ks. ohjeistuksia: link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu.
Ilmoita näyttöhalukkuudestasi ja mahdollisesti TOPista myös opintojakson vastuuopettajalle sähköpostitse hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Espoon kaupungin päiväkodit, varhaiskasvatusmessut, valtakunnan kunnalliset ja yksityiset päiväkodit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

TÄRKEÄÄ!

Opintojakson alussa pidetään tentti seuraavasta materiaalista:
- Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen, Ruoppila (2014): Ihmisen psykologinen kehitys, osa Varhaislapsuus sivut (22-76). Saatavana eKirjana.
- Sajaniemi, Suhonen, Nislin, Mäkinen (2015): Stressin säätely (2015). Saatavana eKirjana.
- Verkko-oppimisympäristön materiaalit. Verkko-oppimisympäristö aukeaa opintojen alkaessa.

Opintojakso aloitetaan yhteisellä orientaatiotapaamisella verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla on läsnäolovelvoitteisia verkkotapaamisia aikataulun mukaisesti. Noin 2/3 opintojaksosta suoritetaan yksilötehtävinä ja 1/3 ryhmätöinä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnoissa on seuraavat osiot:
Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 3 op (Teemat Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 2 op ja Varhaiskasvatuksen kehittäminen 1 op)
Varhaiskasvatuksen arvoperusta ja perusteet 3 op (Teemat Varhaiskasvatustoiminnan perusteet 2op, Lainsäädäntö ja eettiset ohjeet1 op)
Lapsen osallisuus ja toimijuus ja kasvatusyhteistyö 4op (Teema Lapsen osallisuuden vahvistaminen 2 op ja Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö 2 op)

Lisätietoja opiskelijoille

Minkälaista on opiskella verkossa?
Opiskelu verkossa poikkeaa monin eri tavoin päiväopiskelusta. Se vaatii itsensä johtamisen taitoja ja kurinalaisuutta. Verkossa opiskellessa teet paljon itsenäistä työtä, mutta se ei ole yksinäistä puurtamista. Osallistut verkkokeskusteluihin ja teet ryhmätehtäviä sekä työelämään liittyviä projekteja etäyhteyksiä hyödyntäen sekä yksilökohtaisesti että ryhmässä. Verkossa opiskelua varten tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden sekä kuulokemikrofonin. Verkossa opiskellaan samassa tahdissa kuin muissa sosionomikoulutuksissa, mutta voit myös nopeuttaa opintojasi oman opiskelusuunnitelmasi pohjalta. Yksilökohtaiset tehtävät voit kuitenkin valita mihin vuorokauden aikaan tai missä opintoja teet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sanallinen ja numeerinen palaute, ryhmäpalaute, vertaispalaute, itsearviointi.
Toteutuksessa käytetään Laurean arviointikriteereita (vaativuustaso II).
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.