Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen moninaisuus ja erityisyys (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0093-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 19.08.2019

Ajoitus

01.09.2019 - 06.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Johanna Holmikari
  • Sanna Saraste
  • Pirjo Pohjasniemi

Vastuuopettaja

Johanna Holmikari

Ryhmät

  • TOS219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida lapsen yksilöllisiä kasvun, kehityksen ja oppimisen tarpeita
- työskennellä tavoitteellisesti lapsen erityisen tuen ja kehityksen edellyttämällä tavalla
- työskennellä lapsen hyväksi yhteistyössä ja perhelähtöisesti moniammatillissa verkostoissa
- soveltaa työssään omaa varhaiskasvatuksen osaamistaan erilaisten lasten, perheiden, kulttuurien ja kasvatusajatteluiden vahvuuksia kunnioittaen

Toteutustapa

Opintojakso on 10 op kokonaisuus ja kuuluu Lto/ varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden tuottaviin opintoihin.
Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
Erityispedagogiikka 4 op (lähiopetus, ryhmätehtävä ja ryhmätentti)
Moninainen varhaiskasvatus 3 op (lähiopetus ja projektityö)
Varhaiskasvattajuus 3 op (Lähiopetus ja essee, essee liittyy myös moninasuuden teemoihin)
Opintojakso toteutetaan päivätoteutuksena, sisältäen lähiopetuksen lisäksi , projektityön , esseen ja ja erityispedagogiikan ryhmätentin, jonka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa. Uusintatentteihin ilmoittaudutaan ks. link.laurea.fi - tenttiin ilmoittautumisen ohjeet ja Pakki. Uusintatentit ovat yleisinä tenttipäivinä yksilötenttinä.

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus, syyskuu - marraskuu 2019 aikataulun mukaisesti. Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvollisuus.
Osallistumalla opintojakson aloitukseen varmistat paikkasi opintojaksolla. Läsnäolokäytännöistä ja mahdollisten poissaolojen korvaamisesta tiedotetaan tarkemmin opintojakson alkaessa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Optimassa opintojakson työtilassa opintojakson materiaali ja kirjallisuus ilmoitettu.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi suunnitella yksilö- tai pari- tai pienryhmänä suoritettavia tehtäviä niiden yleisohjeistuksien ja arviointikriteereiden mukaisesti.
Aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ( HOT) ja työn opinnollistamiseen ( TOPI) liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan ennen opintojakson aloitusta vastuulehtori Johanna Holmikarille johanna.holmikari@laurea.fi. Toimita myös tietoja / dokumentteja, mihin aiemmin hankittuun lastentarhanopettajan tai varhaiskasvatuksen opettajan osaamiseesi / nykyiseen ko. opettajan työn osaamiseesi liittyy ehdotuksesi ja ilmoita myös, kauanko olet toiminut lastentarhanopettajan tai varhaiskasvatuksen opettajan työtehtävissä.
Katso ohjeistuksia: Link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu - Hyväksiluvut ja näyttö sekä Työn opinnollistaminen, TOPI.
Link.laurea.fi - Hyväksiluvut ja näyttö - Hakeminen:
Hyväksiluvun hakeminen
Koko opintojakson hyväksilukua haet hyväksilukulomakkeella (oikealla valikossa). Liitä hakemukseesi dokumentit, joihin vetoat. Tarvittaessa liitteeksi tulee toimittaa myös korvaavien opintojen sisällön kuvaus. Opintojen osittaisesta hyväksiluvusta sovit opintojakson opettajan kanssa. Ulkomailla suoritettujen opintojen osalta sinun tulee tarvittaessa pystyä osoittamaan opintojen verrannollisuus (esimerkiksi korkeakoulutasoisuus, sisältö ja laajuus) suomalaiseen koulujärjestelmään. Tarvittaessa todistuksista tulee toimittaa virallinen käännös.
Toimita hakemus oman kampuksesi opintopäällikölle.
Osaamisen osoittaminen näytöllä:
Näytön avulla osaamisen osoittaminen kerryttää opintopisteitä normaalisti. Näyttö tarkoittaa, että osoitat osaamisesi sovitusti. Näytöllä voit osoittaa tutkinnon tavoitteiden mukaista osaamista riippumatta siitä, miten osaamisen olet hankkinut. Osaaminen voidaan osoittaa esimerkiksi portfoliolla, työnäytteellä, haastattelulla, kirjallisella näytteellä tai suullisella keskustelulla.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijoita työelämästä opintojakson lähiopetuksen tunneilla.
Varhaiskasvatuspalveluihin liittyvä Moninainen varhaiskasvatus – tehtävä, jota varten opiskelijat hankkivat ko. yhteistyökumppanin, yksityisen tai kunnallisen päiväkodin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso ajoitus kalenterista.
Opintojakson erityispedagogiikan ryhmätentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa (marraskuu-joulukuu 2019). Yleiset tenttipäivät yksilötenttinä tammikuu ja helmikuu 2020

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Erityispedagogiikka 4 op
Moninainen varhaiskasvatus 3 op
Varhaiskasvattajuus 3 op

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson aloituksessa ja Optiman työtilassa tiedotetaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti, sekä lehtorien tekemät arvioinnit
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen. Hyväksytty suoritus edellyttää myös osallistumista lähiopetukseen.
Opintojakso kuuluu yhtenä vaihtoehtoisena osana LTO-kelpoisuuden saamiseen. Lastentarhanopettajan/Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden saaminen edellyttää syvällistä paneutumista opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseen.

Hylätty (0)

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa ja Optimassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa ja Optimassa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa ja Optimassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa ja Optimassa