Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (15 op)

Toteutuksen tunnus: R0045-3147

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

18.01.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

15 op

TKI-osuus

15 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
  • Turvallisuusalan koulutus (HSA2), Laurea Leppävaara

Opettaja

  • Anja Aatsinki
  • Hanna Iisakkila Rojas
  • Timo Savolainen
  • Lasse Kivinen
  • Kaci Bourdache
  • Juha Putkonen
  • Eveliina Hytönen
  • Soili Martikainen
  • Tuomas Tammilehto
  • Seija Tiainen
  • Ilona Frisk
  • Harri Ruoslahti
  • Timo Ryynänen
  • Reijo Lähde
  • Veli Sulkava

Vastuuopettaja

Seija Tiainen

Ryhmät

  • HTA220SN
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, päivätoteutus, S20, Leppävaara
  • HTA221KA2
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, monimuotototeutus, K21, Leppävaara, ryhmä 2
  • HTA221KA
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, monimuotototeutus, K21, Leppävaara
  • HTA220KA
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, monimuotototeutus, K20, Leppävaara
  • HTA221SN
    Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, päivätoteutus, S21, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen

Toteutustapa

Huom. Toteutus on tarkoitettu Turvallisuuden ja riskienhallinnan opiskelijoille (ryhmät HTA ja HSA).

Opinnäytetyö lähtee liikkeelle aiheen valinnasta ja aiheanalyysistä (turvalla Alustava suunnitelma). Tutustu prosessin etenemiseen
Linkissä sivullla Opinnäytetyö. Opinnäytetyön laatimiseen kuuluu toisen opinnäytetyön opponointi, oman työn esittely, arviointikeskustelu ja kypsyysnäytteen tekeminen.

Opinnäytetyö tehdään itsenäisesti tai parityönä opiskelijan oman aikataulun mukaan. Opiskelijalle nimetään työn ohjaaja, kun hän on palauttanut alustavan suunnitelman. Ohjausprosessi etenee opiskelijan ja ohjaajan keskenään sopimalla tavalla.
Opinnäytetyönprosessi on kuvattu Intrassa ja ONT työtilassa Canvasissa ja siihen sisältyy mm.:
• orientaatioseminaari ja menetelmiin perehtyminen
• aktiivinen osallistuminen ONT-seminaareihin
• muiden seminaariesitysten kommentointi
• alustavan suunnitelman teko
• sopimuksen tekeminen työn toimeksiantajan kanssa
• työsuunnitelman teko ja esittäminen seminaarissa
• opinnäytetyön tekeminen ja esittäminen seminaarissa
• opponoijana toimiminen
• palautteen hankkiminen työn toimeksiantajalta
• kypsyysnäyte

”Opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen kirjoitat suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen mukaisesti oman koulusivistyskielesi mukaan. Mikäli koulusivistyskielesi on muu kuin suomi tai ruotsi tai olet saanut koulusivistyksensä ulkomailla, kirjoitat kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

Aika ja paikka

Orientaatio- ja esitysseminaarien ajankohdat löytyvät jakson kalenterista. Kaikki seminaarit järjestetään virtuaalisina Zoomin kautta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnäytetyöprosessin kuvaus ja ohjeet löytyvät Intrasta sekä Canvas työtilasta.

Kirjallisuutta:
Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2004. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
Bazeley, P. 2013. Qualitative Data Analysis, Practical Strategies. SAGE.
Heinonen J., Keinänen A. & Paasonen J. 2013. Turvallisuustutkimuksen tekeminen, Kuinka tuottaa luotettavaa tietoa turvallisuudesta. Tietosanoma.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2008. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2008. KVALI. Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2008. KVANTTI. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä : kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännönopas. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2013. Case-tutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Metsämuuronen, J. 2001. Laadullisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: International Methelp.
Ojasalo, K., Moilanen, T.& Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmiät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY.
Silverman, D. 2013. Doing Qualitative Research. SAGE.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnäytetyö on mahdollista toteuttaa myös päiväkijamuotoisena omalla työpaikallla (PONT). PONT tehdään lukukauden aikana n. 15 viikon toteutuksena, joka alkaa tammi-helmikuun vaihteessa. PONTin tekeminen edellyttää alan työpaikkaa ja työtehtäviä, joihin liittyy myös kehittämistä.
Toteutusmuodosta sovitaan R0045-toteutuksella ja lisätietoa saat ONT-prosessin koordinaattorilta ..

****
Hakeaksesi hyväksilukua opinnäytetyöllee, ota yhteyttä opintopäällikköön tai turvan ONT-prosessiin koordinaattoriin.

Katso lisätietoa Linkistä: Opintojen kulku > Opinnäytetyö

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Opiskelija vastaa aiheen sekä toimeksiantajan löytämisestä opinnäytetyölleen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opiskelija suunnittelee työnsä totetuksen aikataulun ja osallistuu seminaareihin oman aikataulunsa mukaisesti. Opinnäytetyön aloittaminen on mahdollista joustavasti lukuvuoden aikana. Tutoropettaja tai ONT prosessin koordinaattori (Seija Tiainen) voi lisätä opiskelijan tämän pyynnöstä mukaan toteutukselle.

Seminaarien aikataulut löytyvät toteutuksen kalenterista ja lisätietoa seminaareista ja toteutuksesta löytyy toteutuksen Canvas työtilasta.

Intrasta löytyy tietoa valmistumiseen liittyvistä aikatauluista ja deadlineista. Tutustu valmistumisen deadlineihin ja vaatimuksiin jo työn suunnitteluvaiheessa ja ota ne huomioon suunnitellessasi omaa aikataulua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyön arviointkriteerit löydät i Intrasta sekä Canvas työtilasta.


Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opinnäytetyöt tarkistetaan Urkund-plagioinnintunnistusjärjestelmää käyttäen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

ks. arviointikriteerit Intrassa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

ks. arviointikriteerit Intrassa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. arviointikriteerit Intrassa

Lisätiedot

Opinnäytetyö arvioidaan opinnäytetyöohjeiston kriteereiden mukaisesti.

Opinnäytetyön pääset aloittamaan tehtyäsi Canvasissaaiheanalyysin, jonka jälkeen sinut lisätään opinnäytetyön opinnon toteutukselle. Katso ohjeet opiskelijaintrasta opinnäytetyön aloittamisesta.