•   Opinnäytetyö R0045-3139 01.01.2022-31.12.2022  15 op  (SSB220KN, ...) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
    - käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
    - käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
    - toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
    - arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
    - hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen

    Vastuuopettaja

    Pauliina Partanen

    Toteutusmuoto

    34% Lähiopetus, 66% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Opinnäytetyön lähdekirjallisuus sisällöllisesti rakentuu pääosin opiskelijan omasta aiheesta lähtien. Opinnäytetyöpohja on opiskelijaintrassa: katso Dokumenttipohjat (tai Opinnäytetyö). Plagioinnin (eli luvaton tekstin lainaaminen) tunnistamiseen käytetään Urkund-ohjelmaa. Urkund-käyttöohje opiskelijalle ja Plagiointitapausten käsittely Laureassa on ohjeistettu opiskelijaintran sivuilla.

    Toteutustapa

    Opinnäytetyön tekemisen voit aloittaa valitsemanasi ajankohtana, siihen ei ilmoittauduta. Liity oheisesta linkistä opinnäytetyötilaan ja orientoidu opinnäytetyöprosessiin
    https://canvas.laurea.fi/enroll/GNF37A

    Opinnäytetyö lähtee liikkeelle aiheen valinnasta ja aiheanalyysistä.
    Opinnäytetyön laatimiseen kuuluu toisen opinnäytetyön opponointi, oman työn esittely, arviointikeskustelu ja kypsyysnäytteen tekeminen.

    Opinnäytetyö prosessi rakentuu ryhmäohjaus-käytänteiden tukemana. Ryhmäohjausten lisäksi prosessiin liittyy työkohtaisia ohjauksia sekä tiedonhaun ja kirjoittamisen pajoja. Prosessi rakentuu suunnittelu-, toteutus- ja julkaisuvaiheen osista.

    ”Opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen kirjoitat suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen mukaisesti oman koulusivistyskielesi mukaan. Mikäli koulusivistyskielesi on muu kuin suomi tai ruotsi tai olet saanut koulusivistyksensä ulkomailla, kirjoitat kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
    Katso opiskelijaintrasta opinnäytetyön arviointikriteerit.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2022 - 31.12.2022

    Ryhmä(t)
    • SSB220KN
    • SSP220KA
    • SSF220SA
    • SSF219SA
    • SSB219KN
    • SSP221KA
    • SSP219KA
    Paikkoja

    1 - 300

    Yksikkö

    Laurea Hyvinkää, sote

    Opettaja(t)

    Hannele Pulkamo, Kari Eklund, Maire Antikainen, Minna Erkkilä, Pauliina Partanen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
    Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
    C-yksikössä opiskelijoiden opinnäytetyön ryhmäohjaus, sekä opinnäyteinfo ja -tori, toteutuvat verkossa.

    Julkaisuseminaarit pidetään verkossa. Julkaisuseminaareihin ilmoittaudutaan Hyvinkään opintotoimiston koordinoimana.
    Tiedonhankinnan ja kirjoittamisen pajoihin voi osallistua millä tahansa kampuksella, olemalla asiasta etukäteen yhteydessä ko. lehtoriin.

    Opinnäytetyön aloittamista ennen tulee suorittaa tutkimus- ja kehittämismenetelmäopinnot, tai aloittaa viimeistäänkin niiden suorittaminen opinnäytetyötä käynnistettäessä.

    Huom.
    - opinnäytetyö alkaa aiheanalyysin tuottamisella (1 sivu Linkissä annettujen ohjeiden mukaisesti).
    - Aiheanalyysin pohjalta kirjoitetaan opinnäytesuunnitelma, joka esitellään sekä harjoitus-opponoidaan omassa opinnäyteryhmässä, ja sen hyväksyy työlle määritetty ohjaaja.
    - Julkaisuseminaariin osallistuminen edellyttää ohjaajan hyväksyntää työn esittelylle.

    Koulutus

    Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

    Toimipiste

    Laurea Porvoo, Laurea Hyvinkää, Laurea Lohja

    Virtuaaliosuus

    10 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. lisätiedot opiskelijaintrasta.

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Opinnäytetyöinfoja pidetään 2 kertaa lukukaudessa. Ajankohdat löydät canvas-kalenterista ja työtilasta. Opinnäytetyöohjaus toteutetaan verkossa.

    Opiskelija osallistuu ryhmäohjaustapaamisiin oman etenemissuunnitelmansa mukaisesti aikatauluttaen, mutta kuitenkin siten, että ryhmäohjaukset painoittuisivat opinnäytetyöprosessin alkuvaiheeseen. Osallistuminen ryhmäohjauksiin ensisijaisesti oman ohjaajan johdolla, omassa ryhmässä. Opinnäytetyö suunnittelu, toteutus ja julkaisuvaiheen asiat käsitellään yhteisissä ohjauswebinaareissa.

    Opinnäyteprosessiin liittyvät osat, kuten viestintä ja tiedonhaku tulee suorittaa ko. lehtoreiden ohjeiden mukaisesti. Opintojakso päättyy julkaisuseminaariin, jossa oma työ esitellään, ja jokainen toimii opponenttina toiselle julkaistavalle työlle. Osallistu vähintään yhteen julkaisuseminaariin ennen oman työsi esittämistä julkaisuseminaarissa.

    Opinnäytetyöprosessien kesto vaihtelee ajallisesti paljon, ja on opiskelijan itsensä säädeltävissä. Ryhmäohjaustapaamisia jatketaan ensimmäisen lukuvuoden tapaamisten jälkeen opiskelijoiden tarpeista riippuen.
    (Laurean tutkintosääntö 18 §).



    Jos olet valmistumassa, huomioi tärkeät päivämäärät opinnäytetyön palautuksessa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

    Sisältö ja sen jaksotus

    Pohdi aluksi opinnäytetyösi tarvetta:
    Millaisia ovat ne ilmiöön liittyvät kehittämis- ja tutkimustarpeet, jotka edellyttäisivät selvittelyä ko. kontekstissa?

    Tarpeen ohjaamana opiskelija määrittää opinnäytetyönsä tavoitteen siten, että voi sen avulla tukea sekä omaa ammatillisen identiteettinsä vahvistamista että työelämän yhteistyökumppanin tarpeita.

    Opinnäytetyön tavoite ilmaisee sen, mitä hyötyä siitä on toimeksiantajalle (esim. tuottaa arviointitietoa työelämän kehittämistarpeisiin, auttaa muuttamaan dokumentointijärjestelmää tms.) ja opiskelijalle itselleen ammatillisen osaamisen kehittymisessä kohti asiantuntijuutta. Tavoite kertoo kenelle ja millaista tietoa, hyötyä tai osaamista opinnäytetyön avulla saavutetaan.

    Tavoitteeseen päästään usein tutkimuskysymyksen muotoilun avulla. Tutkimuskysymyksesi avulla määrität:
    - Mitä sinun opinnäytetyössäsi odotetaan, toivotaan tekevän suhteessa em. tarpeeseen?
    - Mitä on se, mitä sinä lähdet tekemään?

    Näihn tavoitteisiin pääsemiseksi opinnäytetyön muoto voi olla:
    - tutkimuksellinen
    - kehittämistyö
    - portfolio-muotoinen, tai
    - päiväkirjamuotoinen

    Aika ja paikka

    Opinnäytetyö ohjaus toteutetaan verkossa.