Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (15 op)

Toteutuksen tunnus: R0045-3139

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

01.01.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

15 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 300

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää

Opettaja

  • Maire Antikainen
  • Pauliina Partanen
  • Paula Väliaho
  • Kari Eklund
  • Hanna Nurmiranta
  • Minna Erkkilä
  • Sanni Einovaara
  • Hannele Pulkamo

Vastuuopettaja

Pauliina Partanen

Ryhmät

  • SSB220KN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, K20, Hyvinkää
  • SSP220KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K20, Porvoo
  • SSF220SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S20, Lohja
  • SSF219SA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, S19, Lohja
  • SSB219KN
    Sosionomikoulutus, päivätoteutus, K19, Hyvinkää
  • SSP221KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Porvoo
  • SSP219KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K19, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen

Toteutustapa

Opinnäytetyön tekemisen voit aloittaa valitsemanasi ajankohtana, siihen ei ilmoittauduta. Liity oheisesta linkistä opinnäytetyötilaan ja orientoidu opinnäytetyöprosessiin
https://canvas.laurea.fi/enroll/GNF37A

Opinnäytetyö lähtee liikkeelle aiheen valinnasta ja aiheanalyysistä.
Opinnäytetyön laatimiseen kuuluu toisen opinnäytetyön opponointi, oman työn esittely, arviointikeskustelu ja kypsyysnäytteen tekeminen.

Opinnäytetyö prosessi rakentuu ryhmäohjaus-käytänteiden tukemana. Ryhmäohjausten lisäksi prosessiin liittyy työkohtaisia ohjauksia sekä tiedonhaun ja kirjoittamisen pajoja. Prosessi rakentuu suunnittelu-, toteutus- ja julkaisuvaiheen osista.

”Opinnäytetyöhön kuuluvan kypsyysnäytteen kirjoitat suomen tai ruotsin kielellä ammattikorkeakouluasetuksen mukaisesti oman koulusivistyskielesi mukaan. Mikäli koulusivistyskielesi on muu kuin suomi tai ruotsi tai olet saanut koulusivistyksensä ulkomailla, kirjoitat kypsyysnäytteen joko suomeksi tai englanniksi.” (Laurean tutkintosääntö.)

Aika ja paikka

Opinnäytetyö ohjaus toteutetaan verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnäytetyön lähdekirjallisuus sisällöllisesti rakentuu pääosin opiskelijan omasta aiheesta lähtien.

Opinnäytetyöpohja on opiskelijaintrassa: katso Dokumenttipohjat (tai Opinnäytetyö).

Plagioinnin (eli luvaton tekstin lainaaminen) tunnistamiseen käytetään Urkund-ohjelmaa. Urkund-käyttöohje opiskelijalle ja Plagiointitapausten käsittely Laureassa on ohjeistettu opiskelijaintran sivuilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. lisätiedot opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opinnäytetyöinfoja pidetään 2 kertaa lukukaudessa. Ajankohdat löydät canvas-kalenterista ja työtilasta. Opinnäytetyöohjaus toteutetaan verkossa.

Opiskelija osallistuu ryhmäohjaustapaamisiin oman etenemissuunnitelmansa mukaisesti aikatauluttaen, mutta kuitenkin siten, että ryhmäohjaukset painoittuisivat opinnäytetyöprosessin alkuvaiheeseen. Osallistuminen ryhmäohjauksiin ensisijaisesti oman ohjaajan johdolla, omassa ryhmässä. Opinnäytetyö suunnittelu, toteutus ja julkaisuvaiheen asiat käsitellään yhteisissä ohjauswebinaareissa.

Opinnäyteprosessiin liittyvät osat, kuten viestintä ja tiedonhaku tulee suorittaa ko. lehtoreiden ohjeiden mukaisesti. Opintojakso päättyy julkaisuseminaariin, jossa oma työ esitellään, ja jokainen toimii opponenttina toiselle julkaistavalle työlle. Osallistu vähintään yhteen julkaisuseminaariin ennen oman työsi esittämistä julkaisuseminaarissa.

Opinnäytetyöprosessien kesto vaihtelee ajallisesti paljon, ja on opiskelijan itsensä säädeltävissä. Ryhmäohjaustapaamisia jatketaan ensimmäisen lukuvuoden tapaamisten jälkeen opiskelijoiden tarpeista riippuen.
(Laurean tutkintosääntö 18 §).



Jos olet valmistumassa, huomioi tärkeät päivämäärät opinnäytetyön palautuksessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Pohdi aluksi opinnäytetyösi tarvetta:
Millaisia ovat ne ilmiöön liittyvät kehittämis- ja tutkimustarpeet, jotka edellyttäisivät selvittelyä ko. kontekstissa?

Tarpeen ohjaamana opiskelija määrittää opinnäytetyönsä tavoitteen siten, että voi sen avulla tukea sekä omaa ammatillisen identiteettinsä vahvistamista että työelämän yhteistyökumppanin tarpeita.

Opinnäytetyön tavoite ilmaisee sen, mitä hyötyä siitä on toimeksiantajalle (esim. tuottaa arviointitietoa työelämän kehittämistarpeisiin, auttaa muuttamaan dokumentointijärjestelmää tms.) ja opiskelijalle itselleen ammatillisen osaamisen kehittymisessä kohti asiantuntijuutta. Tavoite kertoo kenelle ja millaista tietoa, hyötyä tai osaamista opinnäytetyön avulla saavutetaan.

Tavoitteeseen päästään usein tutkimuskysymyksen muotoilun avulla. Tutkimuskysymyksesi avulla määrität:
- Mitä sinun opinnäytetyössäsi odotetaan, toivotaan tekevän suhteessa em. tarpeeseen?
- Mitä on se, mitä sinä lähdet tekemään?

Näihn tavoitteisiin pääsemiseksi opinnäytetyön muoto voi olla:
- tutkimuksellinen
- kehittämistyö
- portfolio-muotoinen, tai
- päiväkirjamuotoinen

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.
C-yksikössä opiskelijoiden opinnäytetyön ryhmäohjaus, sekä opinnäyteinfo ja -tori, toteutuvat verkossa.

Julkaisuseminaarit pidetään verkossa. Julkaisuseminaareihin ilmoittaudutaan Hyvinkään opintotoimiston koordinoimana.
Tiedonhankinnan ja kirjoittamisen pajoihin voi osallistua millä tahansa kampuksella, olemalla asiasta etukäteen yhteydessä ko. lehtoriin.

Opinnäytetyön aloittamista ennen tulee suorittaa tutkimus- ja kehittämismenetelmäopinnot, tai aloittaa viimeistäänkin niiden suorittaminen opinnäytetyötä käynnistettäessä.

Huom.
- opinnäytetyö alkaa aiheanalyysin tuottamisella (1 sivu Linkissä annettujen ohjeiden mukaisesti).
- Aiheanalyysin pohjalta kirjoitetaan opinnäytesuunnitelma, joka esitellään sekä harjoitus-opponoidaan omassa opinnäyteryhmässä, ja sen hyväksyy työlle määritetty ohjaaja.
- Julkaisuseminaariin osallistuminen edellyttää ohjaajan hyväksyntää työn esittelylle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Katso opiskelijaintrasta opinnäytetyön arviointikriteerit.

Lisätiedot

Opinnäytetyö arvioidaan opinnäytetyöohjeiston kriteereiden mukaisesti.

Opinnäytetyön pääset aloittamaan tehtyäsi Canvasissaaiheanalyysin, jonka jälkeen sinut lisätään opinnäytetyön opinnon toteutukselle. Katso ohjeet opiskelijaintrasta opinnäytetyön aloittamisesta.